logo F1zpravy.czF1online.sk

Haasy byly vyloučeny z monacké kvalifikace

Nico Hülkenberg
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala25. 5. 2024

Výsledky kvalifikace v Monaku se dočkaly ještě dvou vážných změn. Technici Mezinárodní automobilové federace po jízdách odhalili problém na obou monopostech Haasu. Komisaři rozhodli, že tím došlo k porušení pravidel a oba piloti byli vyloučeni.

O odhalení pochybení informoval technický delegát FIA Jo Bauer, který celou věc posunul komisařům k přezkoumání. „Na monopostech s čísly 20 a 27 [Kevina Magnussena a Nica Hülkenberga] byly zkontrolovány polohovatelné pozice nejsvrchnějšího elementu zadního křídla. Levá a pravá vnější oblast polohovatelných prvků na obou autech překročila povolené maximum 85 milimetrů.“

V překladu to znamená, že mezera mezi klapkami zadního křídla po otevření DRS byla větší než předepsaných 85 milimetrů. Čistě teoreticky se tak odpor monopostů po otevření zadního křídla snížil více než v případě konkurence, což by vedlo k zisku času na cílové rovince. Všechno však závisí na tom, o kolik milimetrů Haas překročil tento limit.

Bez ohledu na to, zda šlo o desetinu milimetru nebo o centimetr, však tímto krokem došlo k porušení Technických pravidel F1 v článku 3.10.10 h). Komisaři tak neměli jinou možnost než Haas diskvalifikovat, což je běžný trest za prohřešek vůči technickým regulím.

Tým si neuvědomil, že nové zadní křídlo má jiné parametry

Co se tedy stalo? Zástupci týmu před komisaři přiznali, že došlo k neúmyslné chybě při nastavování klapky zadního křídla, které je zcela nové a v Monaku bylo nasazeno poprvé. Starší verze zadního křídla měla největší mezeru mezi klapkami uprostřed křídla, ale při nové specifikaci se extrémy přesunuly na pravou a levou stranu křídla, což si však během víkendu tým zapomněl uvědomit a mechaniky na to nepřipravil. Ti zřejmě počítali s tím, že stačí zkontrolovat centrální část.

Tým se hájil, že touto změnou nezískal žádný čas k dobru, ale komisaři to smetli ze stolu. Technická pravidla jsou totiž černobílá a při jejich porušení není relevantní, kolik desetin vteřiny na kolo díky tomu stáj získala.

Nico Hülkenberg přišel o dvanácté místo, Kevin Magnussen zase o svou patnáctou pozici. Do závodu bude tato dvojice nucena vystartovat z úplného chvostu.

tables.undefined - GP 2024

logo McLaren
Oscar Piastri
logo Ferrari
Charles Leclerc
logo Ferrari
Carlos Sainz
Jezdec
1.
Charles Leclerc
2.
Oscar Piastri
3.
Carlos Sainz
4.
Lando Norris
5.
George Russell
6.
Max Verstappen
7.
Lewis Hamilton
8.
Júki Cunoda
9.
Alex Albon
10.
Pierre Gasly
11.
Esteban Ocon
12.
Daniel Ricciardo
13.
Lance Stroll
14.
Fernando Alonso
15.
Logan Sargeant
16.
Sergio Pérez
17.
Valtteri Bottas
18.
Kuan-jü Čou
19.
Nico Hülkenberg
20.
Kevin Magnussen

Související zprávy

Diskuze