logo F1zpravy.czF1online.sk

Jak budou vypadat monoposty po změně pravidel? Všeho budou mít méně, říká Symonds

Monopost pre rok 2026
© AMUS
Tomáš Masár
Tomáš Masár28. 3. 2024

Méně kilogramů, menší přítlak a přibližně stejně mnoho koní – tak nějak by se daly charakterizovat změny, kterými si projdou monoposty s příchodem nových pravidel v roce 2026. Více o nových technických předpisech – respektive o tom, jak se odzrcadlí na autech příští generace – prozradí hlavní technický ředitel Formule 1 Pat Symonds.

Současné monoposty disponují přibližně tisícovkou koňských sil a v tomto ohledu se nic nezmění ani po roce 2026. Změní se však „původ“ těchto koňských sil. Zatímco dosud se na výkonnosti auta podílel do větší míry spalovací motor, nově převezme hlavní roli jeho elektrický protějšek.

„Monoposty budou v roce 2026 disponovat více než tisíci koňmi. Chceme, aby většinu z nich produkoval elektromotor. Momentálně to vypadá tak, že elektromotor se bude na celkovém výkonu podílet devět set koňmi,“ prozradil Pat Symonds, který naznačil, že není důležité, aby monopost disponoval co největším počtem kilowattů, ale to, abychom na trati viděli spoustu předjížděcích manévrů.

Za tímto účelem hodlá snížit přítlak aut, a stejně tak i jejich hmotnost. „Chceme, aby auta disponovala menším přítlakem,“ řekl Symonds. „Částečným důvodem, proč jsou auta v současnosti tak těžká, je skutečnost, že se musí vypořádat s velkým přetížením.“

„Pokud jim ubereme hmotnost a přítlak, tak budou více klouzat, co si myslím, bude klást o něco větší důraz na jezdce. Tuto změnu považuji za důležitou. Jezdci jsou v současnosti hrdiny, ale my je chceme povýšit na supermany. Myslím si, že věci se ubírají správným směrem,“ vyjevil své úmysly Symonds, který zdůraznil, že vedení soutěže chce „efjednotku“ učinit technologicky a cenově dostupnější, a to proto, aby do ní přilákalo co největší počet dodavatelů pohonných jednotek.

Vzhledem k tomu, že se do Formule 1 v roce 2026 vrátí Ford s Hondou a pro rok 2028 se počítá s příchodem Cadillacu, lze konstatovat, že se soutěži po tomto směru daří nad očekávání. „Formule 1 nabízí technologii za rozumnou cenu,“ vyslovil se Symonds. „Hodně mluvíme o autech po roce 2022 a o tom, jak se díky nim zlepšilo závodění. Nedostává se však náležité uznání rozpočtovému stropu. Skutečnou budoucností Formule 1 je totiž právě rozpočtový strop.“

„Co se týká výrobců, říkají, že současná F1 nabízí zajímavou technologii za nepříliš mnoho peněz. Jinými slovy řečeno do toho nemusí vrážet stovky milionů dolarů, aby načreli do oblastí, které jsou pro ně zajímavé,“ zakončil Symonds.

Související zprávy

Diskuze