logo F1zpravy.czF1online.sk

Mercedes znovu překvapil. Jeho trik na předním křídle bude zajímat i konkurenci

Predné krídlo Mercedesu W15
© Finn Pomeroy/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala14. 2. 2024

Na tento trik si posvítí nejen konkurence, ale pravděpodobně i Mezinárodní automobilová federace. Stříbrné šípy znovu útočí a přicházejí s novinkou, která může výrazně pomoci s usměrňováním vzduchu za předním křídlem. Odolá však tlaku pravidel?

Na zveřejněných renderech monopostu W15 bylo ještě všechno pěkně skryté, ale když nám Mercedes ukázal první záběry skutečného auta, odhalil tím i šikovný trik na předním křídle. Inženýři z Brackley v tomto případě pochopili pravidla opravdu zajímavě.

Pojďme ale hezky po pořádku a nejprve připomeňme, že v minulosti byla pravidla ohledně předních křídel mnohem volnější než dnes. Inženýři mohli například přeměnit vnitřní konce klapky předního křídla na generátory víření.

Ten nejslavnější dostal označení Y250. Vznikal přesně v tomto prostoru a pomáhal usměrňovat proudění vzduchu za předním křídlem a kolem bočnic, jak můžete vidět i na následujícím videu.

Od roku 2022 však byly podobné snahy zakázány; čím méně různých generátorů víření se na autě nachází, tím je méně náchylné na špinavý vzduch za soupeřem. Autoři pravidel proto do regulí zakomponovali novou podmínku. V současnosti od předních křídel vyžadují, aby všechny klapky (s výjimkou té první) byly pevně spojené s nosem a zároveň s koncovou lištou předního křídla. Tím pádem je nemožné vytvořit “hrot”, který by generoval vír.

A možná to až tak nemožné není. Mercedesu se i přes všechno podařilo jeden vytvořit (červená šipka na obrázku níže) na nejvrchnější klapce předního křídla (červená plocha). Aby však tato klapka splňovala pravidla, tak musí být kromě jiného spojena i s nosem. Inženýři ji tak spojili s pomocí tenkého proužku.

Finn Pommeroy/F1online

Nově vytvořený vír se efektivitou nebude přibližovat svému legendárnímu předchůdci s názvem Y250, ale je to další oblast, ve které se může něco získat.

Otázkou však zůstává, proč se Mercedes rozhodl odhalit tuto kartu už teď a nepočkal s tím na předsezónní testy? Konkurence má tak dostatek prostoru na analýzu tohoto řešení a o týden více času na jeho případnou adaptaci.

Možných odpovědí je více. Jelikož přední křídlo pomáhá usměrňovat tok vzduchu do zadní části auta, nemusí být tak jednoduché tento trik kopírovat, na což by mohl sázet i Mercedes. Kromě toho se nedá vyloučit, že Mercedes prostě na svůj filmovací den neměl k dispozici jiné přední křídlo.

Teď zůstává jen čekat, zda týmy nad tímto řešením jen mávnou rukou, nebo se ho rozhodnou kopírovat, a zda budou argumentovat, že není v duchu současných pravidel.

Související zprávy

Diskuze