Podle Marka vylepšení fungují: Konečně se můžeme spolehnout sami na sebe
Pro Red Bull je Velká cena Maďarska důležitým milníkem této sezóny. Na ní se totiž ukáže, zda červení býci budou vpředu i na technických okruzích. Zatím se z garáže rakouské stáje ozývají pozitivní ohlasy. Helmut Marko je s prací svého týmu a výsledky velmi spokojený.
V pátek se v padoku opět intenzivně spekulovalo. Komentátor španělské televize DAZN Antonio Lobato prohlásil, že za výkonnostním propadem Red Bullu z posledních velkých cen může být zásah ze strany FIA. Červení býci se měli pohybovat v šedé zóně pravidel, případně až za jejich hranicemi.
„Dva různé týmy mi řekly, že jsou přesvědčeny o tom, že FIA jim přikázala něco stáhnout. S tím souvisí i výkonnostní propad,“ prohlásil Antonio Lobato během přímého přenosu z druhého tréninku, na což zareagoval jeho spolukomentátor Tomás Schlafer: „Odhalil některý tým něco nelegálního?“ Lobato odpověděl: „Ano. FIA to potvrdila a vzkázala jim: Stáhněte to.“
Jedno je však třeba mít na paměti: Rukolapné důkazy nemáme, jen další spekulace, které se snaží vysvětlit propad červených býků. Ten je skutečně zajímavý vzhledem k tomu, že teprve před pár měsíci byly monoposty z Milton Keynes doslova nedostižné. Nemůže to být však způsobeno jen tím, že Red Bull zkrátka naráží na strop těchto pravidel, zatímco ostatní měli více prostoru?
I nový balíček Red Bullu naznačuje, že by tomu tak mohlo být. V následujících měsících bychom měli očekávat, že vylepšení budou již spíše šitá na míru daným okruhům a nepřinesou plošné zisky. Půjde o to, kdo ze své techniky dokáže vyždímat co nejvíce na jednotlivých tratích.
Proto je Red Bull RB20 v podobě, v jaké ho můžeme spatřit v Maďarsku, určený zejména pro pomalejší okruhy jako Hungaroring, Zandvoort a Singapur. Na ostatních tratích se Milton Keynes chce držet balíčku ze Silverstonu, protože v Belgii, Monze či Ázerbájdžánu bude mít větší potenciál.
Ať však dělá Red Bull cokoli, poslední počin továrny se povedl. „Novinky v podstatě fungují,“ prohlásil spokojený Helmut Marko. „Dolaďujeme věci, ale zatím jsme totálně spokojeni s tím, co vidíme. S malým množstvím paliva jsme jen těsně za Norrisem. V dlouhých stintech jsme však byli nejrychlejší.“ Oproti McLarenu má tým pod vedením Christiana Hornera i jednoho menšího žolíka; papájoví měli v pátek jezdit s agresivnějším motorovým režimem.
Spokojenost má několik důvodů. „Byl to poměrně velký balíček a fungoval od prvního momentu. Už jen tím se liší od předchozích tří upgradů, které jsme představili. Ty byly mnohem menší a neměly takový efekt. Opět jsme si nastavili správný kurz. Jsem si jistý, že v autě najdeme ještě více desetinek sekundy. Myslím si, že zde můžeme bojovat o vítězství.“
Max Verstappen označil vylepšení pro Maďarsko za „klíčové“. Prý budou předzvěstí toho, jak bude vypadat druhá polovina ročníku. Pokud nový balíček nepřinese potřebné desetiny na kolo, může to být ještě velké trápení do konce sezóny.
Helmut Marko se jen zasmál. „Máme náskok 81 bodů!“ mávl rukou nad obavami. „Všichni však víme, jaký je Max. Vždy chce dosáhnout maxima a být nejlepší. Je však dobré vědět, že se opět můžeme spolehnout sami na sebe.“
Před pár týdny se 81letý Rakušan trochu utěšoval tím, že Mercedes povstal a bude brát body McLarenu, který se začal profilovat jako hlavní rival. „Na posledních pár závodech jsme nevyhráli. Hlavní problém byl v tom, že jsme okamžitě neuměli najít správný balanc monopostu. Nebyli jsme rychlí na všech směsích a za každých podmínek. Zdá se, že McLarenu se to však dařilo bez ohledu na počasí a okruh. Dnes bylo extrémně horko, ale my jsme byli v každém tréninku v dobré formě.“
Zajímavostí je, že Checo Pérez byl na Hungaroringu neobvykle rychlý, přestože nejezdí se stejným autem jako Max Verstappen. Také dostal většinu nových komponentů, ale na monopostu má stále kryty motoru s takzvanými bazukami, tedy ventilačními kanály, které vystupují zpoza ramen svatozáře směrem k zadnímu křídlu.
„Checo má ve skutečnosti stejný upgrade s výjimkou jedné součástky; té, která vyčnívá nejvíce. Lidé si proto myslí, že Checo vylepšení nemá, ale ve skutečnosti většinu z nich ano. Rozdíl ve výkonnosti monopostů je zanedbatelný,“ ujistil Marko.