Zapomeňte na desetiválce. Setkání v Bahrajnu přineslo „jen“ zkrácení cyklu pravidel

Ze šestiválcových turbomotorů na hlučné desetiválce? O něčem takovém se nám léta ani nesnilo. V posledních měsících se objevila alespoň hypotetická šance, aby se sen mnoha automobilových nadšenců změnil na skutečnost. Dodavatelé pohonných jednotek odmítli radikální změnu, ale jejich zasedání v Bahrajnu přece jen přineslo nějaké úpravy.
Informovali jsme o tom několikrát a připadalo nám neuvěřitelné, že se o tom vůbec bavíme. Zdálo se, že ve Formuli 1 se však našla politická vůle, která navrhovala obrat kurzu o 180 stupňů, ale to se zcela nepotvrdilo. Změna kurzu a znovuzavedení desetiválců, jak se ukázalo, nebylo zcela na stole.
V pátek se v Bahrajnu uskutečnilo setkání na nejvyšší úrovni. Jmenoslov a kalibry přítomných skutečně podtrhují, jak důležitá byla témata jednání. Nechyběli nejvyšší šéf Audi Gernot Döllner, globální ředitel Ford Performance Mark Rushbrook, prezident General Motors Mark Reuss, předseda představenstva Mercedesu Ola Källenius, všichni šéfové továrních týmů včetně Red Bullu a další.
FIA ze zasedání vydala tiskovou zprávu, která obsahovala i stanovisko samotné federace. „FIA se pevně vyjádřila pro pravidla pro rok 2026. Technické oddělení FIA spolu s několika zainteresovanými stranami věnovalo značné množství času tvorbě předpisů pro hybridní pohonné jednotky na rok 2026 se stoprocentně udržitelnými palivy. Předpisy pro rok 2026 přilákaly do sportu nové dodavatele motorů, což potvrzuje, že po technické stránce byla zvolena správná cesta,“ uvedla federace.
Zpráva přiznala, že předmětem zasedání byly i možnosti změny plánu a harmonogramu do budoucna. „Jedním z témat byla i možnost zavedení atmosférických motorů využívajících udržitelné palivo,“ uvádí FIA.
Mezi hlavní body diskuse patřily podle zprávy snížení nákladů na výzkum a vývoj pohonných jednotek, budování odolnosti sportu vůči výkyvům globální ekonomiky, zjednodušení pohonných jednotek, ale také udržitelnost, snížení hmotnosti, výkonnost, relevance pro silniční provoz, hluk a atraktivnost pro fanoušky.
Nejdůležitější je však shrnutí závěrů zasedání, které znějí jednoznačně:
- Všechny strany budou pokračovat podle plánu při zavedení pohonných jednotek pro rok 2026 a těší se na vzrušující závody v budoucnosti,
- Všechny strany se dohodly na pokračování v diskusích o budoucím technickém směřování sportu,
- Určitý stupeň elektrifikace bude vždy součástí budoucích úvah,
- Používání udržitelného paliva bude nezbytností,
- V rámci širšího úsilí o snižování nákladů se zváží úprava finančních předpisů,
- Kontrola dodržování těchto předpisů bude prioritou.
Pravidla platí jen do roku 2029
Pokud byste si na základě výše uvedeného mysleli, že diskuse byla rychlá, krátká a návrh na návrat desetiválců byl smeten ze stolu, neměli byste zcela pravdu. V médiích se totiž objevilo něco, co zpráva FIA neuvedla. „Portál The Race se dozvěděl, že návrat motorů V10 není na stole nejpozději do roku 2029,“ napsal britský web.
To znamená, že nový cyklus pravidel, který začne platit v roce 2026, nebude pětiletý, ale pouze tříletý. Je to malý ústupek ve prospěch skeptiků, kteří to nevidí růžově s novou generací pohonných jednotek, ale pravděpodobně také s vlastním vývojem. Celkově však mělo setkání důležitý význam i z hlediska uklidnění obecných obav, že nejsou zavedeny patřičné brzdy a protiváhy pro případ zvětšení výkonnostních rozdílů mezi jednotlivými pohonnými jednotkami a jednostranné dominance jednoho dodavatele.
„I když záměrem setkání nikdy nebylo rozhodující hlasování o dalším směřování pravidel, několik zdrojů naznačuje, že došlo k pokroku ve sjednocení postojů a hlavně byly vyřešeny obavy doprovázející pravidla pro rok 2026,“ uvedl The Race.
„Strany se soustředily na dvě klíčové oblasti: v první řadě riziko výkonnostní nerovnováhy mezi týmy, která by znemožnila slabším dotáhnout se na lídry, a také obavy, že by se závody mohly změnit na souboje v šetření energií. Když se všichni zúčastnění shodli, že úplné zrušení pravidel pro rok 2026 není realistické, podařilo se dosáhnout určitého pokroku v návrzích úprav, které by mohly odstranit několik potenciálních problémů,“ pokračoval britský portál.
„I když konkrétní detaily ani zdaleka nejsou definitivní a bude se pokračovat standardním schvalovacím procesem, předběžně se mezi návrhy nacházejí kroky směřující ke snižování nákladů, zvýšení příležitostí dotáhnout se pro zaostávající týmy a také možné úpravy sportovních pravidel s cílem zatraktivnit závody,“ dodal The Race.