Verstappena zklamala „klíčová“ vylepšení: Těžko předpovědět, co se teď stane
Přední křídlo, kryty motoru, svatozář, aerodynamika ramen předního zavěšení a deflektory kolem difuzoru. Všechny tyto nové komponenty měly Red Bull vrátit zpět do čela velkých cen. Max Verstappen však po víkendu jen znechuceně kroutí hlavou a zamýšlí se, co bude dál.
„Pokud nám tento balík nepřidá slušný čas na kolo, tak nevím, jak se to vyvine ve zbytku sezóny,“ poznamenal na adresu „největšího balíku sezóny“ Max Verstappen, když se ho na něj zeptali na čtvrteční tiskové konferenci.
Na ní ještě živil naději, že se to povede, ale už pátek ho vyvedl z omylu. Vedení týmu bylo po prvních dvou trénincích spokojeno; nový balík prý fungoval. Když však přišla kvalifikace, Max Verstappen reálně ztrácel na nejrychlejší McLaren tři desetiny a přiznal, že v pátek to viděl jinak než jeho šéfové.
Ve výsledcích prý ztratil jen pět setin? Netřeba se tím nechat zmást. Výsledky vypadaly tak dobře jen opticky, protože v Q3 na rozdíl od Landa Norrise zajel dva pokusy, ne jen jeden – a při tom druhém se v podstatě všichni velcí hráči zlepšili o tři, případně i více desetin. Norris tuto příležitost nedostal.
Na nedělní přehlídce jezdců Max Verstappen vysvětloval Danielu Ricciardovi, co vlastně na novém autě nefunguje. Netušil, že mikrofony stále nahrávají každé jeho slovo. „V zatáčkách je to možná lepší, ale charakteristiky auta jsou stále stejné,“ postěžoval si lídr průběžného pořadí. Naznačil také, že s vývojem šli možná až do příliš velkého extrému. „Myslím si, že jsme to přehnali. Balanc je velmi posunutý dozadu a někdy nevím, jak to mám vykompenzovat.“
Posunout balanc na přední nápravu je poměrně jednoduché; stačí přidat přítlak na předním křídle. Samozřejmě, to se velmi lehce řekne. Nic totiž není zadarmo. Verstappen si během nedělního závodu uvědomoval, že kdyby přidal přítlak na přední nápravě, auto by bylo o něco více přetáčivé a rychleji by ničilo zadní pneumatiky.
11. kolo
Gianpiero Lambiase: Jak je na tom balanc, Maxi?
Max Verstappen: Je to nedotáčivé a přetáčivé.
Gianpiero Lambiase: OK, nastavení klapky [předního křídla] na další stint?
Max Verstappen: Je poměrně nízko, ale tohle je jediný způsob, jak přežít.
To ovšem jen navyšovalo jeho celkovou frustraci. Vícekrát si postěžoval, že auto vůbec nezatáčí, ačkoli se to snažil řešit změnou i jiných parametrů než jen úhlu klapky předního křídla. K tomu se přidala kolize s Lewisem Hamiltonem a bylo z toho páté místo.
V Red Bullu budou věřit, že horší výsledky už na následujících velkých cenách nepřijdou. Max Verstappen to ale nevidí tak jednoznačně. Reportér Viaplay se ho zeptal, co to pro něj znamená, že nový balík – podle něj klíčový – nepřinesl očekávané zisky? „Že to není dobré,“ zněla reakce.
Co přijde teď? „To se těžko předpovídá. Těžko předpovědět, co bude následovat. V tuto chvíli jsme zkrátka příliš pomalí.“
Někde v továrně něco nefunguje tak, jak by mělo a jak to fungovalo v posledních sezónách. Verstappen se nezdráhal a během víkendu to opakoval. „Už v sobotu jsem řekl, že někteří lidé možná nejsou na stejné vlnové délce. Je to tak vážné,“ zdůrazňuje. „Věděl jsem, že to bude náročný závod a porazit McLaren bude těžké, ale potřebujeme získat alespoň to třetí místo. Ani to jsme nedokázali.“
Může za to i strategie, kterou už Helmut Marko otevřeně označil za selhání týmu. S lepší taktikou z toho mohlo být pódium, ale určitě ne víc. McLaren byl nedostižný. Zajímavostí jinak je, že Max Verstappen loni ovládl VC Maďarska s náskokem 33 vteřin. Nyní na čelo 21 vteřin ztratil.
„Musíme pracovat. Není to tak, že na následující víkend přineseme na monopost nějaké novinky. Takže ano, je to problém,“ odkazuje Verstappen. „Víme, že na McLaren ztrácíme. Neteší mě to, ale musíme se pustit do analýz našich vlastních věcí, jak bychom mohli vylepšit balík jako celek. To se však tak snadno neudělá. Uvidíme o týden, jak se to bude vyvíjet, ale v tuto chvíli zaostáváme z hlediska závodního i kvalifikačního tempa. Jsme za McLarenem.“