logo F1zpravy.czF1online.sk

Jaký vliv měly na Mercedes neúspěchy? Dezorientovanost a roztříštěnost, říká Allison

James Allison
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 12. 2023

Stane se technický ředitel James Allison spasitelem Mercedesu? Tento muž stál za vznikem velmi úspěšných monopostů nejen tohoto týmu. Talentovaný anglický konstruktér se s Ferrari, Renaultem a Mercedesem těšil celkem jedenáctkrát z vítězství v Poháru konstruktérů. Po dvou letech trápení je pro návrat stáje z Brackley na vrchol tím správným mužem.

Je otázkou, zda se James Allison ještě někdy chtěl vrátit k práci ve Formuli 1. Před časem se stal hlavním technickým ředitelem, což je spíše čestná funkce a vývoji monopostu se věnoval jen „na poloviční úvazek“. Mercedes ho však po krachu v roce 2022 potřeboval a když se ukázalo, že ani sezóna 2023 neskončí dobře, povolal Toto Wolff do zbraně svého nejschopnějšího generála.

Sám Allison pro podcast Performance People přiznal, že náhlý posun od dominance k neúspěchům Mercedes zaskočil a zanechal stáj „dezorientovanou“ v zápase s realitou svého úpadku. „Když je tým, jakými jsme byli my, na velmi vysoké úrovni již dlouhé roky a pak přijde propad, je to velmi dezorientující,“ řekl jeho technický ředitel.

„Je velmi nepříjemné, když jsou vaše předchozí pocity o vás jako skupině oslabeny realitou stopek a porážek od ostatních týmů. Otřásá to sebevědomím organizace a vyvíjí to velký krátkodobý tlak na společnost, která byla zvyklá myslet do vzdálené budoucnosti,“ říká Allison.

Technický ředitel Mercedesu naznačil, že tlak neúspěchů na Mercedes tvrdě doléhal a vedl k narušení komunikace a spolupráce mezi různými odděleními v rámci týmu. „Když jsou auto a výsledky nedostatečné, vytváří to krátkodobý tlak na zlepšení. Je přirozené, že toto volání je velmi hlasité, ale přesto povzbuzuje lidi k činu,“ říká Allison.

„Toto velmi hlasité volání po zlepšení auta může způsobit, že všechna oddělení společnosti – aerodynamika, dynamika monopostu, konstrukční kancelář, všechny specializované aktivity, které spolupracují na vytvoření dobrého auta – se mohou rozptýlit do čtyř, pěti nebo šesti směrů, aby udělali to nejlepší nebo přispěli způsobem, který považují za nejlepší,“ pokračuje ve své analýze technický ředitel Mercedesu.

„Pokud si nedáte pozor, mohou tyto skupiny přestat komunikovat, protože všichni se snaží napravit to, co považují za svůj podíl. Pravděpodobně nejdestruktivnějším důsledkem cesty, na kterou jsme se jako společnost dostali, když nám poprvé sklouzla koruna, byla větší roztříštěnost,“ řekl Allison.

Související zprávy

Diskuze