logo F1zpravy.czF1online.sk

Týmy podepsaly novou Concordskou dohodu, její zpečetění prý zdržuje FIA

Stefano Domenicali a Mohamed bin Sulajem
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 3. 2025

Toto je možná poprvé v historii Formule 1, kdy se všechny týmy dohodly na podmínkách nové Concordské dohody a následně ji také podepsaly, ale její zpečetění zůstalo v rukou nespokojené FIA. Podle medializovaných informací je to Mohamed bin Sulajem, který si dělá další nepřátele a odmítá uzavřít novou dohodu v naději, že získá pro federaci další výhody.

Nová dohoda má platit od roku 2026 a, jak vidíme, nečekají nás žádná vyjednávání do poslední chvíle. Všechny týmy se dohodly s velkým předstihem, což ukazuje, že současná Formule 1 je v dobré kondici a každý je rád, že může být součástí tohoto exkluzivního klubu. Tedy, zřejmě každý kromě FIA.

Formule 1 potvrdila, že všech jedenáct týmů, včetně Cadillacu, podepsalo obchodní rámec nové Concordské dohody. Ta obsahuje podmínky spolupráce a rozdělení příjmů v rámci sportu mezi týmy a držitelem komerčních práv. Uzavírají se však dvě dohody – jedna dohoda obsahuje regulační rámec a druhá obchodní podmínky.

Obchodní podmínky, které jsou doménou samotné F1 prostřednictvím držitele komerčních práv Liberty Media a vztahují se na pětileté období od roku 2026, nyní odsouhlasilo a podepsalo všech jedenáct týmů včetně nového účastníka, stáje Cadillac. „Formule 1 může potvrdit, že všechny týmy podepsaly obchodní rámec Concordské dohody od roku 2026, který zajistí dlouhodobou ekonomickou sílu sportu,“ uvádí se v prohlášení F1.

„Formule 1 nikdy nebyla v lepší pozici a všechny zainteresované strany zaznamenaly pozitivní přínos a výrazný růst. Děkujeme všem týmům za jejich angažovanost během tohoto procesu s cílem dosáhnout nejlepšího výsledku pro sport,“ dodává F1.

Portál Motorsport.com dodal ještě několik dalších informací ze zákulisí. Mimo jiné potvrdil, jak již reportovalo několik zdrojů, že Cadillac zaplatí za vstup 450 milionů dolarů a bude už od prvního roku jako plnohodnotný tým pobírat férový podíl z prize money. Poplatek se rozdělí rovným dílem mezi deset současných týmů.

Ferrari si zároveň ponechá dodatečné příjmy za svou historickou hodnotu pro sport. Zároveň je důležité, že rozpočtový strop vzroste ze 135 milionů dolarů na 220 milionů, ale nově bude zahrnovat i množství položek, které dříve patřily mezi výjimky a nezapočítávaly se do stropu.

Dohoda s FIA je prý v nedohlednu

Zní to téměř jako ráj. Neslyšeli jsme o žádných přestřelkách ani výhrůžkách odchodem z F1, pokud nebudou splněny nějaké podmínky. Zpečetění dohody však přece jen něco chybí. „Regulační dohoda mezi FIA a FOM se blíží k uzavření,“ uvedla FIA pro portál Motorsport.com o její části Concordské dohody.

Stanovisko FIA je zajímavé z několika důvodů. Federace při dohadování Concordské dohody málokdy dělala obstrukce. Zdá se však, že pod vedením Mohameda bin Sulajema se chce prezentovat jako seriózní hráč na politickém poli.

„Zatímco obchodní část dohody mezi FOM a týmy byla podepsána, zpečetěna a doručena, její druhá část, která se týká řízení šampionátu a zahrnuje i FIA, nebyla uzavřena,“ uvádí Motorsport.com. „Tyto dva dokumenty se obvykle podepisují a předkládají společně a v rychle vydaném prohlášení FIA v neděli ráno řídicí orgán uvedl, že ‚dohoda mezi FIA a FOM se blíží k uzavření.‘“

Podle informací Motorsport.com je však záležitost mnohem komplikovanější, než uvádí stanovisko FIA. Tato část dohody je prý daleko od uzavření, přičemž „v posledních týdnech a měsících bylo dosaženo jen malého pokroku“. Prezident FIA prý zahájil velkou politickou hru a usiluje o ústupky ve prospěch FIA.

Je možné, že Sulajem a spol. nečekali tak rychlou dohodu mezi FOM a týmy, příp. neočekávali její uzavření před dokončením dohody s FIA a prostě doufali, že budou mít poslední slovo. V minulosti byla právě dohoda mezi FOM a týmy předmětem tvrdých bojů a vyjednávání. Zřejmě jsme se však ocitli v nové době.

Související zprávy

Diskuze