logo F1zpravy.czF1online.sk

Podle testovacího pilota je jízda v nových autech těžší a závody se budou podobat Formuli E

Monopost pre rok 2026
© FIA
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 11:12

Nová éra Formule 1 se nezadržitelně blíží a spolu s ní se množí informace o tom, co nás vlastně čeká. Bývalý testovací pilot F1 a závodník Formule E Gary Paffett měl již možnost vyzkoušet si budoucí auto na simulátoru a prozradil, na co se jezdci i fanoušci mají připravit.

Vývoj budoucích monopostů se před několika měsíci rozběhl naplno. Inženýři každým týdnem a dnem přesněji vědí, jak jejich auta budou vypadat a jak se budou chovat. Společnost Canopy Simulations proto na svém simulátoru vyvinula monopost v souladu s příštími pravidly a dostupnými informacemi a posadila do něj testovacího jezdce Garyho Paffetta.

Po sérii testů prozradil například to, že velké ceny mohou od příštího roku připomínat závody Formule E, ve které se piloti obvykle drží v jednom balíku, aby si ve vzduchovém zákrytu šetřili energii v bateriích. Více insiderů totiž avizuje, že s rekuperací bude problém a je možné, že baterie bude muset dobíjet přímo spalovací motor. Ani spalovací motor však nebude mít k dispozici neomezené množství paliva.

„Pokud se dostaneme do bodu, že týmy budou využívat dostupnou energii různými způsoby a na různých rovinkách, tak by to mohlo udělat velké rozdíly,“ pustil se do vysvětlování Gary Paffett. „V jisté fázi závodů Formule E se hodně ubírá plyn a plachtí na konci rovinek, abyste v podstatě šetřili energii.“

Na druhé straně by to mohlo vést k většímu počtu předjížděcích manévrů. „V závislosti na tom, jak budete mít nastavené mapování motoru na daném okruhu, budete mít silné a slabé úseky. Mohlo by to být tedy stejné [jako ve Formuli E]. Pokud budou týmy využívat své baterie na různých úsecích, mohly by se dostat k lepším příležitostem na předjíždění,“ prozradil dvojnásobný mistr seriálu DTM.

FIA

Počáteční obavy z toho, že nové vozy budou výrazně pomalejší než ty současné, se zatím nepotvrdily. Podle simulací by se mohly ztrácet jen jednu sekundu na kolo. Změní se však charakter monopostů. Auta budou silnější v nájezdech do zatáček, ale o něco nervóznější na výjezdech.

„Auta pro rok 2025 mají velmi dobrou přilnavost a opravdu dobrou stabilitu. Někdy mohou být v nájezdech do zatáček až trochu lenivé,“ naráží na nedotáčivý charakter současných aut, se kterým neustále bojují například v Red Bullu. „Auta pro rok 2026 půjdou do zatáček o něco více přímo.“

„Pro mě bylo nejtěžší zvyknout si na výkon aut pro rok 2026 v pomalých úsecích, zejména na výjezdech ze zatáček,“ pokračuje Paffett. „Největší rozdíl spočívá v pneumatikách, se kterými jsem se nejvíce trápil, v kombinaci s přítlakem a pomalými úseky.“

Týmy na to budou muset reagovat. „Týmy to pravděpodobně bude vést k nastavením, která budou zlepšovat trakci, protože toto je bude určitě omezovat. Pokud bude tento problém přetrvávat, jezdci se v závodech budou muset o to starat, aby nepřehřáli pneumatiky a neměli podobné problémy.“

„Kvalifikace bude náročnější, abyste trefili to své kolo, protože auto bude více na hraně. V závodech zase bude velmi velkou témou přehřívání pneumatik. V rychlých zatáčkách sice budete mít méně přítlaku, ale pneumatiky budete namáhat více. Pneumatiky budou totiž menší, takže zvládnou menší zátěž. Opotřebení pneumatik, jejich přehřívání a managování budou určitě většími tématy u aut na rok 2026,“ avizuje rozsáhlé technické analýzy.

Porovnání monopostů 2025 a 2026 (FIA)

Celkově Paffett předpovídá, že jezdci budou mít plné ruce práce. Jízda v monopostech bude všeobecně náročnější, což by mohlo vylepšit show a akci na trati.

„Zajímavé bylo posadit se do auta pro rok 2025 po tom, co jsem si vyzkoušel komponenty na rok 2026. Bylo to najednou skvělé auto, protože se v něm lehce jezdilo,“ pochvaluje si současný monopost. „Potom si opět přesednete do auta pro rok 2026 a všechno je opět náročnější.“

„Myslím si, že toto fanoušci chtějí vidět. Jezdci budou rozhodně prověřeni více než předtím, a i závody by to mělo udělat zajímavějšími,“ dodal.

Související zprávy

Diskuze