logo F1zpravy.czF1online.sk

Po úspěších jsme nebyli dostatečně sebekritičtí, reflektuje James Allison

Mercedes W14
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala15. 7. 2024

Mercedes v sezónách 2014 až 2021 vyhrál osm konstruktérských titulů a před začátkem nové éry mohl mít největší sebevědomí ze všech. Absence tvrdé sebekritiky však německý tým uvrhla do dlouhých měsíců stagnace, uznává technický ředitel stáje James Allison.

Stříbrné šípy se konečně vracejí do hry, ale trvalo to více než dva roky. Za tu dobu se toho v týmu hodně změnilo a také Lewisu Hamiltonovi došla trpělivost. Během zimní pauzy se rozhodl zkusit štěstí ve Ferrari.

Byl to přitom právě sedminásobný mistr světa, kdo už v roce 2022 tým upozorňoval na to, že není na správné cestě a musí změnit kurz. Po nevydařeném vstupu do sezóny, ještě v březnu 2023 uvedl, že inženýři ho při vývoji monopostu W14 „neposlouchali“. S odstupem času můžeme říci, že ať už se technické oddělení rozhodovalo jakkoli, nevybralo si správná řešení.

James Allison v podcastu Beyond the Grid uvedl, že tým si příliš pozdě uvědomil, že samotné technické oddělení, jeho přístup, struktura a vzájemná komunikace byly největší překážkou Mercedesu v návratu na vrchol. „Ta nejdůležitější věc, při které jsme se mohli podívat do hloubky dovnitř a zároveň kriticky, je to, že u předchozí sady pravidel byl náš přístup k práci velmi efektivní.“

„Nemyslím tím jen způsob práce, jakým jsme definovali křivky předního křídla nebo jak jsme řešili turbulence vzduchu od kol v zadní části auta. Myslím tím styl, jakým komunikovaly jednotlivé skupiny inženýrů mezi sebou: aerodynamické oddělení s úsekem dynamiky vozu, to zase s traťovým, a traťový s oběma ostatními skupinami. Ve starém světě naše nastavení fungovalo dobře. Nejen dobře, vždyť nepřetržitě fungovalo osm sezón, což se ještě nikomu před námi nepodařilo. Bylo to ohromné,“ připomněl mistrovské sezóny.

Na druhé straně je však třeba uznat i to, že Mercedes celá léta těžil ze suverénně nejlepší pohonné jednotky, takže k zisku titulů nebylo ani naprosto nezbytné mít stoprocentně fungující technické oddělení. Při současné rovnosti agregátů se však bez něj žádný tým neobejde.

Problém Mercedesu měl však spočívat v něčem jiném. „Do velké míry jsme už za nových podmínek pracovali starým stylem a nebyli jsme dostatečně sebekritičtí, abychom zpozorovali, že v tomto novém světě má náš starý přístup jisté vrozené slabiny, na kterých v tom starém světě nezáleželo. Určitě jsme za to zaplatili,“ uznal James Allison.

Britský inženýr následně vysvětlil, že jednotlivá oddělení v minulosti nemusela být tak pevně provázána jako dnes. Každý úsek si takříkajíc hrál na svém písku a zběžně konzultoval své výsledky s ostatními pískovišti.

V dnešní Formuli 1 to takhle nemůže fungovat. „Auta jsou tak nepříjemně blízko u trati, že u této sady pravidel musí odpružení a aerodynamika velmi, velmi úzce spolupracovat. Ve starém světě stačilo, pokud byly jakoby sestřenicemi. Nemusely být až tak propojeny s tím druhým světem.“

„Ve starém světě by bylo dokonce neefektivní ztrácet čas příliš důkladným zkoumáním interakcí jedné oblasti s tou druhou. Do jisté míry byly na sobě nezávislé. Nyní jsou však v jedné rovině a jejich interakce musí být velmi úzká,“ ozřejmil hlavní příčinu propadu Mercedesu jeho technický boss.

Související zprávy

Diskuze