logo F1zpravy.czF1online.sk

V Mercedesu se už drbou na hlavě: Nová podlaha možná přece jen nefunguje?

Lewis Hamilton
© X/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 8. 2024

Ferrari v této sezóně narazilo na problémy při vývoji, Red Bull v této sezóně narazil na problémy při vývoji a momentálně to vypadá, že ani Mercedes se nevyhne zakopnutí. Po těžkém startu do sezóny nabrala stáj z Brackley sebedůvěru a dokázala vyhrávat. Když inženýři nasadili ve Spa novou podlahu, tým se neubránil nadšení z nových obzorů. První problémy však přišly velmi rychle.

Náznaky se objevily už v Belgii, kde byl tým během volných tréninků naprosto ztracen. Po pátku učinili inženýři odvážné rozhodnutí a rozhodli se z auta odmontovat všechny vylepšené díly. A Mercedes najednou létal. Ve Spa vybojovali George Russell a Lewis Hamilton v podstatě double, i když prvního jmenovaného později diskvalifikovali kvůli nízké hmotnosti.

Zástupci Mercedesu však po Belgii odmítali, že by nová podlaha nefungovala. V Zandvoortu ji nasadili znovu a výsledek vám nemusíme připomínat. George Russell po závodě řekl, že se „drbe na hlavě“ a propadu svého týmu nerozumí. Nuže, možné vysvětlení se objevilo velmi rychle.

„Jednoduchá odpověď je, že to úplně nevíme,“ odpověděl technický ředitel Mercedesu James Allison v tradičním brífinku týmu na otázku, jak fungovala nová podlaha. „Můžete provést několik jednoduchých měření a prohlásit, že dodala přítlak, který měla dodat. Na jedné straně se tak můžete utěšovat tvrzením, že fungovala podle očekávání.“

„Zvlášť letos se však na tempu do velké míry podílí skutečnost, jak dobře se auto ovládá. Nejde tedy jen o to, zda váš aerodynamický balíček nabízí přítlak, ale také musí poskytnout vyvážené auto při průjezdu zatáčkami. Musíte si položit otázku, zda máte vyvážený vůz od rychlých po pomalé zatáčky,“ vysvětlil Allison.

„Rozhodně víme, že jsme v Nizozemsku neměli dobře vyvážené auto. Právě proto jsme ztratili velkou část našeho tempa. Ať už to bylo novou podlahou, nebo ne, musíme mít otevřenou mysl a přehodnotit to v následujícím závodě. Momentálně víme, kolik přítlaku jsme naměřili, ale nemáme jistotu, že podlaha zároveň přinesla dobré vyvážení. Musíme to prozkoumat,“ vysvětlil technický ředitel Mercedesu.

Něco však už Mercedes zjistil. Vylepšený monopost byl v Nizozemsku velmi na hraně. Lewis Hamilton po závodě řekl, že po pátečních trénincích byl spokojen navzdory nedotáčivosti monopostu. Změny v noci z pátku na sobotu však auto výrazně změnily a zdá se, že opět velmi citlivě reagovalo na změny – podobně jako na začátku sezóny.

„Z nějakého důvodu se nám podařilo vytvořit auto, které bylo jako na ostří nože. Velmi ochotně se mu trhal zadek a jezdci se s tím snažili bojovat. V kvalifikaci se však o auto potřebujete opřít. Stačí však nejmenší skluz zadní části způsobený poryvem větru a zadní pneumatiky se přehřívají. Stačí jeden drobný smyk a teplota povrchu pneumatiky vystřelí vzhůru,“ vysvětlil Allison.

„Když se teplota běhounu zvýší, návrat do normálu trvá několik zatáček. V Zandvoortu však na sebe zatáčky rychle navazují a nejsou tam žádné dlouhé rovinky, na kterých byste mohli gumy zchladit. Stačí jeden přetáčivý smyk a vaše kolo je fuč,“ dodal Angličan.

Související zprávy

Diskuze