Marko hovoří o chybě týmu a přiznává: Nejsme zvyklí na boje se soupeři
Viděli jsme to v případě Mercedesu a historie se opakuje i u Red Bullu. Od doby, kdy červení býci nemají obrovský náskok nad konkurencí, i pověst neomylné stáje se pomalu začíná rozpadat. Helmut Marko po závodě přiznal, že jeho tým se dopustil vážných chyb, které mohou souviset s tím, že za poslední roky zpohodlněl.
Stratégové Red Bullu tentokrát nepředvedli žádný mistrovský tah. Max Verstappen jim vyčítal, že mu připravili katastrofální strategii a dovolili soupeřům udělat undercut. Ve vysílačce to jasně vytmavil celému týmu.
Helmut Marko dal po závodě Verstappenovi za pravdu. „Je jasné, že to celé byla chyba týmu,“ zhodnotil výkon stáje v rozhovoru pro ORF. „Všechny simulace nám ukazovaly jiné časové delty na předjížděcí manévry. Absolutně jsme to neodhadli a Mercedes toho využil.“
Stratégové na každém okruhu pracují s takzvanou „deltou“, tedy časem, o který musíte mít navrch, aby se vám povedl předjížděcí manévr. I na základě této delty se boxová zídka snaží připravit taktiku tak, aby se pilot ocitl za soupeřem jen v případě, bude-li mít šanci jej předjet.
Když Max Verstappen před rokem startoval čtrnáctý, takovými analýzami se Red Bull ani nemusel zabývat. Monopost měl tak obrovskou nadvládu nad konkurencí, že i bez pneumatikové výhody mu to stačilo, aby si poradil s každým soupeřem. Nyní Red Bull takový náskok nemá a když se při výpočtech splete, má to vážné důsledky.
„Hlavní chybou bylo to, že jsme podcenili deltu, kterou potřebujeme k předjíždění. Naše strategie byla postavena na tom, že s dobrými pneumatikami dokážeme předjíždět jako loni. To však nefungovalo,“ pokračoval vítěz 24-hodinovky Le Mans. „Retrospektivně jsme naše šance v závodě přecenili. Mysleli jsme si, že tento plán by se správnými pneumatikami mohl fungovat, ale předjíždění bylo téměř nemožné.“
„Proto jsme dnes přišli o třetí místo a dokonce jsme ho po incidentu v první zatáčce předali, abychom měli jistotu. McLaren jsme porazit nemohli, ale mohli jsme mu být mnohem blíž,“ zdůraznil Marko.
Verstappen měl právo zlobit se, ale měl právo takto agresivně kritizovat svůj vlastní tým? Nikdo se mu nepostavil a neusměrnil ho. „Ještě jsem ho nepotkal, ale uvidíme se. Vědomě jsme [frustraci ve vysílačce] akceptovali, protože jsme si [chybně] mysleli, že později na novějších gumách budeme rychlejší. Pokud znáte Verstappena, víte, že je to možné. Není však nutné to řešit ve vysílačce.“
„Nesplnilo se to a nedokázali jsme předjet Hamiltona. To je naše chyba, že se Max ocitl v takové pozici po návratu na trať, a také po prvním pitstopu. Přiznáváme, že jsme udělali chybu. Bylo to hrubé selhání v úsudku z hlediska předjíždění,“ zní verdikt sportovního poradce týmu.
Red Bull si odvykl od soubojů s ostatními
Z čeho však pramení tyto chyby a bude jich víc? Verstappen má ještě plně ve svých rukou jezdecký šampionát, ale v tom konstruktérském už McLaren ztrácí jen 51 bodů. Helmut Marko říká, že letní přestávka bude vykoupením, aby tým opět zkonsolidoval.
„Urgentně ji potřebujeme,“ připustil Helmut Marko. „Na prvních třech závodech jsme si mysleli, že budeme mít podobnou sezónu jako loni, ale najednou se to všechno otočilo. Max na to není zvyklý a my nejsme zvyklí na to, že musíme tvrdě bojovat s našimi soupeři.“
„Pro fanoušky a novináře je to samozřejmě lepší, ale my musíme takové situace zvládat. Stále však vedeme v obou šampionátech. Zbývá nám spousta závodů, takže bychom se neměli tvářit, že už je vše ztraceno. Rozhodně si však nesmíme dovolit tyto chyby,“ doplnil.