logo F1zpravy.czF1online.sk

AMuS: Týmy hovoří o dřívějším zavedení motorů V10 a prodloužení aktuálního cyklu pravidel

Monopost McLarenu MCL60 bez krytov motora a karosérie
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 3. 2025

Mačká Formule 1 „panic button“? V prvních týdnech roku 2025 se na stole objevilo několik návrhů, které znějí naprosto šíleně. Hlasy jsou stále hlasitější a německý magazín Auto Motor und Sport přinesl interní informace o snaze některých zúčastněných stran o zařazení zpátečky. FIA prý v této věci už vytvořila novou pracovní skupinu.

Vše spustil loni svými vyjádřeními Stefano Domenicali, který označil motory V10 poháněné ekologicky udržitelným palivem za alternativu pro Formuli 1 směrem do budoucnosti. Znělo to jako malý formulový populismus ve snaze získat fanoušky, ale postupně se k němu přidalo několik dalších včetně Mohameda bin Sulajema a Christiana Hornera. Zdá se, že to nebyla náhoda a všechny tyto rozhovory se v zákulisí skutečně vedou.

„Zní to jako naprosto šílený nápad, ale mluví se o tom stále vážněji,“ napsal ve své analýze elitní motoristický reportér Michael Schmidt z Auto Motor und Sport. „Současný cyklus pravidel se má prodloužit o další dva roky a pak by se mělo přejít na levnější motory V10 poháněné ekologicky udržitelným palivem. Byl by to úplný obrat v plánech Formule 1, jak přeměnit tento sport na atraktivnější pro velké automobilky.“

Přestože to zní šíleně, zároveň je to poměrně jednoduchý nápad. Ne každý je však nadšený a uprostřed celé diskuse jsou to právě automobilky, které zvedají hlas opozice. Audi a Honda se chtějí zapojit do Formule 1 právě pro novou generaci pohonných jednotek, které nyní vyvíjejí za těžké miliony. Takový dokonalý obrat nebyl na stole, když se Němci a Japonci dohodli s F1 a následně investovali obrovské peníze do vývoje.

Domenicali a spol. však chtějí jednodušší pohonné jednotky, ale zároveň menší a lehčí monoposty. To vše by V10 přinesly. Nejenže jsou menší, lehčí a jednodušší než nové motory, ale také jsou menší, lehčí a jednodušší než ty současné.

„Co zpočátku znělo jako sen někde ve vzdálené budoucnosti, najednou nabralo tempo. Management F1 má několik důvodů, proč se obávat nové generace předpisů. Ty by mohly ohrozit vyvážení ve startovním poli a tím pádem i divácké nadšení. S novými auty, novými pneumatikami a velkou neznámou jménem biopaliva existuje velké riziko, že si někdo vyloží nová pravidla lépe než všichni ostatní a potom předvede one man show,“ píše AMuS.

Formule 1 by se obratem o 180 stupňů střelila do kolena, ale co když ponechání předpisů pro rok 2026 bude znamenat postřelení se do obou kolen? Vzpomeňme si na rok 2009 a hromadný odchod automobilek. Pokud by se něco takového stalo v následujících letech – nebudeme připomínat, že Donald Trump v současnosti vyhlašuje obchodní války i zemím, které USA neudělaly absolutně nic špatného –, Formule 1 by mohla být v ohrožení.

Komplikované pohonné jednotky s velkými bateriemi jsou doménou velkých automobilek a kdyby ty odešly, život sportu by se jednoduše zastavil. Naopak, lehké a levné desetiválce dokáží vyrábět a provozovat i menší soukromé firmy, čímž by Formule 1 nemusela být závislá na osudu nestabilního trhu a svévoli populistických politiků.

Proč se najednou přidal i Sulajem?

Když už je řeč o populistech a politicích, nemůžeme vynechat Mohameda bin Sulajema. Prezident FIA chyběl na prvním závodě sezóny. Nehledejte za tím však žádný komplikovaný důvod. Muslimové v současnosti slaví Ramadán a prezident se zřejmě omluvil ze všech pracovních povinností. Jeho stanovisko v této otázce však známe a je na sto procent pro.

Důvodů může být několik. I když jsou nové motory a monoposty v počáteční fázi vývoje, různé týmy nadále hlásí, že předpisy pro rok 2026 jsou příliš ambiciózní a panují obavy z rekuperace energie. „To může vést k obrovským rychlostním rozdílům podle toho, zda některý monopost nabíjí baterky, nebo ne. Mnozí se také obávají, že tím utrpí show,“ píše AMuS.

„To vedlo k myšlence prodloužit současná pravidla o další dva roky a pak v roce 2028 přesedlat na atmosférické motory. Někteří interpretují komunikaci prezidenta jako snahu zabránit zakopnutí FIA. Pokud se obavy týmů potvrdí, bude to chyba federace, protože ta napsala nová pravidla. Jiní obviňují Sulajema ze snahy pomoci Cadillacu, protože prý má emocionální vazbu na značku General Motors,“ píše AMuS, který zároveň připomíná, že takový scénář by Cadillacu dokonale vyhovoval. Odjet roky 2026 a 2027 s prověřenými motory Ferrari a poté zavést vlastní motory V10 bez nutnosti vyvíjet komplikované hybridy by se jim zamlouvalo.

Audi a Honda jsou zásadně proti

Auto Motor und Sport jde ještě dál a tvrdí, že FIA již v této věci zřídila pracovní skupinu a zabývá se možností zavést ve Formuli 1 opět motory V10. Je jasné, že taková možnost skutečně existuje. „Ukazuje to, že jsou pod tlakem. V kruzích F1 se o tom diskutuje a týmy jsou rozpolcené podle toho, co jim více vyhovuje po politické stránce,“ uvádí AMuS.

Poměrně posměšně cituje německý magazín jednoho ze zasvěcených: „Největší tlak vytvářejí výrobci, kteří už vědí, že s vývojem motoru na rok 2026 mají zpoždění,“ cituje nejmenovaný zdroj z padoku Auto Motor und Sport.

I když je poměrně jasné, že se mluví o Red Bullu a nejmenovaný zástupce nápadně připomíná člověka z Mercedesu, nesmíme zapomínat, že to není ani náhodou jen o výrobci energetických nápojů. Audi přišlo do Formule 1 s příslibem hybridních pohonných jednotek, které budou relevantní pro silniční provoz, a Honda udělala otočku o 180 stupňů ze stejného důvodu.

V tomto souboji však máme víc hráčů. „Red Bull bude od roku 2026 soutěžit s vlastními motory, ale při vývoji extrémně složité technologie se musí obávat ztráty na automobilky. Ferrari podle spekulací také souhlasí se změnou plánu,“ píše AMuS.

Proti jsou však Mercedes a hlavně Audi a Honda, kteří vstoupili do F1 s příslibem zavedení nových pravidel. „Nebudeme mít dostatek motorů. Všechno jsme navrhli a nastavili na zavedení nových pohonných jednotek pro rok 2026,“ řekl šéf Mercedesu Toto Wolff. Nezapomínejme, že kdyby došlo ke změně plánu, Audi by se ocitlo bez motoru a v podstatě by muselo pokračovat s pohonnými jednotkami Ferrari, které aktuálně používá Sauber.

„Všichni výrobci investovali v posledních třech letech minimálně půl miliardy dolarů do nové technologie a infrastruktury, což by byly vyhozené peníze. Totéž platí pro dodavatele paliv,“ napsal Auto Motor und Sport.

Musíme vydržet jen tři roky?

Pokud si už teď mnete ruce a těšíte se na návrat hlučných motorů, musíte zůstat trpěliví. Nyní víme jen to, že o změně se diskutuje, ale asi nemůžeme realisticky očekávat, že k ní dojde velmi rychle. I AMuS však zdůrazňuje, že se pracuje na několika možnostech, které zajistí, že koza zůstane celá a vlk se nasytí.

„Na předsezónních testech v Bahrajnu probíhala vášnivá diskuse o jednotlivých modelech, které byly pevně stanoveny v Melbourne. Formule 1 ani FIA zatím nevydaly stanovisko o tom, kam se bude ubírat nejvyšší motoristická třída. Všichni čekají, jak se situace vyvine a který tábor vyvine větší tlak,“ píše AMuS.

„Jelikož není možné pokračovat se současnými předpisy a v případě prosazení změny plánu hrozí právní kroky ze strany poškozených stran, diskutuje se i o alternativní možnosti. Říká se, že nové pravidla nebudou platit pět let, ale jen tři, což umožňují i stanovy FIA. Cyklus předpisů nemusí nutně trvat pět let. Tři roky stačí. To by umožnilo přechod na atmosférické motory v roce 2029,“ píše AMuS.

„Toto Wolff by mohl být tímto řešením nadšený, jelikož náklady na motory jsou od roku 2024 zastropovány a žádné peníze by nebyly vyhozené zbytečně,“ dodal německý magazín.

Ten na závěr připomíná, že nás tlačí čas. S rozhodnutím nelze otálet; naopak, musí přijít co nejdříve a do léta musíme mít jasno. Potom bude následovat diskuse, zda by byly motory V10 skutečně nejlepším řešením. Malý turbomotor by nabízel mnohem více výhod a byl by pro výrobce automobilů relevantnější než velký atmosférický motor.

Související zprávy

Diskuze