Kdo je Bryan Bozzi a jaké jsou role závodního inženýra Charlese Leclerca?
Téměř před měsícem nás Ferrari informovalo o nečekané novince: Dlouholetého závodního inženýra Charlese Leclerca nahradí nové jméno. Namísto Xaviho Marcose s ním od Velké ceny Emilia Romagna komunikuje Bryan Bozzi a zatím to zvládá na jedničku. Kdo je však Bryan Bozzi, jaké byly jeho staré úkoly a jaké jsou ty nové?
Už během prvních dvou velkých cen jsme si mohli všimnout změny ve stylu komunikace mezi Charlesem Leclercem a boxovou zídkou. Nový závodní inženýr Bryan Bozzi zanechává dojem, že má všechno pod palcem; svému jezdci posílal velmi jasné a přímé instrukce, díky nimž by mělo odzvonit nedorozuměním ve vysílačce. S Charlesem Leclercem mají navíc skvělou chemii.
Bozziho vychválil také šéf týmu Frédéric Vasseur. „Poslední dva víkendy byl velmi silný, neudělal žádné chyby. Byl také velmi přímý a rozhodný,“ hodnotil výkon Bryana Bozziho. „Zvládnout Monako není jednoduché, protože je třeba hodně manažovat. Párkrát jsme viděli, že pilot žádal o to, aby mohl zatlačit, ale my jsme ho ze strategických důvodů brzdili.“
Boxová zídka neměla vážnější problémy ani s blokováním soupeřů. V jednu chvíli sice Charles Leclerc překážel Loganu Sargeantovi, ale Monačan to připsal problémům s viditelností na výjezdu z tunelu. Tmavě modré auto Williamsu v tmavém tunelu za sebou zkrátka neviděl.
„Komunikace mezi Bryanem a Charlesem byla velmi jasná. Velmi rychle se pochopili a neobjevily se žádné chyby. Z technického hlediska je spolupráce s Charlesem dobrá, ale znají se už několik let. Zašel bych až tak daleko, že bych je označil za perfektní dvojici,“ doplnil Frédéric Vasseur.
Kdo je Bryan Bozzi?
Kde se tedy vzal Bryan Bozzi? Doposud jsme o něm prakticky vůbec neslyšeli, protože nebyl na záběrech kamer a ani během velké ceny nekomunikoval s Charlesem Leclercem ve vysílačce. Byl však součástí jeho úzkého okruhu lidí jako výkonnostní inženýr.
Cesta do Ferrari byla o něco delší. „Narodil jsem se do italsko-dánské rodiny a vystudoval jsem Britskou mezinárodní školu svatého Jiřího v Římě. Pak jsem se přestěhoval do Anglie, kde jsem studoval mechanické inženýrství na Univerzitě v Bath,“ říká 35letý inženýr, kterého cituje formu1a.uno.
Už za studentských časů ho uchvátil motorsport. „V té době jsem se zúčastnil projektu Formula Student, kde různé skupiny studentů mají příležitost navrhnout a zkonstruovat závodní auto. Univerzity z celého světa pak soupeří, jako by představovaly závodní týmy. Díky těmto zkušenostem jsem pochopil, že závodění mám rád.“
„Pokusil jsem se proto získat místo stážisty ve Ferrari, v týmu, ve kterém chce každý dříve či později pracovat. Všechno to dobře dopadlo a já jsem už dlouhá léta součástí traťového týmu Scuderie Ferrari,“ přeskočil pár zim Bozzi, který se k Ferrari připojil v roce 2012.
První dva roky pracoval ve větrném tunelu a teprve následně se dostal blíže k závodnímu týmu. Mezi lety 2014 a 2018 byl součástí aerodynamického oddělení, aby se následně stal výkonnostním inženýrem Charlese Leclerca. S Monačanem pracuje od prvního dne po příchodu ze Sauberu.
„Jsem velmi pyšný na to, že v nejvyšší kategorii motorsportu mohu reprezentovat tuto společnost a celou Itálii, ale ještě více na příležitost pracovat po boku tak úžasného jezdce, jakým je Charles,“ raduje se ze svého kariérního postupu.
Kdo všechno pečuje o jezdce během soutěžního víkendu?
Součástí nejužšího týmu jezdce je závodní inženýr, který se během velké ceny stará o komunikaci z boxové zídky, ale asistuje mu i výkonnostní inženýr spolu s jezdeckým trenérem. „Závodní inženýr je zodpovědný za provoz monopostu, který mu je svěřen na danou akci. To zahrnuje správné provedení plánu výjezdů, tedy programu na každý segment víkendu, a nastavení auta. Závodní inženýr je zároveň tím, kdo s jezdcem komunikuje ve vysílačce a poskytuje mu všechny informace, které potřebuje během svých jízd,“ vysvětluje své povinnosti Bryan Bozzi.
Dosud byl výkonnostním inženýrem, takže s Charlesem Leclercem se opravdu velmi dobře zná. Zkušenosti, které nabral v předchozích letech, mu nyní mohou pomoci i při výkonu nové funkce. „Výkonnostní inženýr je zodpovědný za optimalizaci různých nastavení monopostu, například nastavení brzdného balancu nebo uzávěrky diferenciálu. Nejvíce času tráví při analýze balancu monopostu a pracuje na tom, aby vše fungovalo tak, jako na simulacích.“
Třetím blízkým „pomocníkem“ jezdce je jakýsi trenér. „Práce jezdeckého trenéra spočívá ve vylepšování výkonu jezdce. Analyzuje video a telemetrii ostatních monopostů na roštu a přináší rady, které stopy přejezdu jsou nejrychlejší a jaké jezdecké styly vidět v kokpitech.“
„Tyto tři osoby spolu s dalšími inženýry na trati i v Maranellu se snaží auto optimalizovat a dostat z něj i poslední tisícinku sekundy, která ve Formuli 1 může rozhodnout,“ ozřejmil Bozzi.
Co nás čeká o víkendu?
Před námi je víkend v Kanadě, kde Ferrari bude muset navázat na slušné výkony z posledních velkých cen. Očekává se, že italský tým by měl být v Montrealu silný vzhledem k tomu, jak dobře se dokáže vypořádat s obrubníky. Charlesi Leclercovi navíc pomůže i to, že současná verze monopostu má dokonale vyhovovat jeho jezdeckým preferencím.
„Montreal je trať s dlouhými rovinkami, po kterých následují kombinace středně rychlých zatáček,“ popisuje nároky blížícího se víkendu italsko-dánský inženýr. „Abyste jeli rychle, potřebujete mít dobrou maximálku na rovinkách, ale také skvělé brzdění a dobrou trakci na výjezdech ze zatáček.“
Pirelli ve svém víkendovém přehledu uvedlo, že nároky na trakci a brzdění patří mezi nejvyšší v kalendáři. Oba aspekty dostaly nejvyšší známku 5/5.
Nastavení auta bude klíčové. „Z pohledu jezdce je nezbytné důvěřovat autu při brzdění, aby při nájezdu do zatáčky mohl být co nejpreciznější a na výjezdu co nejdříve akceleroval. Dokonce i na této trati, jako na všech městských okruzích, je důležité v tréninku odjet dostatek kilometrů, abyste se seznámili s ním a také se záludnými bariérami.“