Lewis Hamilton vysvětlil, proč mu nesedí auta s přísavným efektem
Mercedes si po sobotě nemůže říci ani to, že by měl smíšené pocity. Vypadnutí George Russella v Q1 mrzí celou stáj a páté místo Lewise Hamiltona mu náladu vylepšit nedokázalo. Britský závodník vysvětlil, že v tom mají prsty teploty i současná generace monopostů, která mu neumožňuje z techniky vyždímat víc.
Ve světě šermířů se zvykne říkat, že na každého chlapa chlap. Ve světě Formule 1 bychom mohli říci, že na každého jezdce auto. I v případě těch nejlepších z nejlepších se najde monopost, ve kterém nedokážou využít všech svých předností. Takový monopost je zkrátka nad jejich síly.
Viděli jsme to i v případě Sebastiana Vettela. Za dob foukaných difuzorů, kdy měl na zadní nápravě množství přítlaku a monopost byl velmi stabilní, Formuli 1 doslova kraloval. A nebylo to jen technikou, co jsme mohli vidět ve velmi vyrovnaných letech 2010 a 2012.
Potom se však auta změnila k nepoznání a Vettel o svou pověstnou rychlost přišel. Stále častěji kopil chyby, až si z něj formulová veřejnost začala dělat legraci, protože na trati předváděl Labutí jezero.
Lewis Hamilton nyní zažívá podobně obtížné období. Šéf traťových inženýrů stáje Andrew Shovlin v pátek prohlásil, že hvězdnému jezdci Mercedesu současná generace aut nepasuje. Sedminásobný šampion na tato slova navázal po kvalifikaci na VC Maďarska.
„Auto je ještě více na hraně nože než kdykoli předtím,“ pustil se Lewis Hamilton do vysvětlování toho, proč mu kombinace současných monopostů a pneumatik dělá takové problémy. „Nelíbí se mu také, když pozdě brzdíte, jdete hluboko do zatáčky a přecházíte ji ve tvaru písmene V. Místo toho musíte brzdit brzy, nechat se vynést a rychlost si přenést přes zatáčku. To já nenávidím. To zkrátka nejsem já. Toto není můj styl ježdění. Přijde mi to velmi frustrující.“
Hamilton se na tom snaží pracovat, ale výsledky se dostavují jen pomalu. V sobotu se mu podařilo zkorigovat kvalifikační bilanci s kolegou na 3:10, ale pomohl mu i tým, který Georgeovi Russellovi po červené vlajce nenatankoval dostatek paliva. Z tohoto výsledku se tak nikdo v Mercedesu neraduje.
„Chtěli jsme se pokusit dostat se dopředu. S tímto nikdy nemůžete být spokojeni,“ okomentoval zisk pátého místa Lewis Hamilton. „Myslím si, že jsme podali OK výkon, udělali jsme vše, co se dalo. Auto jsme měli v docela dobrém okně, ale když je horko, tak nejsme moc rychlí.“
Mercedes přitom může být rád, že v sobotu bylo pod mrakem a dokonce slabě pršelo. Teploty tratě klesly na 30 °C, což je mnohem méně než v pátek. Ani to však stříbrným šípům nestačilo, aby se třeba přiblížily McLarenům a Red Bullu. Ztráta 0,627 vteřiny je obrovská.
„Když kvalifikace začala, tak bylo mnohem chladněji a my jsme letěli jako blesky. Jakmile začala teplota stoupat, tak ostatní přidali, my jsme zase zpomalili — nebo jsme alespoň nezrychlili,“ povzdechl si Hamilton.
Na výkonnost Mercedesu má tak vliv i drobná odchylka v teplotách. Na začátku kvalifikace měla trať 29,7 °C, ke konci se pohybovala na hranici 31,5 stupně.