logo F1zpravy.czF1online.sk

Co Norrise přesvědčilo, aby Piastrimu vrátil vítězství? (PŘEPIS VYSÍLAČKY)

Lando Norris
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala22. 7. 2024

Z pohledu Landa Norrise to v neděli byla velmi velká oběť. Svému kolegovi předal vítězství a sedm mistrovských bodů, jejichž ztráta ho při současné formě Red Bullu ještě na konci sezóny může mrzet. Dlouho proto otálel a Oscara Piastriho před sebe i přes naléhání stáje nechtěl pustit. Po závodě prozradil, co ho nakonec přesvědčilo.

McLaren to v neděli neudělal optimálně. Před Lewisem Hamiltonem měl dostatečný náskok na to, aby své jezdce poslal do boxů ve standardním pořadí: Nejdříve pilota vpředu, potom toho za ním. Zbytek závodu by tak zřejmě inženýr nemusel Norrisovi přemlouvat do duše jako Samuel L. Jackson a Kevin Spacey.

Předbíhalo to však velmi rozpačitě. Jelikož Norris zamířil do boxů o dvě kola dříve než Piastri, po pitstopech měl už docela slušný náskok. Australanovi se ho nedařilo dohnat nejprve pro pokyny inženýra, aby s pneumatikami v úvodu stintu nakládal velmi opatrně, a později si zkrátka Norris postavil hlavu, že mu nedovolí ani se přiblížit.

Jak to vypadalo ve vysílačce Landa Norrise? Přinášíme vám přepis komunikace mezi závodním inženýrem Willem Josephem a Landem Norrisem.

48. kolo
Will Joseph: OK, Lando. Oscar právě zastavil v boxech, na trať by se měl vrátit hned za tebou. Chtěli bychom se vrátit k původnímu pořadí, až ti to bude vyhovovat.

49. kolo
Will Joseph: Lando, po tomto kole nám stále zbývá 21 kol. V této chvíli držíš nejrychlejší kolo závodu. Pečuj o pneumatiky.

50. kolo
Will Joseph: Verstappen zastavil v boxech.

51. kolo
Will Joseph: Lando, kamaráde, nejsme spokojeni s touto úrovní šetření pneumatik. Zbývá nám 20 kol.

52. kolo
Will Joseph: OK, Lando, kontrola vysílačky.
Lando Norris: Všechno jasné a zřetelné.
Will Joseph: Dobře, tak pak šetři pneumatiky ve čtvrté a jedenácté zatáčce, prosím.

53. kolo
Will Joseph: Děkuji, s touto úrovní [šetření] jsme spokojeni.

55. kolo
Will Joseph: OK, Lando. Na pozici za námi je Oscar 3,8 vteřiny. Potom Hamilton a Leclerc 12s, Verstappen hned za ním. Potřebujeme od tebe, abys víc šetřil pneumatiky a Oscara chceme pustit dopředu.
Lando Norris: Tak jste ho měli poslat do boxů jako prvního, no ne?
Will Joseph: Na tom nezáleží.
Lando Norris: Ale záleží. Mně ano.

57. kolo
Will Joseph: Lando, pořád si myslíme, že příliš ždímáš pneumatiky. Zatáčky čtyři, jedenáct. Zadní pneumatiky na výjezdu ze šestky a devítky. Oscar 3,5s. Vím, že uděláš tu správnou věc.

58. kolo
Will Joseph: Hiroši (Imai, expert McLarenu na pneumatiky) má obavy o pneumatiky. Otázka pro tebe: Kdyby vyjel bezpečnostní vůz na trať více než osm kol před koncem, bral bys ho?
Lando Norris: Ano.

59. kolo
Will Joseph: Zatáčky čtyři a jedenáct. Začne to být otravné.

61. kolo
Will Joseph: OK, Lando. Zbývá nám deset kol. Myslíme si, že obě auta využívají pneumatiky až příliš… Jen si vzpomeň na každý mítink v neděli ráno.
Lando Norris: Dobře, řekněte mu tedy, ať se dotáhne.

63. kolo
Will Joseph: Lando, nedokáže se na tebe dotáhnout. Dokázal jsi své — a opravdu na tom nezáleží.
Lando Norris: Je na mnohem rychlejších pneumatikách. […] I tak bych se pokusil o undercut. Kdybych to udělal, získal bych víc.
Will Joseph: Kamaráde, zastavili jsme v takovém pořadí pro dobro týmu. Každé nedělní setkání, které jsme měli… Snažil jsem se tě chránit. Slibuji ti, že se tě snažím chránit.

66. kolo
Will Joseph: Lando, pět kol do konce. Titul nevyhraješ sám, ale s týmem. Budeš potřebovat Oscara a budeš potřebovat tým.

67. kolo
Will Joseph: Lando, za námi není žádná hrozba. Hamilton 20,3s, poté Leclerc, poté Max. Pokud teď vyjde VSC, tak to bude velmi trapné. Prosím, udělej to teď.

68. kolo (Norris konečně pustí Piastriho před sebe)
Lando Norris: Dobře, nemusíš nic říkat.

Po šachovnicové vlajce
Lando Norris: Dobrá práce, slušný balík bodů. Gratuluji týmu, bylo to zasloužené.
Will Joseph: Jak jsme řekli dnes ráno. Příležitostí bude ještě mnoho.

Z vysílačky se zdálo, že Norris se vícekrát snažil vyargumentovat svému týmu, proč by měl on vyhrát nedělní závod a ne jeho týmový kolega. Po závodě však vysvětlil, že měl v plánu půjčené vrátit, ačkoli to původně zamýšlel jinak. Nakonec ho skutečně přesvědčil inženýr.

„Já vím, co jdu udělat a co udělat nejdu. Samozřejmě, že se na to budu ptát a budu namítat, a to jsem také udělal,“ vysvětloval Lando Norris. „Odkládal jsem si to na poslední kolo a poslední zatáčku.“

„Pak mi však řekli, že kdyby najednou vyjel na trať safety car a nemohl bych Oscara pustit před sebe, tak bych tak trochu vypadal jako idiot. Tehdy jsem si řekl: OK, to je pravda. Dvě kola před koncem, nebo tak nějak, jsem ho pustil před sebe.“

Vítěz závodu v Miami odmítá tvrzení, že by si chtěl vítězství nechat pro sebe, jak jsme se mohli domnívat z jeho komunikace. „Můžete si z toho vyvodit, co jen chcete, a myslet si, co chcete, ale já vím, že jsem mu šel vrátit tu pozici, pokud by nezměnili svůj názor. Nezměnili ho, takže je to v pohodě.“

Verstappena za půl sezóny můžu dohnat

Možná více než samotné vítězství Lando Norris „oplakával“ sedm mistrovských bodů. Zdá se totiž, že by se po letní přestávce mohl reálně dostat do boje o titul a v něm bude každý bod cenný. Zažili jsme to i v roce 2021.

Takovým myšlenkám se nedokázal vyhnout. „Vždy vám takové věci budou běhat po rozumu, protože v tomto sportu občas musíte být sobec. Musíte myslet na sebe. To je priorita číslo jedna, myslet na sebe. Jsem však i týmový hráč, takže občas se mi to v hlavě bije. Vím, co jsme v minulosti spolu s Oscarem udělali. Velakrát mi pomohl.“

„Myslím si, že tohle je jiná situace. Toto není o tom pomoci jeden druhému. Mě dostali do této pozice a my jsme jen tuto výměnu pozic šli zvrátit. Ale chápu to. Vím, že lidé budou říkat, že mezera mezi mnou a Maxem je už dost velká, je to 60, 70 nebo nějakých 80 bodů. Pokud však Red Bull a Max budou dělat stejné chyby jako dnes, a budou v tom pokračovat, my se budeme nadále zlepšovat a budeme mít stejné víkendy jako tento, tak to dokážeme otočit,“ věří v zisk titulu Norris.

Třeba si připomenout, že za námi je jen třináct podniků, což je jen o jeden závod více než polovina. „Stále jsem optimista. Je to stále velký cíl, ale jako pilot můžu smazat těch 70 bodů za polovinu sezóny. Když tedy začnete uvažovat o sedmi nebo šesti bodech, které jsem rozdal, tak vám to určitě probleskne myslí. Nebylo to snadné, ale chápu situaci, ve které jsem se ocitl. Byl jsem si jistý, že v posledním kole bych to udělal.“

Namísto tohoto napínání svalů, když chtěl světu ukázat, že v poslední zatáčce jako Rubens Barrichello v Rakousku 2002 přenechá vítězství kolegovi, to však i Lando Norris mohl udělat mnohem rozumněji.

Pokud chtěl vyhrát, neměl ztrácet čas a Oscarovi Piastrimu měl okamžitě vrátit pozici. Následně by bylo vše v souladu s kostelním řádem a mohl se pokusit svého kolegu porazit v přímém souboji. V posledním stintu měl rychlostní výhodu, což jasně demonstroval, takže nějaká naděje by tam byla. Malá, ale alespoň nějaká.

Související zprávy

Diskuze