logo F1zpravy.czF1online.sk

Musím jednat v nejlepším zájmu Mercedesu, říká Wolff i ohledně Sainzova trestu

Archive number: M405919
© 2023 Las Vegas Grand Prix, Thursday – Sebastian Kawka
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 12. 2023

Když Carlos Sainz projel přes poklop kanálu v Las Vegas, zničil své Ferrari a následně musel akceptovat trest ztráty deseti míst na startu, dočkal se širokých sympatií napříč laickou i odbornou veřejností. Ať to bylo jakkoli nespravedlivé, španělský závodník trestu neunikl. To se tehdy velmi hodilo i Mercedesu, který v závěru sezóny odrazil útoky Ferrari v boji o druhé místo Poháru konstruktérů.

V garáži červeného týmu tehdy museli postavit od základu nové auto. Mechanici vyměnili šasi, spalovací motor, baterii a řídící jednotku elektroniky. Za posledně jmenovanou součástku přišel trest ztráty deseti míst na startu. Ferrari se všemožně snažilo penalizaci vyhnout, ale komisaři nenašli v pravidlech nic, co by jim umožnilo ji neudělit.

Carlose Sainze to tehdy dost naštvalo a příliš neskrýval, že ho „zničili“ jejich konkurenti. Podpořil ho i Max Verstappen, podle kterého nemají týmy co vstupovat do podobných záležitostí. Toto Wolff však připomněl, co je jeho úlohou jako šéfa týmu v podobných situacích.

„Carlosovi se stalo něco naprosto nespravedlivého a já jako závodník jsem první, kdo řekne, že si to nezasloužil. Myslím, že bychom se měli podívat na pravidla,“ řekl médiím rodák z Vídně. „S force majeure je to náročné. Co takové poškození způsobená obrubníky? Když si zničíte auto jízdou přes obrubník, nemůžeme s tím nic dělat.“

„Co když jedete přes nerovnosti se studenými pneumatikami, jako se to stalo Landovi, a skončíte ve zdi? Budou lidé říkat, že jde o zásah vyšší moci? Co když do vás narazí soupeř, i když jste neudělali nic špatného? Je to také vyšší moc? Jako sportovec takovou situaci opravdu nesnesete. Zničilo mu to víkend, který mohl zakončit jako vítěz. Musíme se pořádně zamyslet nad tím, jak to chceme změnit,“ prohlásil Wolff.

Nuže, jak se už několikrát ve Formuli 1 ukázalo, kde je vůle, tam je cesta. V případě Sainze se zjevně nenašla ani vůle, ani cesta. Proč byste však měli pomáhat svému přímému konkurentovi? Jako šéf musíte udělat vše v nejlepším zájmu vašeho týmu, který živí tisíce rodin. Kdyby tedy Mercedes hodil Ferrari pod nohy nějaký klacek – oficiálně nevíme, zda to Wolff udělal –, můžeme jim to vyčítat?

Sám šéf říká, že i kdyby v předpisech existovalo ustanovení, které by jeho týmu přineslo výhodu, bylo by hloupé ho nevyužít. „Jako šéf soupeřícího týmu, který bojuje o celkové druhé místo, se musím podívat na pravidla a zvažovat celou škálu kroků, které můžeme udělat v boji o Pohár konstruktérů,“ prohlásil Wolff.

„Kdyby pravidla něco takového obsahovala, musím jednat v zájmu 2500 lidí v továrně. Mé rozhodnutí může mít velký vliv na prémie těchto zaměstnanců. Nemůžeme prohrát šampionát o pět bodů, protože jsem jednal v rámci zásad sportovní férovosti. Když mi pravidla umožňovala penalizovat soupeře, tak to musím udělat. Udělá to každý šéf týmu,“ prohlásil šéf Mercedesu.

„Já mám rozhodnout, jestli je to nespravedlivé vůči soupeři? Ano, je to nespravedlivé, ale mám 2500 lidí, za které jsem doslova zodpovědný a kteří platí hypotéky a školné. Není nad čím přemýšlet,“ řekl Wolff.

Související zprávy

Diskuze