logo F1zpravy.czF1online.sk

Velká cena Monaka v číslech

Monte Carlo, Monako, ilustračné
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala24. 5. 2024

Formuli 1 tento víkend čeká nejprestižnější podnik v kalendáři. Ikonické Monako doslova dýchá historií, vždyť je to jen jeden ze čtyř okruhů, který byl v kalendáři královny motorsportu již na jejím počátku v roce 1950. Od té doby se uskutečnilo 69 velkých cen na trati, kterou vám přiblížíme několika čísly.

Monacký okruh je nejkratší v současném kalendáři s délkou pouhých 3337 metrů. V historii Formule 1 se sice už jezdilo i na kratších okruzích – například trať na letišti v Zeltwegu nedaleko dnešního Red Bull Ringu měla jen 3186 metrů – ale málokterý dal pilotům tak zabrat.

Zatímco zmiňovaný Zeltweg měl oficiálně jen čtyři zatáčky, v Monaku je jezdce čeká devatenáct. Neustálé změny směru, akcelerace a brzdění je nutí pracovat s pedály a volantem prakticky neustále.

Nejdelší úsek na plný plyn má 669 metrů. Piloti stráví s plynem na podlaze jen 59 procent času a podle předpovědí Red Bullu během jednoho kola budou muset přeřadit v průměru 47krát, což za celý 78 kol dlouhý závod představuje až 3666 přeřazení. A to je neděle nejkratší ze všech; před šachovnicovou vlajkou je třeba odjet jen 260,286 km. Standardní velká cena svojí délkou přesahuje hranici 305 kilometrů.

Více než tříkilometrovou trať lemuje až 21 kilometrů ochranných bariér. Z této délky 900 metrů tvoří speciální TecPro bariéry, které výrazně zvyšují bezpečnost, ale také náklady na uspořádání závodu. Metrový úsek totiž stojí až 15 tisíc eur. Kromě těchto bariér na nebezpečných místech najdeme dalších 1000 použitých pneumatik.

O bezpečný průběh Velké ceny Monaka se stará celá armáda dobrovolníků a profesionálů. Věděli jste, že podél trati je přibližně 650 maršálů, 110 hasičů s 800 hasicími přístroji, 99 lékařů a odstaveno 35 sanitek? Dalších 270 zdravotníků je připraveno v případě potřeby asistovat a poskytnout první pomoc fanouškům.

Nejjagavější závod sezóny monitoruje 56 kamer.

První řada je nejdůležitější

V Monaku je kvalifikace naprosto klíčová. I když Olivier Panis zde v roce 1996 dokázal zvítězit po startu ze 14. příčky, až 49 velkých cen vyhrál pilot, který do závodu vyrazil z první řady. Držitelům pole position se však v posledních letech moc nedaří; kvalifikační vítězové zde vyhráli jen tři závody z posledních osmi a celkem 31 z uskutečněných 69 velkých cen.

V současnosti už velké ceny v Monaku nekončí se zdrcujícím náskokem jako kdysi. Představte si, že v roce 1950 zde Juan Manuel Fangio vyhrál s náskokem celého kola! Podobný kousek se povedl i Grahamu Hillovi (1964), Dennymu Hulmemu (1967) a Riccardu Patresemu (1982). Doplňme, že v roce 1950 si Fangio vyjel pole position naprosto suverénně, když porazil svého kolegu a nejbližšího pronásledovatele Nina Farinu o 2,6 sekundy.

Naopak nejtěsněji skončila edice z roku 1992, kdy Ayrton Senna proťal cílovou pásku s náskokem jen 0,215 sekundy před Nigelem Mansellem. O méně než pět desetin zde vyhráli i Michael Schumacher (0,431 s – 2001), Jody Scheckter (0,440 s – 1979), Mark Webber (0,448 s – 2010) a Jarno Trulli (0,497 s – 2004).

Nejúspěšnějším pilotem v Monte Carlu je Ayrton Senna. Monacký specialista zde vyhrál šestkrát. Graham Hill a Michael Schumacher mají pět vítězných trofejí, Alain Prost je následuje se čtyřmi.

Ze současných jezdců se zde nejvíce dařilo Lewisovi Hamiltonovi (3 vítězství). Dvakrát se postavili na nejvyšší stupínek Fernando Alonso a Max Verstappen.

Mezi konstruktéry je suverénně v čele McLaren (15 triumfů) před Ferrari (10) a Mercedesem (8).

20 milionů eur

Monako patří mezi čtyři formulové klasiky spolu se Spa, Silverstonem a Monzou, které v kalendáři nechyběly už v roce 1950. V posledních sezónách se však svět začíná točit stále rychleji a musí s ním držet krok i knížectví, které už místo v kalendáři nemá stejné jako v minulosti.

Velmi dlouho se závody v Monaku konaly prakticky zadarmo, ale tímto časem odzvonilo. Už i podnik, bez kterého by ročník Formule 1 neměl ten správný šmrnc, musí zaplatit 20 milionů dolarů za uspořádání velké ceny. Je to sice nejméně ze všech závodů, ale dá se očekávat, že se tato částka bude postupně zvyšovat.

Formule 1 navíc vydělá i na reklamách po obvodu okruhu; ty jsou nově majetkem FOM.

Související zprávy

Diskuze