Verstappen o tom, proč se nedočkal větší podpory: Média jsou většinou britská
Média ovlivňují veřejné mínění ve všech oblastech života, včetně sportu. Většinou je důležité, kdo dané médium vlastní, ale v případě Formule 1 je podle Maxe Verstappena nejdůležitější národnost. Je prý přirozené, že když dojde k nehodě britského jezdce s cizincem, tak se vzhledem k převaze Britů v médiích většina prstů sesynchronizuje jako kompasy.
Velká většina novinářů, reportérů, ale i televizních expertů z řad bývalých jezdců se v případě incidentu Maxe Verstappena s Landem Norrisem postavila na stranu pilota McLarenu. Mnozí dokonce pro Nizozemce žádali ještě přísnější trest, hodnotili, jak si Verstappen ničí pověst, vzpomínali na rok 2021 a vyjádření Andrey Stelly, že Verstappena bylo třeba vychovávat obrazně řečeno „na malém dvoře a s velkým bičem“.
Hlavní komentátor Sky Sports David Croft v podcastu z dílny britské televize jasně prezentoval svůj pohled: „Tohle není poprvé, co se o Maxovi bavíme v takové souvislosti a dostal za to desetisekundový trest. Nevím, jestli je deset vteřin dost. Z hlediska směrnic, se kterými pracují komisaři, dokážu pochopit, proč udělili deset vteřin, ačkoli nakonec to nemělo téměř žádný dopad na jeho konečný výsledek po výměně pneumatik.“
„Nebudu nést pochodeň a volat po tom, aby Max dostal na následující závod penalizaci ztráty míst na roštu, ale byl desetisekundový trest dostatečný vzhledem k tomu, že jeho manévr znamenal odstoupení jiného jezdce a jeho samého připravil o šanci vyhrát?“ zeptal se dlouholetý hlas přímých přenosů ve Velké Británii.
Podobný kontakt mohl podle více jezdců na současném roštu dopadnout tak, že by se nikomu nic nestalo. Nyní však měli oba smůlu. I to je důvod, proč FIA po správnosti nemá – a podle vlastních tvrzení to ani nedělá – hledět na důsledky nehody, ale jen na samotné činy. Takovým zkušeným komentátorům by to mělo být jasné, proto se nemůžeme divit, že se otevřelo toto téma o tom, jak média drží stranu britským jezdcům.
Do podobné situace se už v minulosti dostal také Fernando Alonso, který zejména v roce 2007 pocítil, jaké je to dostat se do nemilosti médií. Ta například po památné kvalifikaci v Maďarsku informovala o tom, jak Španěl bez studu pokazil jízdy svému kolegovi Lewisu Hamiltonovi, ale veřejnost se už nedozvěděla, že celé roztržce předcházelo Hamiltonovo porušení týmové dohody. Pohled veřejnosti by to možná nezměnilo, ale alespoň by znala celý příběh a to, že ani jeden nebyl bez viny.
Jenson Button se pravidelně objevuje v přenosech britské Sky Sports. Z mistra světa z roku 2009 se stal jeden z mála expertů, kteří se Verstappena nechystali ukřižovat. Svůj názor dokonce pod tlakem britských kolegů označil za „kontroverzní“. „Hodně se mluví o Maxovi a o tom, jak měnil směr v brzdné zóně a zda měl dostat přísnější trest. Může to znít kontroverzně, ale nemyslím si to. Když brzdil, mírně zatáčel doleva. To se někdy stane. Díváte se doprava a trochu vás zanáší doleva.“
„Myslím si, že se přesunul vlevo, protože tam byl Lando, což je problém. Proto dostal desetisekundový trest. Lando se však také mohl pohnout doleva, měl tam ještě kus tratě. Mohl se kontaktu vyhnout,“ zdůraznil čtyřiačtyřicetiletý závodník.
Bývalý pilot stáje Brawn GP připomněl předchozí ročník: „Něco velmi podobného se stalo v roce 2023, tedy loni v Rakousku a přesně ve stejné zatáčce. Na vnitřku byl Carlos Sainz a na vnějšku Max Verstappen. Carlos se přesouval doleva přesně stejně jako Max, a Max se pak pohnul spolu s ním, následoval ho doleva a vyjel na obrubník, aby nedošlo ke kontaktu.“
„To je tvrdé závodění. Ano, někdy to nevyjde a pak se o tom dlouho bavíme, ale je skvělé, že si o tom povídáme, protože tito dva se budou mezi sebou bít i v dalších letech,“ nabídl svůj pohled Jenson Button.
A co říká na tlak ze strany médií Max Verstappen? Jak už ve čtvrtek deklaroval, kritiku „má v paži“. Má však pocit, že zatímco v případě jezdců ze zahraničí se používají centimetry, výkony domácích se posuzují podle imperiálních jednotek.
„Okolo 80 až 85 procent médií v F1 je anglických, takže je zde tato dominantní síla. Podvědomě by většina byla raději, kdyby se dařilo jezdci jejich národnosti a v případě nehody je přirozené, že budou držet stranu svému krajanovi,“ prohlásil Max Verstappen v rozhovoru pro Daily Mail.
Televize si však do přímých přenosů volají i experty z řad bývalých jezdců, ačkoli je pravda, že mezi nimi není mnoho zástupců z jiných zemí. „Většina bývalých jezdců je také britská, takže je to poněkud jednostranné,“ říká Nizozemec. „Vyrůstal jsem však tak, že tyhle věci mě nerozhodí. Pro mě jsou to jen drobné ruchy. Vím, jak se mám koncentrovat na závod a jak dostat ze sebe co nejlepší výkon i s tím, co se děje v pozadí.“
Verstappena zajímají jen reakce lidí, kteří jsou mu blízcí. „Já neposlouchám, co někdo říká, jak mě kritizuje nebo chválí. Jsem tady se svým týmem, jehož členové se podílejí na mém úspěchu. Jejich poslouchám a povídám si s nimi, aby posoudili mé výkony. Ostatní mohou mít svůj názor, je to v pořádku. Nijak to neurčí, jak budu žít svůj život mimo okruhy nebo jak se na nich budu chovat.“