Russell zvolil neortodoxní strategii a geniálním výkonem všechny zaskočil (AKTUALIZOVÁNO)
George Russell dokázal na Velké ceně Belgie něco neskutečného a dovolíme si tvrdit, že tento výkon se zařadí mezi jeho nejlepší v celé kariéře. Zatímco téměř všechny týmy a všichni piloti zvolili ve Spa strategii se dvěma zastávkami v boxech, britský závodník zastavil jen jednou a až do cíle si udržel vedení.
Předjíždění na rovince Kemmel nebylo po zkrácení DRS zóny vůbec jednoduché a této skutečnosti dokonale využil George Russell, který se díky jedné zastávce v boxech dostal do vedení a už jej nepustil. I když startoval ze šestého místa, netradiční strategií se dostal do vedení a slavně zvítězil.
Start závodu
Charlesovi Leclercovi vyšel start téměř dokonale a udržel si vedení, zatímco za ním si to rozdávali Pérez, Hamilton a Piastri. Naopak, Lando Norris se na výjezdu z první zatáčky dostal do štěrku a spadl ze čtvrté příčky na sedmou za Carlose Sainze. Na začátku prvního kola vedl Leclerc před Hamiltonem, Pérezem, Piastrim a Russellem.
Hned ve 2. kole mohl Hamilton využít DRS a držel se těsně za Leclercem, zkoušel to i Norris na Sainze, ale útok ve čtvrté zatáčce mu vůbec nevyšel. V té době měl z jedenáctého místa startujícího Maxe Verstappena hned za sebou na osmé příčce.
Ve 3. kole už Leclerc neměl šanci a Hamilton se s pomocí DRS přehnal do vedení. Nejlepší osmičku mezi prvním Hamiltonem a osmým Verstappenem v té době dělilo jen pět vteřin. V úvodních kolech probíhal nesmírně vyrovnaný boj v čele. Přesně toto nechtěli jezdci jako Norris nebo Verstappen, jelikož se zformoval DRS-vláček, který prakticky znemožnil jakýkoli postup vpřed závodníkům s lepším tempem.
Hamilton navyšoval tempo a postupně se odpoutal od Leclerca, kterého však třetí Pérez ani trochu neohrožoval. Mexický závodník nebyl v tomto okamžiku spokojen se svým monopostem a nic nenasvědčovalo tomu, že by se s Red Bullem chystal do útoku.
První zastávky promíchaly pořadím
Pořadí zůstalo stabilní a stratégové věděli, že takto se jejich jezdci nikam nedostanou. Na konci 10. kola Mercedes a Red Bull povolali Russella (ten zastavil jako první z čelní skupiny a už se v boxech neukázal) a Verstappena. To bylo přímé ohrožení Landa Norrise, který věděl, že v tomto okamžiku virtuálně ztratil pozici ve prospěch Maxe, jelikož undercut je ve Spa velmi silný. Na tento vývoj odpověděli výměnou pneumatik v 11. kole Hamilton, Pérez a Piastri. Pilot McLarenu se vrátil na trať těsně za Russellem, ale na rovince Kemmel mu to okamžitě vrátil a dostal se před něj.
Ve 12. kole povolalo Ferrari do boxů Leclerca, ale ten odpověděl, že pokud dostanou undercut, tak ať zůstanou na trati. Nedostali. Ferrari to v tomto případě spočítalo správně a Charles se vrátil na trať před bojující trio Pérez – Piastri – Russell. Leclerc mohl vidět ve svých zpětných zrcátkách, jak se Piastri s pomocí DRS dostal před Péreze, jehož propad po startu z druhého místa pokračoval.
Norris zamířil do boxů až na konci 15. kola, tedy o pět kol později než Verstappen, a na trať se vrátil na osmém místě se ztrátou pět vteřin na pilota Red Bullu. Trojnásobný šampion však zůstal opět zaseknutý a tentokrát ho zdržovali Pérez s Russellem vpředu.
Tempo diktovali Hamilton a Leclerc, kteří byli v této fázi určitě rychlejší než Piastri a Pérez za nimi. Dobré tempo měl v tomto okamžiku i Carlos Sainz, který vydržel na hardech rovných dvacet kol a ke konci stintu byl konkurenceschopný.
Ve 21. kole jsme se konečně dočkali změny v pořadí, když to už Russell nevydržel za utrápeným Pérezem a vrhl se do útoku. Pilot Mercedesu se dostal na čtvrté místo a poté nechal Verstappena, ať ztratí za Pérezem hromadu času. Red Bull následně povolal Checa do boxů a pustil Maxe dopředu.
Bylo však už trochu pozdě. Verstappen ztratil DRS za Russellem a Norris byl velmi blízko. McLaren doufal, že s čerstvějšími pneumatikami a menším zadním křídlem bude mít nad Red Bullem převahu, ale zkrácení DRS zóny před tímto víkendem mu plány značně ztížilo a Norris nedokázal postoupit vpřed.
Geniální Russell se zjevil ve druhém stintu
19 kol před koncem odstartoval druhé kolo zastávek v boxech Charles Leclerc. Pit stop však nebyl dokonalý a mechanici obsloužili svého jezdce za 3,4 vteřiny. To dalo Mercedesu příležitost, aby pohodlně pokryli pokus Ferrari o undercut.
16 kol před koncem povolal Red Bull Verstappena a Ferrari Sainze, o kolo později následoval Norris, který měl hrozné odpoledne a vše nasvědčovalo tomu, že v souboji s Maxem opět ztratí důležité body. Navíc, Lando se na trať vrátil za Pérezem, se kterým si však hravě poradil.
14 kol před cílem povolal McLaren i Oscara Piastriho a ten naprosto přestřelil své boxové postavení. Přezutí trvalo až 4,4 sekundy, ale Australan se udržel před Verstappenem. George Russell v té chvíli týmu potvrdil, že do boxů už nepůjde a pokusí se dojet do cíle na jednu zastávku v boxech.
Závěrečných deset kol přineslo vyvrcholení strategického závodu. Deset kol před cílem vedl Russell (nezastavil podruhé v boxech) před Hamiltonem, Leclercem, Piastrim, Verstappenem a Norrisem.
Jako první se ozval Piastri ve 35. kole ze 44, když se pokusil o útok na Leclerce v Les Combes. Manévr dokončil o kolo později a vrhl se na Hamiltona, který jej považoval za největší hrozbu v bitvě o vítězství.
Čtyři kola před koncem se Hamilton dotáhl na Russella a poprvé otevřel DRS. Tři kola před koncem byl ve skvělé pozici na rovince Kemmel, ale nedokázal dokončit předjížděcí manévr. Sedminásobný mistr světa nebyl dost blízko ani dvě kola před koncem. Lewis tak měl v posledním kole všechno ve svých rukou, ale udělal chybu v první zatáčce a předjíždění v Belgii nebylo letos vůbec jednoduché. Russell jakoby zázrakem uhájil první místo s jednou zastávkou v boxech.
George Russell po hrdinském výkonu triumfoval a Mercedes zapsal 43 bodů za double, jelikož Lewis Hamilton skončil druhý před třetím Oscarem Piastrim. Mercedes tak vyhrál tři z posledních čtyř velkých cen. Sezóna 2024 nám opět dokázala, že předvídat výsledky v cíli je téměř nemožné.
Skvělý závod měl i čtvrtý Charles Leclerc, který dlouho aspiroval na pódium, ale jeho Ferrari nakonec dojelo do cíle čtvrté se ztrátou 8,5 sekundy na vítěze. Monačan v závěru zdržoval Verstappena s Norrisem, dokázal je odrazit a podobně jako Russell potvrdil, že pozice na trati byla v Belgii klíčová. Pátý tak skončil Max, který opět navýšil své vedení v šampionátu před šestým v cíli Norrisem. Sedmý skončil Carlos Sainz a osmý Sergio Pérez po dalším hororovém výkonu, když se po startu z první řady propadl do hloubky pole. Na konci zastavil v boxech a ukořistil alespoň extra bod za nejrychlejší kolo. Bodovanou desítku doplnili devátý Alonso a desátý Ocon.
Před námi je teď letní přestávka a lepší upoutávku před zbytkem sezóny jsme si ani nemohli přát. Sezóna 2024 ještě není u konce. McLaren v Belgii ukrojil dalších osm bodů z náskoku Red Bullu v čele Poháru konstruktérů, takže nás rozhodně čeká ještě zajímavý podzim.
Aktualizováno (18:55): Monopost Georgea Russella po závodě neprošel technickou prohlídkou. Jeho Mercedes W15 nesplnil hmotnostní limit o 1,4 kilogramu, záležitost byla následně technickým delegátem předána komisařům, kteří rozhodli, že britský závodník bude z výsledků Velké ceny Belgie diskvalifikován!
Závod tak vyhrál Lewis Hamilton, druhý skončil Oscar Piastri a třetí Charles Leclerc. Bodovanou desítku doplnili: Verstappen, Norris, Sainz, Pérez, Alonso, Ocon a Ricciardo.
Závod - GP Belgie 2024
Jezdec | Tým | Čas | Kola | Grid | Nej. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | +0,526 | 44 | 3. | 1:46,653 | 25 |
2. | Oscar Piastri | McLaren | +1,173 | 44 | 5. | 1:45,840 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | +8,549 | 44 | 1. | 1:47,013 | 15 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | +9,226 | 44 | 11. | 1:46,128 | 12 |
5. | Lando Norris | McLaren | +9,850 | 44 | 4. | 1:45,563 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | +19,795 | 44 | 7. | 1:46,364 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Red Bull | +43,195 | 44 | 2. | 1:44,701 | 7 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin | +49,963 | 44 | 8. | 1:48,051 | 4 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | +52,552 | 44 | 9. | 1:46,957 | 2 |
10. | Daniel Ricciardo | RB | +54,926 | 44 | 13. | 1:47,435 | 1 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | +1:03,011 | 44 | 15. | 1:48,105 | |
12. | Alex Albon | Williams | +1:03,651 | 44 | 10. | 1:47,996 | |
13. | Pierre Gasly | Alpine | +1:04,365 | 44 | 12. | 1:47,418 | |
14. | Kevin Magnussen | Haas | +1:06,631 | 44 | 17. | 1:47,848 | |
15. | Valtteri Bottas | Stake | +1:10,638 | 44 | 14. | 1:47,019 | |
16. | Júki Cunoda | RB | +1:16,737 | 44 | 20. | 1:47,969 | |
17. | Logan Sargeant | Williams | +1:26,057 | 44 | 18. | 1:47,490 | |
18. | Nico Hülkenberg | Haas | +1:28,833 | 44 | 16. | 1:48,954 | |
- | Kuan-jü Čou | Stake | nedojel | 5 | 19. | 1:52,099 | |
- | George Russell | Mercedes | DSQ | 44 | 6. | 1:47,113 |
Live
- Štítky
- GP Belgie 2024