logo F1zpravy.czF1online.sk

Hamiltonovy výčitky po pitstopu byly oprávněné. Zbabrali jsme to, přiznal Wolff

Toto Wolff
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala28. 5. 2024

Chcete-li někoho v Monaku předjet, nemůžete si dělat velké naděje na trati, ale vše vsadit na zastávky v boxech. Pokus Mercedesu dostat Lewise Hamiltona před Maxe Verstappena byl však totálně bezzubý. Stříbrné šípy pohrdly svou jedinou příležitostí.

Na konci 51. kola byl už Lewis Hamilton nalepen na zadním křídle Maxe Verstappena. V posledním sektoru se ho inženýr zeptal, zda je spokojen s balancem. Dostal kladnou odpověď, po které následoval příkaz zamířit do boxů, resp. udělat přesný opak toho, co udělá Verstappen.

Holanďan zůstal na trati, Hamilton přezul. Když sedminásobný šampion opouštěl boxovou uličku, inženýr mu oznámil, že výjezdové kolo má zajet v „normálním“ režimu. Kromě „normálního“ režimu mají v Mercedesu i „kritický“ režim, kdy je naprosto klíčové zabrat. Namísto toho Hamilton dostal za cíl jezdit časy na úrovni 1:16,0.

„Jak moc chcete, abych zatlačil?“ zeptal se Lewis Hamilton při přejezdu přes tunel, protože dostával rozporuplné informace. Na jedné straně „normální“ režim, na druhé straně, aby zatlačil. „Jen zatlač tak, jako v Suzuce,“ zněla inženýrova odpověď.

Když Lewis Hamilton protínal cílovou čáru, Max Verstappen už přicházel do první zatáčky a s přehledem si šesté místo pohlídal. „Proč jste mi neřekli, že výjezdové kolo je kritické?“ Tato otázka zůstala bez odpovědi.

Toto Wolff v rozhovoru pro magazín GP Racing poskytl jedno vysvětlení. „Mezi námi na boxové zídce došlo ke komunikačnímu selhání. Pochybili jsme. Mělo zaznít ‚výjezdové kolo je kritické‘, když jsme se snažili o undercut. Pak jsme však začali debatovat, zda by nám jakékoli dobré výjezdové kolo na nových pneumatikách stačilo. Finální zpráva tak byla přinejmenším matoucí, ale pravděpodobně nesprávná.“

Mercedes se však ani nepokusil Verstappena předjet. Hamilton s cílem 1:16,0 neměl šanci soupeře dohnat. Mohl jet přitom i o dvě vteřiny rychleji, kdyby dostal takový příkaz; jeho nejrychlejší kolo závodu mělo hodnotu 1:14,165.

Ve druhém sektoru „kritického“ kola dokonce Hamilton na Verstappena ztratil, ačkoli Nizozemec jezdil na zadním křídle George Russella a 50 kol starých gumách. Mimochodem, Mercedes mohl požádat o pomoc i svého druhého jezdce…

Wolff prozradil, že na boxové zídce měli obavy. „Zpráva měla znít ‚výjezdové kolo je kritické‘, ale v zákulisí jsme měli starosti: Pokud bychom během jednoho kola totálně sešrotovali ty pneumatiky, tak co by následovalo potom?“

Pokud se stratégové skutečně báli právě tohoto v Monaku, kde se nedá předjíždět ani se ztrátou čtyř sekund na kolo, tak je sporné, zda na takové boxové zídce skutečně vše funguje správně.

„Shrnuto podtrženo, zpráva Lewisovi nebyla správná. Byla to chyba týmu,“ připustil Wolff. „Chtěli jsme být blízko k Verstappenovi a pak se pokusit o undercut. Ve zprávě ve vysílačce jsme však udělali totální chybu.“

Mercedes může poněkud mrzet i rozhodnutí nasadit na startu tvrdé pneumatiky, které Lewis Hamilton svému týmu také vyčítal. Nakonec to o ničem nerozhodlo, protože se jelo pomalu, ale do budoucna je to téma, které je třeba probrat. „Ve chvíli, kdy došlo k nehodě, bylo jasné, že jsme se ocitli v nevýhodě. V Monaku toho není mnoho, co dokážete změnit. V podstatě skončíte na pozici, ze které jste startovali.“

Související zprávy

Diskuze