Proč zkažený start Kuan-jü Čoua zachránil Sainzovi třetí místo?
Fanoušci Ferrari a McLarenu byli během červené vlajky jako na jehlách. Jedna skupina doufala, že se Carlos Sainz bude moci vrátit na svou třetí příčku, o kterou přišel po kontaktu s Oscarem Piastrim a defektu, druhá zase věřila, že na ní zůstane mladík z McLarenu. Nakonec o celé věci rozhodl špatný start Kuan-jü Čoua.
Kontakt v první zatáčce mezi Carlosem Sainzem a Oscarem Piastrim nebyl zpočátku zřejmý. Až ve čtvrté zatáčce nám bylo jasné, že se něco událo, když si to Ferrari s defektem namířilo po tečně do bariéry. Zdálo se, že Španělova neděle skončila a on bude muset po červené vlajce startovat šestnáctý.
FIA však rozhodla jinak a všechny fanoušky Ferrari potěšila zprávou, že se bude startovat podle pořadí, ve kterém Carlos Sainz stále figuroval na třetím místě. Jak je to možné? Vše je třeba připsat tomu, jak se určuje pořadí před vyvěšením červené vlajky.
Ve sportovních pravidlech se uvádí, že pořadí bude stanoveno podle „posledního bodu, na kterém bylo možné určit pozice všech monopostů“. V momentě vyvěšení vlajky by se čistě teoreticky dalo určit pořadí s pomocí GPS dat, ale tento postup se nevyužívá, protože data z pozičního systému nejsou stoprocentně korektní ani spolehlivá. To ne mezi monackými budovami, kde i GPS může „skákat“.
Kdybychom chtěli, v Monaku bychom určitě uměli stanovit pořadí podle televizních záběrů, ale takový postup není konzistentní, objektivní a nelze jej použít jinde. V obou případech – GPS i kamer – není možné stoprocentně spolehlivě rozhodnout o rozestupech na úrovni tisícin sekundy. Inu a které pozice bychom přisoudili jezdcům, kteří například v momentě vyvěšení vlajky nebyli na trati, ale vedle jiného monopostu za bílými čarami?
FIA v zájmu objektivity na každém okruhu postupuje stejně a za relevantní považuje pouze snímače na úrovni čáry SC2 (bílá čára bezpečnostního vozidla na výjezdu z boxů) a také na konci každého sektoru. Pořadí určí podle posledního bodu z těchto čtyř, kterým prošly všechny monoposty, jejichž nehoda či jiné problémy nedonutily zastavit.
Ukázalo se, že v momentě vyvěšení červené vlajky všechny (nestojící) monoposty neprošly celý první sektor, takže relevantní bylo pořadí na čáře SC2. Ta se nachází za první zatáčkou v místě, kde se pojí výjezd z boxů s tratí.
Kdo tedy nestihl projít první sektor? Nepodařilo se to jen jedinému závodníkovi. Kuan-jü Čou nezvládl start, přetočil kola, což dovolilo Haasům dostat se před něj. Když přímo před jeho očima došlo k nehodě a na trati to vypadalo jako po bombardování, pilot Sauberu umně zpomalil a přes místo nehody přejížděl velmi opatrně.
V konečném důsledku to byl jeho zkažený start a opatrná jízda přes místo nehody, co Carlosovi Sainzovi zachránilo neděli.