Chování Mercedesu se diametrálně mění i bez změny nastavení
Vyjádření zástupců Mercedesu jsou jako jízda na té nejšílenější horské dráze. Slova Tota Wolffa či Lewise Hamiltona směřují ze dne na den od optimismu k frustraci. Tým nejnověji hovoří, že i bez změny v nastavení se monopost W15 dokáže změnit k nepoznání.
Vysvětlit to fanouškům a veřejnosti není vůbec jednoduché. Tato generace monopostů F1 je nesmírně komplikovaný celek a jak ukazují i zkušenosti Mercedesu, počítačové simulace ne vždy korelují s realitou ve skutečném světě. Potřebujete tedy více času nejen na nalezení řešení, ale také na pochopení celkové situace. Přesně v tomto bodě se momentálně nachází Mercedes.
„Začínáme pozorovat vzor chování, kdy během většiny závodních víkendů zažíváme období plná sebedůvěry, ale potom nám to sklouzne mezi prsty v rozhodujících okamžicích, tedy v kvalifikacích a v závodech,“ řekl technický ředitel stáje James Allison.
„Kdybychom chtěli přijít s nejlepší korelací, tak v současnosti asi můžeme říci, že se zvyšujícími teplotami na trati klesá naše konkurenceschopnost. Nejhorší jsme na tom, když jsou vnější teploty a teploty okruhu nejvyšší za celý den. To nám dává určité náznaky toho, co musíme dělat dále,“ vysvětluje Allison.
On, a potvrdil to i šéf stáje Toto Wolff, přitom řekl něco poměrně zvláštního. V Melbourne byl Lewis Hamilton po třetím tréninku s autem velmi spokojený. Po jeho skončení nevykonal tým jedinou změnu v nastavení, ale přesto se auto v kvalifikaci diametrálně změnilo.
„Mezi třetím tréninkem a kvalifikací v Melbourne nedošlo k žádné změně nastavení,“ prohlásil Allison, který však naznačuje, že problém se může skrývat v samotném konceptu monopostu. „Pokud správně určíte, proč vaše konkurenceschopnost stoupá a klesá, pak můžete zapracovat program, který je zaměřen na snahu posunout teplotní rovnováhu s využitím všech konvenčních nástrojů. Tuto práci můžete udělat v továrně, na simulátoru atd.“
„Když však vyčerpáte vaše možnosti a vaši svobodu při volbě nastavení, tak musíte jít ještě dále a tehdy to začne být skutečně těžké, protože v takovém případě jsou problémy v základní charakteristice, například v aerodynamické mapě, nebo v charakteristice zavěšení, která zhoršuje tuto konkrétní vlastnost. Aby jste to vyřešili, musíte se zaměřit na tyto základní vlastnosti,“ vysvětlil Allison.
Už jsme se nedozvěděli, zda to Mercedes dokáže vyřešit změnou nastavení, nebo potřebuje změnit celkový koncept. Tyto slova a problémy však nedávno potvrdil i šéf Mercedesu Toto Wolff, podle kterého výkonnost a jízdní vlastnosti Mercedesu se zlepšují a zhoršují v závislosti na teplotách.
„Měli jste slyšet Lewise po třetím australském tréninku. Řekl, že auto je nejlepší za poslední tři roky, prý má ohromný přítlak na zadní nápravě a cítí v něm sebedůvěru. Před kvalifikací jsme monopost nezměnili, jen teplota trati se změnila o pět stupňů. Věřte či ne, auto se změnilo z něčeho, co bylo nejlepší za poslední tři roky, na něco neovladatelného,“ řekl Wolff.