logo F1zpravy.czF1online.sk

Hledá se způsob, jak vylepšit monacké závody. Jezdci mají několik návrhů

Valtteri Bottas, monoposty zozadu
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala28. 5. 2024

Po závodě v Monaku se téměř každoročně debatuje o tom, jak bychom je mohli vylepšit, aby si je užili nejen boháči na jachtách a na startovním roštu, ale i jezdci a běžní diváci doma před televizními obrazovkami. FIA si nakonec bude moci vybírat, jelikož nápadů je několik.

V první desítce se toho v neděli neudálo mnoho. Jak poznamenal Fernando Alonso, červená vlajka nás obrala o jediný zajímavý víkend závodů. „Vezmete-li ještě vzrušení ze zastávek v boxech, tak vám nezbude nic.“ A nezbylo nám nic, jen se dívat, jak se celá desítka vleče šnečím tempem a nikdo nedokáže nikoho předjet.

Max Verstappen prozradil, jak to vypadalo z jeho pohledu: „Já jsem jen následoval George. Snažili jsme se šetřit pneumatiky a jeli jsme strašně pomalu. Je to dost nudné, když na některých rovinkách jedete na půl plynu, máte zařazený vyšší stupeň než obvykle a kroužíte o čtyři sekundy za vašimi možnostmi. To není závodění.“

Getty Images/RB Content Pool

Alex Albon hlásil, že za Júkim Cunodem se tak vlekl, že nemusel startovat svůj monopost, ale vystačila by mu jakákoliv Vespa. Lewis Hamilton zase politoval fanoušky: „Hodně se toho nedělo. Nevím, jaký jste z toho měli pocit, když jste to sledovali, ale jsem si jistý, že lidé usínali.“

Letošní ročník monacké velké ceny podle Christiana Hornera vykastrovala červená vlajka. „Byl to velmi statický závod. První desítka skončila tak, jak vystartovala. Červená vlajka zabila závod, protože všichni jeli až do cíle. Společně bychom se na to měli podívat. Toto není závodění, když jezdíte o tři-čtyři sekundy pomaleji, protože jiné auto nemá šanci vás předjet.“

„Auta jsou nyní tak velká, že se budeme muset podívat, jestli bychom uměli vytvořit místo pro předjíždění nebo alespoň potenciální předjíždění, protože první desítka dorazila do cíle přesně podle pořadí ze startu a neviděli jsme v ní jediný předjížděcí manévr,“ kroutil hlavou šéf Red Bullu, podle kterého není třeba lpět na tradiční konfiguraci okruhu. „Je to skvělé místo, dýchá historií, ale všechno se vyvíjí. Auta jsou nyní tak velká, že když si je srovnáte s obdobím před deseti lety, tak jsou téměř dvakrát tak rozměrná.“

Svůj názor přidal i Max Verstappen. „Víkend jako takový je super, jen neděle je trochu nudná, ačkoli scenérie je skvělá. Pokud bychom našli způsob, jak závod trochu vylepšit, proč ne? To bych upřednostnil,“ říká Holanďan a potenciální změnu konfigurace tratě schvaluje. „Ano, protože teď nedokážeme předjíždět. Pokud se mě budou ptát na názor, zkusím se podívat na možnosti, ale bude to záviset i na tom, které ulice si vyberete.“

V Monaku těch ulic na výběr není zas tak mnoho. Změna trasování by si vyžádala i nový schvalovací a homologizační proces ze strany FIA, a je otázkou, zda by knížectví souhlasilo s ještě rozsáhlejším ochromením dopravy.

Jednou z možností je však zatočit před zatáčkou Portier doleva a vydat se (po zelené) vedle nového komplexu, který Monako staví na uměle vytvořeném ostrově. Pokud by se šikana Nouvelle za tunelem upravila tak, aby zde vznikla širší a ostřejší zatáčka s možností předjíždět, Monako by mohlo získat alespoň jedno vhodné místo, kde byste mohli soupeře dostat za sebe. Otázka je, jak by to bylo s bezpečností v tunelu, kdyby se tam monoposty řítily rychlostí přes 300 km/h?

Naproti jsou však i levnější a schůdnější řešení. Lewis Hamilton navrhuje nasadit buď mnohem měkčí pneumatiky, nebo více povinných pitstopů. „Naše pneumatiky zvládnou celou délku závodu, takže gumy jsou o dva stupně tvrdší [než by měly],“ vyslovil se pilot Mercedesu. „Musíme najít způsob, jak to okořenit. Možná povinné tři zastávky v boxech nebo něco takového, co by tomu dodalo šťávu.“

Fernando Alonso uvažoval, zda by nebylo dobré během červené vlajky zakázat měnit pneumatiky, nebo alespoň přikázat zůstat na stejné směsi. Jezdci by se tak nemohli splnit povinnost nasadit ve velké ceně dvě různé směsi gum. FIA však tomuto nápadu zřejmě nebude nakloněna z bezpečnostních důvodů. Formule 1 chce po červených vlajkách pevné starty, což by na starých gumách bylo rizikové.

George Russell by chtěl vidět, aby se soutěžní víkend odjel jen na jednom typu pneumatik. „Kdybychom přinesli jen měkké pneumatiky… Měkká guma by nevydržela celý závod a možná byste potřebovali i dvě zastávky. Někdo by se mohl pokusit o jeden pitstop. Myslím si, že kdyby se celý víkend odjel na softech, tak by to vytvořilo spoustu problémů.“

Dvorní statistik Formule 1 Sean Kelly navrhl, aby v monackých závodech bylo přikázáno nasadit všechny tři pneumatikové směsi. „Nic to nestojí. A ještě dříve, než prohlásíte, že pro Monako by neměla platit speciální pravidla: Pro Monako v současnosti platí speciální pravidla.“ Jedním z nich je například délka velké ceny, která je zkrácena z předpisových 305 na 260 kilometrů.

Mistr světa z roku 1996 Damon Hill s Kellym souhlasí, ale má další nápady. „Je to dobrá myšlenka. A měli bychom auta zkrátit o jeden metr a odlehčit o sto kilo,“ prohlásil komentátor britské Sky, kterému dávají za pravdu juniorské série, které ukazují, že v Monaku se dá předjíždět. „Nižší výkon není problém, pokud budeme mít lepší závody.“

Toto však není návrh, který bychom uměli implementovat dříve než v roce 2030. Monoposty pro sezónu 2026 jsou již na papíře téměř hotové. Podle Stefana Domenicaliho FIA plánuje zveřejnit nová pravidla už tento, resp. příští týden.

Související zprávy

Diskuze