logo F1zpravy.czF1online.sk

F1 si nemůže dovolit opakování krize z roku 2009, uvědomuje si Domenicali

Mohamed bin Sulajem a Stefano Domenicali
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala29. 4. 2025

Zdá se, že i ve společnosti platí zákon růstu entropie. Každým rokem je politická situace stále chaotičtější a nepředvídatelnější, ba mohli bychom říci, že přibývá takových rozhodnutí, která se jeví být zcela náhodná. Takové rozhodování je však pro ekonomickou stabilitu hotová pohroma a obavy z další recese jsou rozhodně namístě.

Zavírat si oči před ní nesmí ani Formule 1, která nemá moc dobré vzpomínky na předchozí hospodářskou krizi z roku 2008. Krátce po velkém rozmachu zájmu o F1 odešly hned tři automobilky: Honda, Toyota a BMW. Tehdy si i královna motorsportu naplno uvědomila, že světová ekonomika má velký vliv na ni samotnou. V současnosti to ve světě nevypadá mnohem lépe a ke zklidnění finančních trhů rozhodně neprospívá ani Trumpova celní válka.

Generální ředitel Formule 1 Stefano Domenicali si uvědomuje, že je důležité vyhnout se scénáři z roku 2009 a už teď je třeba se zamyslet nad tím, co dělat, pokud na svět dolehne další hospodářská krize.

„Bylo by naivní nepřipouštět takovou možnost, zejména s ohledem na dnešní ekonomické klima,“ přikývl Stefano Domenicali v rozhovoru pro Autosport, přičemž připomněl, že už známe jméno prvního odejence: „Renault i po dlouhých letech opustil Formuli 1.“

„Řeknu to jasně: Velcí výrobci jsou pro nás životně důležití,“ pokračoval rodák z Bologně. „Jsme však dostatečně dospělí, abychom věděli, že pokud tento průmysl zasáhne hluboká krize, velké automobilové koncerny se mohou rozhodnout přijmout tvrdá rozhodnutí.“

F1, FIA a týmy se na nedávném zasedání Komise F1 dohodly na tom, že motorová pravidla zatím upravovat nebudou, ale nechaly si otevřené dveře před rokem 2029, kdy by se na scénu mohly vrátit i tradiční spalovací motory s ekologickými palivy.

Formule 1 podle Domenicaliho musí výrobcům pomoci, aby nejvyšší vedení automobilek nerozhodlo ukončit působení v nákladním motoristickém sportu. „Proto musíme věci zjednodušit a výrazně snížit náklady, ale zároveň si zachovat technické spojení s technologiemi, které jsou relevantní k běžnému silničnímu provozu. Jsou jimi například udržitelná paliva, která mohou být doplňkem k nabídkám elektrických vozidel. Pokud si krize vynutí zastavení jejich programu v F1, budeme připraveni nezávisle odpovědět a najít alternativy.“

V posledních týdnech se v padoku ozývaly i hlasy ve prospěch prodloužení současného cyklu pravidel s možností dřívějšího přechodu na desetiválce či osmiválce. Toto však Stefano Domenicali z pozice zástupce F1 tvrdě odmítá.

„Někdo se pokusil zatlačit na to, abychom prodloužili platnost současných pravidel. To by bylo zcela nesprávné,“ odkazuje Domenicali. „Musíme projevit respekt těm, kteří investovali velké peníze do tohoto sportu a do nákladného projektu.“

Stámilionové investice by vyšly vniveč a automobilky by si do budoucna dvakrát promyslely, zda budou chtít mít s F1 ještě něco společného. „Kdybychom nyní změnili pravidla, vyslalo by to do světa nesprávný odkaz. Zpochybňovat dřívější rozhodnutí ohledně pohonných jednotek by bylo obrovskou chybou,“ upozornil generální ředitel efjednotky.

Související zprávy

Diskuze