Silverstone vidělo reklamu na motorsport. Lewis Hamilton to konečně zlomil!
Toto byl další fantastický den pro každého fanouška automobilových závodů. Na krásném okruhu v Silverstonu pršelo, pak trať uschla, poté opět pršelo a nakonec trať opět uschla. Tohle nebylo jen o rychlosti monopostu, ale hlavně o jezdeckém umění a klíčových rozhodnutích strategických týmů. Všechno nejlépe zvládli Lewis Hamilton a Mercedes!
Je to téměř historický počin. Po Russellově triumfu v Rakousku se opět těší Mercedes. Lewis Hamilton ukončil své více než dvouleté čekání na vítězství a těší se právě v Silverstonu, kde je historicky nesmírně úspěšný. Raduje se zde už po deváté a stal se prvním pilotem v historii, který vyhrál devět závodů na jednom okruhu.
Start skvěle vyšel Maxi Verstappenovi, který v úvodní sekci zatáček zdolal Landa Norrise; ještě lépe se dařilo Charlesi Leclercovi, který poskočil z jedenáctého na osmé místo. Nizozemci se však nepodařilo udržet v dosahu DRS za Mercedesy a jeho ofenzíva se změnila na defenzivu před hladovými piloty McLarenu.
V úvodních kolech zaměstnávala režii zejména snaha Leclerce propracovat se přes Strolla, který začal odpadávat. Kanadský závodník zdržoval i devátého Nica Hülkenberga, který po nevydařeném startu držel skvělé tempo a také pomýšlel na postup vpřed.
Ve 13. kole rozčeřil vody v ospalém úvodu závodu Charles Leclerc, který konečně překonal Strolla. Kanadský závodník se trápil stále více a více a následně spadl do spárů rychlého Haasu Nica Hülkenberga. Přesně v té době se Lando Norris dostal do DRS dosahu za Maxem Verstappenem, jehož Red Bull rozhodně nebyl nejrychlejším autem na trati.
Krátká přeháňka otočila průběh závodu
V tomto případě udělal Lando se svým kamarádem krátký proces a nutno říci, že Max se ani nebránil. Přijal svůj osud, jako kdyby dobře věděl, že jeho Red Bull rychlostně nestačí na Mercedes a McLaren, což následně potvrdil i Oscar Piastri, který zakrátko také zdolal trojnásobného mistra světa.
Do Silverstonu v tuto chvíli zavítal déšť. Nebyl však příliš hustý a v těchto podmínkách se mohly předvést schopnosti jednotlivých pilotů. Lewis Hamilton se cítil jako ryba ve vodě a přehnal se kolem Russella. To však byl jen začátek, protože to byli piloti McLarenu, kteří se v těchto podmínkách cítili nejlépe a Lando Norris zakrátko překonal oba piloty Mercedesu a ujal se vedení. Rychle ho napodobil i Oscar Piastri, který se zařadil na druhé místo.
Některé týmy v tuto chvíli zariskovaly a přezuly na pneumatiky do přechodných podmínek. Šlo však o naprosto nesprávný tah. Bohužel patřil k nim i Charles Leclerc, který tímto rozhodnutím absolutně vypadl z boje o bodované umístění. Krátká přeháňka zakrátko ustala, ale karty byly rozdány opět s McLareny v čele a Mercedesy na třetím a čtvrtém místě.
Znovu začalo pršet
Ve 27. kole znovu začalo pršet a tentokrát toho využili Sainz s Verstappenem, kteří zamířili do boxů. V dalším kole je následovali Norris a oba Mercedesy. Dynamika závodu se tak po pár minutách opět kompletně obrátila. Piastri zamířil z vedoucího balíku do boxů jako poslední a krutě na to doplatil. Na trať se vrátil až za Sainzem na šestém místě.
Mimochodem, v tuto chvíli zastavili i Leclerc s Pérezem, aby obuli další sadu intermediálek, protože své gumy mezitím zničili. Objevil se však další problém, déšť netrval dlouho a trať rychle začala osychat.
V této chvíli (33. kolo z 52.) bylo pořadí v nejlepší desítce následující: Norris, Hamilton, Verstappen, Russell, Sainz, Piastri, Hülkenberg, Stroll, Alonso a Cunoda.
Ve 34. kole zavládl v Silverstonu šok, George Russell odstoupil ze závodu kvůli problému s tlakem vody.
Zpět na sliky!
Ve 38. kole se začalo opět přezouvat – tentokrát na sliky. Okamžitě toho využili Lewis Hamilton, Max Verstappen a Oscar Piastri, v následujícím kole zamířili k mechanikům Lando Norris a Carlos Sainz. McLaren to opět popletl. Nejenže povolal svého pilota do boxů pozdě, ale mechanici neodvedli svoji práci pořádně a připravili Landa o další čas. Vedení se tak ujal Lewis Hamilton před Norrisem a Verstappenem.
Pilot McLarenu si to tak musel vybojovat sám. Ve hře se však udržel také Verstappen. Deset kol před koncem jsme měli Hamiltona s Norrisem na měkkých gumách, Verstappena na tvrdých. Silverstone sledoval strhující závěrečný sprint do cíle.
Nejrychlejší z tohoto tria byl určitě Verstappen, který se pět kol před koncem ocitl v DRS za Norrisem. Maxovi to na hardech netrvalo dlouho a na Hangar Straight se ve 48. kole z 52. přehnal přes Norrise a zaujal druhé místo. Na Hamiltona mu však nezbylo dost sil. Sedminásobný šampion čekal na vítězství od Velké ceny Saúdské Arábie v roce 2021 a přišlo to právě v Silverstonu, kde v kariéře vyhrál už osmkrát – dnes po deváté!
Byl to vynikající závod. Lewis podal fantastický výkon a byl to opět ten starý dobrý Hamilton, který nejlépe ví, kdy na to má zatlačit a kdy se správně rozhodnout. Druhý skončil Max Verstappen, který jezdil se třetím nejrychlejším autem. Třetí Lando Norris bude s McLarenem opět litovat obrovského počtu promarněných příležitostí. Jeho McLaren byl pravděpodobně opět nejrychlejším autem na trati, ale opět se tým rozhodoval nesprávně. Sledovat čtvrtého Oscara Piastriho, jak je v závěru závodu na čerstvých středně tvrdých pneumatikách o dvě sekundy rychlejší než Norris na měkkých, muselo nejednoho fanouška McLarenu bolet. Nedá se to říct jinak, toto byl další den promarněných příležitostí pro stáj z Wokingu.
Pochvalu si zaslouží i pátý Carlos Sainz, který byl na vodě opět fantastický – jistě lepší než jeho týmový kolega – a v závěru měl dostatečný náskok, aby zastavil v boxech a shrábl bod navíc za nejrychlejší kolo. Skvělý byl i šestý Nico Hülkenberg s velkým bodovým ziskem pro Haas, potěší se i v Aston Martinu se sedmým Strollem a osmým Alonsem. Bodovanou desítku doplnili devátý Alex Albon a desátý Júki Cunoda. Nezapomeňme ani na jedenáctého Logana Sargeanta, který sice skončil bez bodu, ale podal také skvělý výkon. Umožnil mu to i bolestivý den pro čtrnáctého Leclerca a sedmnáctého Péreze.
Příští víkend si od Formule 1 odpočineme a poté nás čeká Velká cena Maďarska.
Závod - GP Velké Británie 2024
Jezdec | Tým | Čas | Kola | Grid | Nej. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:22:27,059 | 52 | 2. | 1:29,438 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | +1,465 | 52 | 4. | 1:28,952 | 18 |
3. | Lando Norris | McLaren | +7,547 | 52 | 3. | 1:29,262 | 15 |
4. | Oscar Piastri | McLaren | +12,429 | 52 | 5. | 1:28,748 | 12 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | +47,318 | 52 | 7. | 1:28,293 | 11 |
6. | Nico Hülkenberg | Haas | +55,722 | 52 | 6. | 1:29,836 | 8 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin | +56,569 | 52 | 8. | 1:29,897 | 6 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin | +1:03,577 | 52 | 10. | 1:29,710 | 4 |
9. | Alex Albon | Williams | +1:08,387 | 52 | 9. | 1:29,718 | 2 |
10. | Júki Cunoda | RB | +1:19,303 | 52 | 13. | 1:30,229 | 1 |
11. | Logan Sargeant | Williams | +1:28,960 | 52 | 12. | 1:29,972 | |
12. | Kevin Magnussen | Haas | +1:30,153 | 52 | 17. | 1:30,093 | |
13. | Daniel Ricciardo | RB | +1 kolo | 51 | 15. | 1:30,735 | |
14. | Charles Leclerc | Ferrari | +1 kolo | 51 | 11. | 1:29,748 | |
15. | Valtteri Bottas | Stake | +1 kolo | 51 | 16. | 1:31,277 | |
16. | Esteban Ocon | Alpine | +2 kola | 50 | 18. | 1:30,875 | |
17. | Sergio Pérez | Red Bull | +2 kola | 50 | 20. | 1:29,707 | |
18. | Kuan-jü Čou | Stake | +2 kola | 50 | 14. | 1:31,014 | |
- | George Russell | Mercedes | nedojel | 33 | 1. | 1:31,298 | |
- | Pierre Gasly | Alpine | nestartoval | 0 | 19. | - |
Live
- Štítky
- GP Velké Británie 2024