Déšť ve Spa může zhatit experiment Pirelli

Máte raději mokré závody nebo závody se dvěma zastávkami v boxech? Většina z vás si asi zvolí první možnost, ale téměř nikdo by nechtěl vidět jen jednu zastávku v boxech, jelikož takto se nám závod mění na poměrně jednotvárné divadlo. Pirelli si během belgického víkendu brousilo zuby na další experiment, kterým chtělo přimět týmy k volbě alternativní strategie, ale ten může zhatit proslulé počasí ve Spa-Francorchamps.
Změnit směsi pneumatik uprostřed sezóny v současnosti pravidla neumožňují. Pokud dodavatel před sezónou alokoval určitou škálu směsí, musí se jí držet až do jejího konce a změny zavést až na startu nového ročníku. Pirelli tak má jen omezené možnosti, jak přimět týmy ke dvěma zastávkám v boxech.
Často se mluví o změně pravidel a zavedení povinnosti absolvovat dvě zastávky v boxech podobně, jako je v současnosti nezbytné absolvovat alespoň jednu a vystřídat minimálně dvě směsi. I to se však jen velmi těžko děje uprostřed sezóny, a tak se v Pirelli rozhodli, že zvolí odlišný přístup při alokaci pneumatik na jednotlivé víkendy.
Loni dovezl dodavatel pneumatik do Belgie směsi C2, C3 a C4, což vedlo k požadovaným strategiím se dvěma zastávkami v boxech. Pirelli by rádo vidělo něco podobného i letos, a proto se italská firma rozhodla, že poněkud netradičně alokuje směsi C1, C3 a C4.
„Týmy vždy najdou způsob, jak zvolit jen jednu zastávku v boxech,“ řekl pro Motorsport.com Mario Isola, který má v Pirelli na starosti motoristické aktivity. „Snažíme se je přimět ke dvěma zastávkám, protože je to lepší, vidíme více akce, více nepředvídatelnosti a lepší závody, ale se třemi směsmi, které jsou velmi vyrovnané, týmy vždy použijí středně tvrdé a tvrdé pneumatiky a jdou na jednu zastávku.“
Na základě loňské zkušenosti Pirelli možná ani nepotřebovalo sáhnout po změně, ale loni se jezdilo na zbrusu novém asfaltu. V tomto roce se výkonnost monopostů ještě více vyrovnala, díky čemuž se závod mění na „procesi“. S jednou zastávkou divákům prostě chybí nepředvídatelnost a dodatečné proměnné, které by z nedělního závodu udělaly kvalitní divácký zážitek. „Náročné a vysokorychlostní uspořádání okruhu ve Spa bylo dokonalým testovacím polygonem pro otestování tvrdších směsí,“ připomíná portál Motorsport.com.
Kromě toho, v letošním roce je na programu sprint, což mělo ještě zvýšit strategický bolehlav na boxových zdech. Ten se pravděpodobně dostaví, ale ne díky netradiční alokaci pneumatik. Do Spa totiž míří déšť biblických rozměrů. Nedávná vlna veder v severozápadní Evropě ustoupila nízkému tlaku vzduchu, který s sebou přináší dešťové mraky z Atlantského oceánu. Meteorologové předpovídají silné bouře s úhrnem až 50 milimetrů srážek ve Velké Británii, severní Francii a Belgii během následujících čtyř dnů.
Doufejme, že počasí nebude až příliš špatné a umožní nám užít si celý soutěžní víkend bez červených vlajek.
- Štítky
- Pirelli