Verstappen vystavil vysvědčení svému týmu: Někdo se musí vzbudit
Red Bull je v Maďarsku pod drobnohledem. Nový balíček má být na jedné straně předzvěstí toho, jak se bude dařit týmu na okruzích s vysokými nároky na přítlak, ale na druhé straně dost hodně prozradí i o kvalitě vývoje v továrně. Nelichotivé hodnocení mu připravil Max Verstappen, který neskrýval frustraci.
Holanďan bude na Hungaroringu startovat až ze třetího místa. V kvalifikaci ho dokázali porazit oba McLareny. Zčásti by ho mohlo potěšit to, že na vítěze ztratil jen pár setinek vteřiny, ale toto manko neodráží skutečný rozdíl ve výkonnosti. Lando Norris měl v Q3 k dispozici jen jednu čerstvou směs, navíc před červenou vlajkou nestihl dokončit svůj druhý pokus. Kdybychom porovnávali jen první pokusy jezdců, Verstappen by ztratil více než tři desetiny.
„Jsem opravdu frustrovaný, protože tohle všechno nestačí,“ lamentoval po kvalifikaci Max Verstappen. „Nemyslím si, že by na mém kole bylo něco špatného, ale auto není dost dobré. Je příliš citlivé a také strašně pomalé. Naštve vás to, když se vám někdo připlete do cesty v poslední zatáčce, ale nakonec to neudělalo tak velký rozdíl. Pokud jste dost rychlí, vždy jste ve hře.“
Holanďan má pocit, že jeho tým ze hry o vítězství pomalu vypadává. Nový balíček před víkendem označil za „rozhodující“. Měl zcela změnit průběh hry. Na vylepšení má však po prvních zkušenostech svůj názor. „Fungují, ale nejsme na prvním místě, takže to nestačí. Já na to tlačím ještě víc než loni, ale taková dobrá kola se už nerodí lehce. Znamená to, že jsme o něco pomalejší. Čeká nás práce,“ vzkázal.
Před mikrofonem Sky Sports byl ještě o něco výmluvnější. „Doufal jsem, že najdeme více výkonu, ale tak to už jednou chodí. Možná jsme to neoptimalizovali, nevím, uvidíme na následujících velkých cenách.“
Když Verstappen před červenou vlajkou protnul cílovou čáru, viděli jsme, že od hněvu začal plácat po volantu. Novináře na tiskové konferenci zajímalo, co se stalo, že ho propadl takový hněv? „To nemůžu být ani frustrovaný? Ano, to se stalo.“
„Jsem frustrovaný, protože nejsme dostatečně rychlí. Takhle je to už delší dobu. O víkendu jsme přinesli pár vylepšení, ale stále nejsme dost rychlí. Pokud už nebudu ukazovat své emoce, tak mi to bude jedno. Takže mi na tom záleží. Je to však frustrující. Mám pocit, že jsem udělal maximum pro zisk pole position. Vím, že tu je velmi důležitá, ale i s ohledem na šampionát. A opět nám chyběla rychlost,“ povzdychl si.
Red Bull před víkendem prohlásil, že se při vývoji monopostu chtěl koncentrovat na zlepšení balancu. Pokud bude auto lépe vyvážené, i piloti budou moci ukázat víc ze svého umění a vydolovat další desetinky. Má Verstappen pocit, že by se balanc zlepšil? „Ne, je velmi podobný,“ zní nevěselé hodnocení.
Red Bull se nemůže spolehnout na chyby McLarenu
Pro Maxe Verstappena je samozřejmě nejdůležitější jezdecký šampionát. V něm stále s přehledem vede také díky tomu, že McLaren dělá příliš mnoho chyb. Kdyby poslední závodní trojičku vyhrál, co reálně mohl, kdoví, jestli by mu už Lando Norris nedýchal na krk.
Verstappen chce být na prvním místě bez cizí pomoci. Jednou mu totiž i McLaren přestane dávat body zadarmo. „I to jednou skončí. Každý se učí ze svých chyb. Nepůjdu teď do svého motorhomu, nevyložím si nohy na stůl a neřeknu si, že všechno je v pohodě. Jsem frustrovaný.“
„Nejsem ani trochu spokojen s tím, jak se věci vyvíjejí. Vím, že takovým stylem bude před námi ještě dvanáct dlouhých závodů. McLaren byl v posledních týdnech vždy rychlý, ať bylo horko, nebo chladno, a na každé trati. Z hlediska čisté rychlosti nás pokaždé porážejí,“ připomněl Nizozemec.
Musíme se probudit
Helmut Marko však v pátek vítězoslavně hlásil, že nový balíček funguje. Obhájce titulu s ním nadšení nesdílel. „Ani v pátek jsem si nemyslel, že je to optimální. Měli jsme na to rozdílný pohled,“ prohlásil s tím, že někteří lidé z týmu, které nejmenoval, se skrývají a vymýšlejí si výmluvy.
„Nemyslím si, že všichni chápou tuto situaci. V mém případě vědí, že se nikdy nevymlouvám a věci pojmenovávám moc přímo. Možná všichni nejsou na stejné vlnové délce. Někteří lidé se možná budou muset trochu probudit,“ vzal si na paškál i svou stáj Verstappen. „Není to celé k ničemu, ale pokud se chcete stát mistry světa, musí to fungovat lépe než teď.“
Jak porazit McLaren?
Do první zatáčky je to poměrně daleko a Max Verstappen se čistě teoreticky může dostat do čela již v prvním kole závodu. To by mu výrazně pomohlo a o dobrý start bude určitě usilovat, ale co, když tento plán ztroskotá?
„V této chvíli netuším, ale co s tím můžete dělat?“ pokrčil rameny. „Dáme do toho všechno. Pokusíme se najít dobrý, stabilní balanc. Pokud ho najdu, tak je dokážu následovat, ale nevím. Moje dlouhé jízdy byly OK, ale nic fantastického ani výjimečného. Podle mě je lepší volit realistický pohled a nešířit falešné naděje.“