logo F1zpravy.czF1online.sk

Éra udržitelnosti. Pirelli přiznalo, že třetina vyrobených pneumatik se nikdy nedotkne tratě

Pirelli, ilustračné
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 12. 2024

Formule 1 pokračuje v dosahování svých ekologických cílů. Sport se zavázal, že do roku 2030 dosáhne uhlíkové neutrality. Továrny mnoha týmů se dnes již pyšní nejvyššími ekologickými standardy a od roku 2026 budou monoposty poháněny napůl elektřinou a ekologicky udržitelným palivem. Problém však spočívá v tom, že toto všechno je jen kapka v moři ve srovnání s tím, kolik tuto planetu stojí cestování na závody a pneumatiky.

Dodavatel pneumatik Pirelli uzavřel další sezónu Formule 1. Italská společnost se po skončení ročníku podělila o několik zajímavostí a mnohé skutečně vyrážejí dech. Tato fakta vrhají na ekologické iniciativy Formule 1 úplně jiné světlo, ale jak se říká, pokud máte lepší řešení, sem s ním.

Z koncoroční zprávy Pirelli vybíráme:

  • Všechny pneumatiky v součtu absolvovaly 334 942 175 kilometrů a 65 534 kol.
  • V roce 2024 dodalo Pirelli týmům 8016 sad čerstvých pneumatik, z nichž bylo 6100 sliků, 1428 intermediálek a 488 modře označených směsí do hustého deště.
  • Přesně 2718 sad z dodaných 8016 se nikdy nedotklo závodního okruhu, což představuje téměř 34 procent z celkového počtu. Mnohé z nich byly intermediálky a mokré pneumatiky, které se nikdy nevyužily, protože během víkendu nepršelo.
  • Z 2718 nepoužitých sad bylo až 935 sliků, což je asi 15 procent z celkového počtu, které se vozí na každý soutěžní víkend.
  • Dalších 948 sad sliků odjelo jen jedno až tři kola.
  • To znamená, že téměř 46 procent všech dodaných pneumatik týmy nevyužijí, nebo je využijí maximálně na tři kola.

Tato fakta jsou z ekologického hlediska o to pozoruhodnější, když vezmeme v úvahu, kolik peněz a škod na životním prostředí stojí a způsobí nejen výroba pneumatik, ale také jejich přeprava, likvidace a recyklace. 46 procent všech pneumatik Pirelli se přepravuje po světě letecky nebo lodí, aby se nikdy nedotkly závodního okruhu, případně odjely nanejvýš tři kola.

Dokonce i samotné Pirelli v závěrečné zprávě lakonicky poznamenalo: „Problém efektivnějšího využívání pneumatik během závodního víkendu zůstává na stole.“

Řešení však není jednoduché. V posledních letech jsme byli svědky několika iniciativ. Pirelli se ve spolupráci s Formulí 1 pokusilo snížit počet alokovaných sad pro pilota ze 13 na 11, ale to způsobilo, že se během tréninků téměř nejezdilo. Když fanoušci přijeli na trať už v pátek, sledovali většinou prázdný okruh. Podobný problém nastal i během letošních sprintových víkendů, kdy měly týmy k dispozici 12 sad pneumatik – jen o jednu méně než obvykle.

Pirelli však letos přece jen vyrobilo mnohem méně intermediálek a pneumatik do velké vody. Díky technologickým změnám dokázaly „zelené“ a „modré“ pneumatiky zout a znovu nasadit další víkend. Podle zprávy se tímto ušetřilo 3500 pneumatik v porovnání s rokem 2023, což je pozoruhodný úspěch, ale stále se dá udělat víc.

„Realita je taková, že je nemožné, aby se v F1 použila každá pneumatika, ale určitě se dá udělat víc. Pokud jde o mokré pneumatiky, sport by se mohl spoléhat jen na jednu směs pneumatik, ne dvě,“ uvádí portál Autosport a poukazuje na praktickou nepoužitelnost „full wets“, které možná nepotřebují zahřívací dečky, ale týmy se jim vyhýbají.

Podle Pirelli použily týmy intermediálky během 5,84 procenta času na trati, zatímco monzunky pokryly jen 0,57 procenta celkové vzdálenosti.

Pokud jde o využití sliků, v tomto směru je případnou odpovědí změna sportovních pravidel. Ta by mohla přimět týmy, aby například během kvalifikace nasadily stejnou směs vícekrát. Víme, že většina převážených a nasazovaných pneumatik jsou softy, které týmy potřebují jen na pár kol v kvalifikaci – nebo pokud někdo vypadne už v Q1, nepotřebují je vůbec.

V tuto chvíli však víme jen to, že alternativní alokace pneumatik s 11 dostupnými sadami místo 13 je dnes zavržena. Pirelli ústy svého motoristického šéfa Maria Isoly vyjádřilo nesouhlas s tímto rozhodnutím, ale to bylo všechno, co mohlo udělat. Každopádně je zřejmé, že pokud 46 procent pneumatik nepotřebujete vůbec, nebo je potřebujete jen na pár kol, toto téma si zaslouží větší pozornost.

Související zprávy

Diskuze