logo F1zpravy.czF1online.sk

Verstappenovi jsme nemohli udělit tvrdší trest, říká komisař Johnny Herbert

Max Verstappen a Lando Norris
© X/F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 7. 2024

Postupovali komisaři Velké ceny Rakouska správně? Inu, činnost rozhodčích bude vždy předmětem sporů a kritiky. Podle názoru mnohých byli komisaři k Maxi Verstappenovi shovívaví, podle takového Christiana Hornera byl desetisekundový trest „přísný“. Málokdy vidíme, že by se k rozhodnutí vyjádřil i některý z komisařů, ale v tomto případě se tak stalo a s médii se o své dojmy podělil Johnny Herbert.

Začněme však drobným exkurzem do minulosti. Velkou cenu Velké Británie 2021 v Silverstonu máme mnozí ještě v čerstvé paměti. Lewis Hamilton tehdy kolidoval s Maxem Verstappenem, nizozemský závodník skončil v bariéře a následně i v nemocnici.

Sedminásobný šampion tehdy dostal desetisekundový trest, který byl podle mnohých (a hlavně zástupců Mercedesu) příliš přísný, ale podle opačného názoru doslova legrační. Hamilton totiž v závodě mohl pokračovat, desetisekundovou ztrátu dohnal a závod nakonec vyhrál, díky čemuž si zapsal 25 bodů oproti Verstappenově nule. Pocit nespravedlnosti byl pochopitelný. Helmut Marko tehdy dokonce žádal diskvalifikaci Hamiltona, což prostě nebylo možné.

Velkým obloukem nás to vrací k Velké ceně Rakouska, když Verstappen kolidoval s Norrisem, byl uznán vinným ze způsobení kolize a dostal desetisekundový trest. Jaké však byly celkové důsledky? Norris odstoupil, Verstappen skončil pátý a navýšil svůj náskok v šampionátu o patnáct bodů.

Jedná se o neadekvátní trest? Nuže, k tomu se vyjádřil dokonce i jeden z komisařů Velké ceny Rakouska Johnny Herbert. Ten měl na ředitelství závodu po svém boku Felixe Holtera, Matthewa Selleya a Wilhelma Singera. Právě tito muži rozhodli, že Verstappen nebude potrestán za změnu směru na brzdách ani opuštění trati a ponechání si výhody, ale „jen“ za způsobení kolize v 64. kole. Zároveň napařili Norrisovi pět sekund za opakované překročení traťových limitů, což mnohé také hodně podráždilo.

„Když jsme to sledovali, okamžitě nám bylo jasné, kdo je na vině,“ prohlásil Herbert pro britský Express. „Zajímavé na tom je, že jsme právě v tu chvíli vydávali rozhodnutí o penalizování Landa za čtyři porušení traťových limitů.“

„Udělili jsme mu pětisekundový trest doslova ve chvíli, kdy se srazili. Pracovali jsme na tom, když došlo ke kolizi. Jen jsem zvedl hlavu a uviděl svlečenou pneumatiku,“ říká Herbert.

Podle jeho slov neměli komisaři na výběr a na základě protokolů FIA nemohli udělit za tento incident vyšší trest. „Je to nejtvrdší trest, jaký lze udělit podle směrnic FIA. Právě těmi se řídíme při práci jako komisaři FIA. McLaren řekl, že penalizace měla být přísnější, ale tuto hru hrají všechny týmy.“

„Nevím, jestli by se tím něco změnilo, kdyby se někdo převrátil nebo by se kutálel po trati jako sud. Spadalo to pod vytlačování soupeře z trati nebo způsobení incidentu. Byl to maximální trest, jaký jsme mohli udělit,“ zopakoval Herbert.

Samozřejmě jsou zde i přísnější tresty, například průjezd boxovou uličkou nebo 10 sekund stop and go, ale existují další směrnice, podle kterých lze udělit jen určité tresty za určité typy incidentů. V této sezóně dostal přísnější trest za incident na trati jen Fernando Alonso, jehož komisaři – patřil k nim i Herbert – vytrestali v Austrálii za incident s Georgem Russellem. Počínání španělského matadora však tehdy bylo vyhodnoceno jako „potenciálně nebezpečné“, nikoli jako „způsobení kolize“.

Související zprávy

Diskuze