Haasy byly vyloučeny z monacké kvalifikace
![Nico Hülkenberg](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2F1020200776-LAT-20240525-GP2408_153601_77A5748-962.jpg&w=3840&q=90)
Výsledky kvalifikace v Monaku se dočkaly ještě dvou vážných změn. Technici Mezinárodní automobilové federace po jízdách odhalili problém na obou monopostech Haasu. Komisaři rozhodli, že tím došlo k porušení pravidel a oba piloti byli vyloučeni.
O odhalení pochybení informoval technický delegát FIA Jo Bauer, který celou věc posunul komisařům k přezkoumání. „Na monopostech s čísly 20 a 27 [Kevina Magnussena a Nica Hülkenberga] byly zkontrolovány polohovatelné pozice nejsvrchnějšího elementu zadního křídla. Levá a pravá vnější oblast polohovatelných prvků na obou autech překročila povolené maximum 85 milimetrů.“
V překladu to znamená, že mezera mezi klapkami zadního křídla po otevření DRS byla větší než předepsaných 85 milimetrů. Čistě teoreticky se tak odpor monopostů po otevření zadního křídla snížil více než v případě konkurence, což by vedlo k zisku času na cílové rovince. Všechno však závisí na tom, o kolik milimetrů Haas překročil tento limit.
Bez ohledu na to, zda šlo o desetinu milimetru nebo o centimetr, však tímto krokem došlo k porušení Technických pravidel F1 v článku 3.10.10 h). Komisaři tak neměli jinou možnost než Haas diskvalifikovat, což je běžný trest za prohřešek vůči technickým regulím.
Tým si neuvědomil, že nové zadní křídlo má jiné parametry
Co se tedy stalo? Zástupci týmu před komisaři přiznali, že došlo k neúmyslné chybě při nastavování klapky zadního křídla, které je zcela nové a v Monaku bylo nasazeno poprvé. Starší verze zadního křídla měla největší mezeru mezi klapkami uprostřed křídla, ale při nové specifikaci se extrémy přesunuly na pravou a levou stranu křídla, což si však během víkendu tým zapomněl uvědomit a mechaniky na to nepřipravil. Ti zřejmě počítali s tím, že stačí zkontrolovat centrální část.
Tým se hájil, že touto změnou nezískal žádný čas k dobru, ale komisaři to smetli ze stolu. Technická pravidla jsou totiž černobílá a při jejich porušení není relevantní, kolik desetin vteřiny na kolo díky tomu stáj získala.
Nico Hülkenberg přišel o dvanácté místo, Kevin Magnussen zase o svou patnáctou pozici. Do závodu bude tato dvojice nucena vystartovat z úplného chvostu.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2FSL-092619-23740-17.jpg&w=3840&q=75)
tables.undefined - GP 2024
![logo McLaren](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023_c1d5sa3_overlay_mclaren.png&w=1200&q=75)
![Oscar Piastri](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023_c1d5sa3_oscar_piastri.png&w=3840&q=75)
![logo Ferrari](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023_c1d5sa3_overlay_ferrari.png&w=1200&q=75)
![Charles Leclerc](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023_c1d5sa3_charles_leclerc.png&w=3840&q=75)
![logo Ferrari](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023_c1d5sa3_overlay_ferrari.png&w=1200&q=75)
![Carlos Sainz](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023_c1d5sa3_carlos_sainz.png&w=3840&q=75)
Jezdec | |
---|---|
1. | |
2. | |
3. | |
4. | |
5. | |
6. | |
7. | |
8. | |
9. | |
10. | |
11. | |
12. | |
13. | |
14. | |
15. | |
16. | |
17. | |
18. | |
19. | |
20. |