Jak se cla dotknou motorsportu? F1 téměř vůbec, NASCAR a IndyCar mohou mít problém

Pro mnohé z nás se Formule 1, a sport obecně, stala útočištěm před mnoha nechutnostmi, které se v současnosti odehrávají na mezinárodním i vnitrostátním politickém poli. Představa, že by někdo začal zatahovat politiku i do Formule 1, se ani jednomu z nás nelíbí. Třeba říci, že královna motoristického sportu se navenek politice chytře vyhýbá, ale i ji ovlivňuje dění na trzích a politických scénách.
V první řadě chceme říci, že tento článek není hodnocením přínosu nebo škodlivosti cel, ani politickým či ekonomickým pojednáním. Nemáme v úmyslu vyvolávat politické diskuse v oblasti, která byla od politiky, naštěstí, do velké míry uchráněna. O následující informace se chceme podělit, protože považujeme za zajímavé, jak je v současnosti motoristický sport globálně propojen a odkud získávají jednotlivé týmy součástky pro své závodní stroje.
Jak jistě víme, americký prezident Donald Trump zavádí cla v podstatě na všechno a na všechny. Nevyhne se jim v podstatě žádná země a, paradoxně, do velké míry se týkají i největších amerických spojenců. Trump zavedl základní 10procentní cla v podstatě na všechny země světa, vyšší cla platí pro ty, kteří podle jeho názoru „profitují“ z USA.
V zásadě platí, že pokud americký dovozce získá zboží v zahraničí, za toto zboží musí vládě zaplatit poplatek ve výši podílu z hodnoty dané věci. Pokud si tedy koupí součástku za 10 dolarů v zemi, na kterou je uvaleno 50procentní clo, tohoto podnikatele to bude namísto 10 dolarů stát 15 dolarů a těch 5 dolarů navíc poputuje na účty amerických daňových úřadů.
Pro úplnost ještě dodáme, že domácí odpůrci cel doufají, že k takovým opatřením potřebuje Trump schválení Kongresem. Tuto debatu však necháme na politology a politiky a v našem článku se budeme tvářit, že cla platí. Jak ovlivní motoristický sport?
Mnozí z vás vědí, že centrem motoristického sportu není Amerika, ale Británie. Podle některých odhadů se až 80 procent vývoje v globálním motorsportu odehrává právě na území Británie. Všechny týmy F1 sídlí buď v Británii, nebo v kontinentální Evropě. Tyto týmy dovážejí z Ameriky absolutní minimum dílů. Hned na začátek tak můžeme říci, že Trumpova cla se týmů F1 v podstatě nedotknou.
Týmy NASCAR a IndyCar budou platit
Proto začneme na opačné straně Atlantiku. I když americká vláda doufá, že cla přinutí firmy, aby postupně přesunuly výrobu na americké území a vytvářely pracovní místa v Americe, momentálně jsme na míle vzdáleni od toho, aby americké týmy začaly odebírat díly od domácích výrobců.
I když je NASCAR pro svou regionalitu do určité míry izolován od cel, zdejší stáje získávají poměrně mnoho dílů z Evropy a celého světa, proto se musí připravit, že si připlatí. Od roku 2022 zavedla tato americká série novou generaci speciálů, jejichž cílem bylo mimo jiné ušetřit náklady tím, že budou nakupovat díly z jednoho zdroje. To je velmi chytré, pokud chcete ušetřit, ale již méně v případě zavedení cel.
Seriál již v roce 2021 poskytl seznam dílů a dodavatelů, od kterých jednotlivé týmy nakupují součástky. Třeba přiznat, že mnohé pocházejí od amerických výrobců, ale najdeme i výjimky. Mezi dovážené díly pro NASCAR patří:
- Chladicí kanály (Dallara, Itálie),
- Brzdové systémy (AP Racing Limited, Británie),
- Nárazníky (Kirkey Racing Fabrication, Británie),
- Kloubové hřídele (Lentus Composites Limited, Británie),
- Digitální přístrojový panel a elektronická řídicí jednotka (McLaren, Británie),
- Kola (BBS America, ale s mateřskou společností v Německu),
- Tlumiče (Ohlins USA, ale s mateřskou společností ve Švédsku),
- Hřídel spojky, hnací hřídel, převodovka s diferenciálem (Xtrac Inc, ale s mateřskou společností v Británii).
Kromě toho, Toyota jako jedna ze tří automobilek v tomto šampionátu sídlí v Japonsku.
Samozřejmě nejde o žádné průlomové technologie a díly, které by si Američané nedokázali vyrobit sami, ale v tuto chvíli platí, že týmy musí jako dovozci těchto dílů odvést daňovým úřadům cla. „Podle informací portálu PlanetF1.com mají týmy NASCAR Cup Series pocit, že zvýšené náklady zvládnou pokrýt, ale panují starosti, jak se s tím vyrovnají týmy v nižších šampionátech sériových automobilů a závodech kamionů. Ty jsou často menší a pracují s nízkými rozpočty,“ uvedl známý portál, který přinesl studii důsledků cel na globální motorsport.
Podobné situaci čelí i IndyCar. Přestože jde v podstatě o čistě americký šampionát, monoposty této série jezdí díky dílům vyrobeným v Evropě. Se seznamem největších součástek přišel portál RACER s dodatkem, že ve skutečnosti je seznam delší a uvedl jen základní komodity.
- Šasi DW12 vyrábí Dallara v Itálii,
- Kola dodávají německé firmy O.Z. a BBS,
- Generátory hybridní složky pohonné jednotky dodává nizozemská firma Empel,
- Titanovou ochranu kokpitu dodává rakouská firma Pankl,
- Tlumiče pocházejí z Kanady,
- Výfuky se vyrábějí v Británii,
- Bezpečnostní pásy pocházejí od různých dodavatelů z celého světa.
Zástupce společnosti Penske Entertainment, která vlastní IndyCar, pro portál PlanetF1.com uvedl, že seriál si je vědom cel a vše monitoruje, avšak „situace je příliš složitá na to, aby se z ní daly vyvodit nějaké podstatné závěry“. Mnohé týmy mají zásoby dílů a předpokládá se, že si prozíravě udělají zásoby před zavedením cel.
Mike Shank, majitel jednoho z týmů, však pro RACER vylíčil poměrně zajímavý obraz. „Obecně zaznamenal Dow Jones Industrial Average obrovský propad a všechny společnosti, které s námi obchodují, tam jsou registrovány. Tento neklid nám ani trochu neprospívá a v současnosti jsou cla samozřejmě součástí nepokoje,“ prohlásil.
„Osobně si myslím, že to všechno překonáme a půjdeme dál, ale není to nijak skvělé, že? Ano, musíme mít připravené plány pro případ, že nastane scénář A, B nebo C. Každý se s tím bude muset popasovat. Nezáleží, kdo jste, dříve či později vám všichni zavolají a zeptají se, jak to zvládneme?“ řekl Shank.
Netřeba zapomínat, že součástí IndyCar je i Honda jako jeden z dodavatelů motorů. Automobilka si už léta pohrává s myšlenkou odchodu. Zástupci výrobce nyní odkázali jen to, že „situaci monitorují“ a zatím nevědí, jak cla zasáhnou jejich aktivity ve světě automobilových závodů.
Jak ovlivní cla Formuly 1?
Přesah cel do Formule 1 se velmi obtížně hodnotí. Obecně však platí, že dopad na stáje bude mnohem menší než na týmy IndyCar. Důvod je jednoduchý, týmy F1 nemají na seznamech dodavatelů téměř žádné americké firmy. Buď si vše vyrábí sami, nebo získávají díly od evropských společností.
„F1 se pravděpodobně vyhne nejhorším problémům, které souvisí s cly,“ uvedl portál PlanetF1.com. Jsou zde však tři velmi specifické strany, které si musí dát velký pozor. S rostoucí popularitou F1 v Americe se totiž zvýšil zájem amerických firem včetně automobilek. Cadillac, Ford a Haas jsou totiž všechno americké společnosti.
Cadillac se k otázce portálu PlanetF1.com odmítl vyjádřit a místo toho odkázal na vyjádření předsedy Americké rady pro automobilovou politiku Matta Blunta, který uvedl: „Američtí výrobci automobilů se hlásí k vizi prezidenta Trumpa o zvyšování výroby automobilů a zaměstnanosti v USA a budou nadále spolupracovat s administrativou na dlouhodobých strategiích s cílem pomoci Američanům. Je obzvláště důležité, aby byla cla zavedena způsobem, který nezvýší ceny pro spotřebitele a zároveň zachová konkurenceschopnost integrovaného severoamerického automobilového sektoru, který je jedním z hlavních úspěchů prezidentovy dohody USMCA.“
Toto vyjádření neobsahuje žádné detaily a v podstatě říká, že se jedná za zavřenými dveřmi, nikoli na veřejnosti. Automobilky zatím v otázce cel nezaujaly jednoznačný postoj a čekají na další informace o konkrétní podobě cel.
Přestože Cadillac, Ford a Haas jsou v podstatě americké firmy, nemalá část jejich vývoje probíhá a bude probíhat v Evropě. Největší výjimkou je Cadillac. Ten chce vyvíjet a vyrábět monoposty v Indianě a motory v Severní Karolíně, přičemž michiganské sídlo automobilky bude poskytovat technickou podporu. Nevíme, kde tým chce získat materiály a technologie, ale ty, spolu s výstavbou továren na americkém území, si mohou vyžádat nákup zboží, na které se budou vztahovat cla.
Podobně by na tom mohl být i Ford, který se ale bude angažovat v menší míře než Cadillac. Hlavní montážní práce se mají realizovat ve Velké Británii, ale každý nákup zboží přes hranice bude pravděpodobně spojen s dodatečnými cly.
Nakonec je zde Haas, který většinu svého provozu uskutečňuje v Evropě, takže si musí dávat pozor na případný přesun zboží a materiálů. Větším problémem se v současnosti zdá být mateřská společnost a hlavní předmět podnikání Geneho Haase, kterým je výroba CNC strojů. Na úspěchu této firmy je závislý i samotný tým a donedávna byl také závislý na financování svého majitele. Pokud bude Evropa a svět reagovat odvetnými cly, což se také děje, výrobky amerického podnikatele by se mohly výrazně prodražit.
Samotná firma Haas Automation již zareagovala a v podstatě jako jedna z prvních nahlas přiznala, že cla mají negativní vliv na její podnikání a zaměstnance. Její stanovisko zní dost pochmurně, když si uvědomíme, že cla v podstatě ještě ani nezačala platit. „V posledních dnech jsme zaznamenali prudký pokles poptávky po našich obráběcích strojích ze strany domácích i zahraničních zákazníků. Z opatrnosti jsme se rozhodli snížit výrobu a zrušit přesčasy v naší jediné továrně v kalifornském Oxnardu, kde zaměstnáváme 1700 lidí a fungujeme zde již od roku 1983. Zároveň jsme pozastavili nábor nových lidí a odložili jsme nové žádosti o zaměstnání,“ uvádí stanovisko společnosti Haas Automation, která je s obratem kolem miliardy dolarů hlavním předmětem podnikání Gena Haase, majitele týmu Haas.
Naopak, stanovisko samotného týmu Haas působí mnohem opatrněji a optimističtěji. „Pokračujeme v našem podnikání bez změny plánu. Neprovedli jsme žádné změny v našem vývojovém plánu, náboru zaměstnanců ani dalších projektech,“ řekl médiím mluvčí stáje.
Na závěry je ještě brzy. Musíme si počkat minimálně pár měsíců a potom se možná začnou projevovat první důsledky cel. „V této chvíli můžeme říci jen to, že americký motorsport pocítí vliv cel tak či onak,“ uzavírá svoji analýzu PlanetF1.com.