Pérez může zaměstnance připravit o bonusy, připomněl Marko
Proč Red Bull stále drží v týmu Sergia Péreze? Odpověď je na první pohled jednoduchá: Prostřednictvím svých sponzorů a mediálního vlivu v zemích střední Ameriky přináší do týmu takové peníze, že se to prostě vyplatí. Nemusí se to však vyplatit každému, připomíná Helmut Marko.
Na druhou stranu je ve hře i něco jiného než jen příjmy od sponzorů. Případná ztráta konstruktérského titulu by měla vedení týmu mrzet nejen ze sportovního hlediska — z finančního to možná s Pérezem na palubě stejně vyjde výhodněji —, ale důležitá je i atmosféra v týmu. Helmut Marko před víkendem připomněl jeden důležitý faktor, který se velmi často opomíjí.
„Ve smlouvě jsou různé výkonnostní klauzule. V konečném důsledku však nezáleží na tom, jak vypadá vaše smlouva. Prostě musíte podávat výkony,“ uvedl pro ORF Helmut Marko, kterému určitě dá za pravdu Daniel Ricciardo. Ten se s McLarenem také loučil předčasně. „Budeme to následující dvě velké ceny sledovat. Pak si spolu sedneme a promyslíme, jak budeme pokračovat po letní přestávce.“
„Všechno to však závisí na výkonech. Konstruktérský šampionát je velmi důležitý pro všechny zaměstnance, protože bonusy jsou vypláceny podle konstruktérského šampionátu. To znamená, že pokud vyhrajeme jen jezdecký titul, tak zaměstnanci z toho nebudou mít nic,“ připomněl sportovní poradce týmu. „Je to důležitý motivující faktor. Ano, Checo na posledním závodě nezískal tak mnoho bodů.“
Kolik může takový bonus představovat? Max Verstappen například loni získal na bonusech zhruba 25 milionů dolarů, informuje magazín Forbes. Samozřejmě, vrcholoví manažeři a vysoce postavení inženýři si mohou přijít na stovky tisíc či nějaký milion, ale řadoví zaměstnanci v továrně získají o poznání méně.
Pro představu: V roce 2012 Red Bull vyplatil každému zaměstnanci mistrovský bonus 12 tisíc eur. Když o dva roky později Mercedes ovládl oba šampionáty, svým lidem vyplatil stejnou částku. Od té doby však už nějaký čas uplynul, a tak i bonusy jsou zřejmě o něco větší.
„Bonus dostaneme za vítězství v konstruktérském šampionátu. Kromě toho existují různá bonusová schémata za závodní vítězství a podobné věci. Je to fajn. Nebudu lhát, je super dostat bonus,“ usmíval se po zisku titulu v roce 2023 Calum Nicholas, jeden z mechaniků Red Bullu. Neprozradil však, jaká částka mu přistála na účtu.
Sergio Pérez se to kolegům v továrně může pokusit vynahradit jinak, ale láhev mexické tequily to asi neudělá. A konečně kdo ví, jestli vůbec dostane takovou příležitost. Helmut Marko avizuje, že ve hře je více nástupců.
Na otázku, zda na pomyslné pole position stojí Ricciardo, Cunoda nebo Lawson, odpověděl s úsměvem: „To je pěkná otázka. Dám vám na ni pěknou odpověď: Všechno je otevřené.“
Oba piloti Racing Bulls dokázali v kvalifikaci Sergia Péreze porazit na pěti z posledních sedmi velkých cen. Mexičan se před nimi musel sklonit v Imole, Monaku, Kanadě, Silverstonu i na Hungaroringu. Red Bull tak bude muset pečlivě zvažovat, koho si vybere.
Júki Cunoda si nehodou v kvalifikaci vůbec nepomohl, ale pokud bude vedení brát v úvahu sezónu jako celek a bude hledět čistě na výkony, z trojice jmenovaných by měl mít největší šance. Sám ve čtvrtek přiznal, že by se mu zdálo „podivné“, kdyby si hned vybrali Liama Lawsona.
Co na tuto Cunodovu poznámku říká Marko? „Nejdřív by měl počkat na to, jaké padne rozhodnutí.“