Dělá si Red Bull z Mercedesu legraci? Toto je nejlepší řešení, odkazuje Horner
Jako poslední z týmů představil letošní monopost Red Bull. Jubilejní dvacátý výtvor z Milton Keynes měl být podle původních informací jen jakousi evolucí loňského auta, které vyhrávalo závod víkend co víkend. K překvapení mnohých se však Red Bull rozhodl na RB20 provést několik výrazných změn, které nám náramně připomínají koncept Mercedesu. Jak si to vysvětlit? No tak, že ne vše na předchozích monopostech stříbrných šípů bylo na zahození.
Devět z deseti odborníků na Formuli 1 by před představením monopostu RB20 uvedlo, že Red Bull se bude držet loňského konceptu, který se postaral o bezprecedentních 21 vítězství. Rakouský tým se však nemíní uspokojit s konzervativním, byť smysluplným řešením. Místo toho nabral odvahu a odhodlal se k celkem radikálním změnám.
Ty se dotkly zejména bočnic, které se během představení snažil jakkoliv skrýt. Na zveřejněných fotografiích dokonce můžeme vidět, že Sergia Péreze takticky postavil tak, aby chladicí otvory boků nebylo vůbec vidět. A to měl za sebou jen maketu skutečného auta!
Render monopostu nám také moc nenapověděl, jelikož na nich chladicí otvory bočnic dokonce chyběly.
Na samotném představení bylo zase světlo umístěno strategicky nad monopostem, aby otvory bočnic bylo co nejméně vidět. I přesto se však na veřejnost dostalo pár záběrů, na kterých jsme mohli po menších úpravách v grafických programech pozorovat řešení velmi připomínající vertikální otvory chlazení Mercedesu, které už stříbrné šípy dávno zavrhly.
Můžeme si všimnout, že Red Bull se do určité míry inspiroval loňským bezbokovým konceptem Mercedesu, který více-méně skloubil se svým dosavadním. Výsledkem je, že nové bočnice Red Bullu nejsou tak vypouklé, jako běžné boky bývají, ale zároveň se nejedná ani o čistokrevný bezbočnicový koncept.
Další novinkou jsou jakési žlábky, které lemují kryt motoru po obou stranách. V tomto případě jde o téměř exaktní řešení, s jakým přišel před rokem Mercedes. Žlábky se nacházejí těsně pod horní nárazovou strukturou ve výšce ramen systému halo.
Chystá se Red Bull ukázat Mercedesu, jak se to dělá?
Vypadá to, že vítězný Red Bull se pro rok 2024 rozhodl inspirovat hned několika řešeními z dílny Mercedesu. Vyvstává proto otázka: Co ho k tomu vedlo? Snad se v Milton Keynes rozhodli vystřelit si z Mercedesu a ukázat mu, že stačilo jeho řešení boků mírně upravit a bylo by možné s ním vyhrávat?
Nebo je to jinak a Red Bull cítil potřebu vymyslet něco nového, aby si udržel svůj náskok? Inženýři z Milton Keynes si během loňské sezóny uvědomovali, že auta soupeřů se čím dál více podobají na jejich řešení, což automaticky zmenšuje rozdíly mezi týmy, a tím pádem i výhodu Red Bullu.
Christian Horner prozradil, že za novinkami nemáme hledat žádné vedlejší úmysly. „Nejedná se o taktizování, díváme se na to, co bude nejlepší z hlediska výkonnosti a na to, co se jeví být nejlepším možným řešením na simulátoru,“ nechal se slyšet šéf Red Bullu, jehož slova cituje Motorsport.com.
„Je zřejmé, že auto vypadá v určitých oblastech viditelně jinak než v minulém roce. Uvidíme, jak na tom bude z hlediska rychlosti. Touto cestou bychom se však nevydali, kdybychom si nemysleli, že se jedná o lepší řešení,“ vysvětluje 50letý Brit.
Horner přiznal, že na monopostu RB20 dostala před opatrnou evolucí přednost mírně riskantní, ale za to inovativní revoluce.
„Na autě jsme provedli několik skvělých inovací, které budou v průběhu několika následujících týdnů nepochybně důkladně prozkoumány. Tým přišel s kreativními myšlenkami, které lze pozorovat na některých řešeních, která jsme zavedli. Rozhodli jsme se nevydat cestou konzervativní evoluce, namísto toho jsme vsadili na několik skutečných inovací,“ dodal Horner.