logo F1zpravy.czF1online.sk

Verstappen měl v Sao Paulu jen dva protivníky: Landa Norrise a velkoplošné obrazovky

F1 Grand Prix of Brazil
© SAO PAULO, BRAZIL – NOVEMBER 05: Race winner Max Verstappen of the Netherlands and Oracle Red Bull Racing celebrates in parc ferme during the F1 Grand Prix of Brazil at Autodromo Jose Carlos Pace on November 05, 2023 in Sao Paulo, Brazil. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202311050669 // Usage for editorial use only //
Milan Kubala
Milan Kubala6. 11. 2023

Je téměř neuvěřitelné, s jakou lehkostí Max Verstappen sbírá vítězství. V Sao Paulu jsme ho od začátku závodu skoro ani neviděli, a když nám ho režie konečně ukázala v záběru, ani jsme ho vidět nechtěli; vrcholil totiž souboj Fernanda Alonsa se Sergiem Pérezem. Holanďan však tvrdí, že jeho závod nebyl tak nezáživný; překvapili ho dva soupeři.

V neděli jsme viděli dva pevné starty, ale Max Verstappen nezaváhal ani na jednom. Náročné chvíle čekaly úspěšného obhájce titulu až na začátku osmého kola. Lando Norris se ho držel jako klíště, ale nechtěl se dívat jen na zadní křídlo Red Bullu. Pilot McLarenu zahájil útok.

“Najednou se mi velmi přiblížil. Nečekal jsem, že to v první zatáčce zkusí!” přiznal své překvapení Max Verstappen, který téměř nikdy nemusí odrážet útoky soupeřů, když se vozí v čele závodu. “Ale ano, v tom kole jsem si musel trochu minout svou baterii,” usmál se.

“Musel jsem ji využít v první a čtvrté zatáčce, abych se ubránil, a potom se pokusil udržet si svůj náskok,” popsal minisouboj s Landem Norrisem, který se už později neopakoval. “Myslím si, že v té fázi závodu bylo velmi důležité starat se o pneumatiky, abyste mohli zastavit v dobrém kole.”

Podle Maxe Verstappena se mu podařilo vypracovat si náskok před Landem Norrisem až v závěru stintů, a to díky lepší práci s pneumatikami. “Zvenčí to možná vypadalo trochu lehce, ale většinu stintu Lando dorovnával mé časy. Až posledních pět nebo deset kol se zdálo, že máme lepší degradaci. Na začátku stintu jsem se však rozhodně musel koncentrovat. Nemohl jsem si dovolit udělat chybu. Jelikož tu je opotřebení pneumatik vysoké, nebyla to nejlehčí jízda.”

“Nemůžete se prostě uvolnit a v zatáčkách se jen vozit bez toho, aby to nemělo následky. Musíte být koncentrovaní. My jsme však všechno udělali dobře, ať už z hlediska strategie nebo pitstopů, takže jsem spokojený,” zhodnotil neděli i z týmového hlediska.

Max Verstappen se však v druhé polovině závodu přece jen mohl trochu uvolnit. Před Landem Norrisem měl už několikasekundový náskok a v čele to už mohla být i trochu nuda. Osamělou jízdu si proto zpestřil sledováním souboje mezi Fernandem Alonsem a Sergiem Pérezem, což ho málem stálo cenné sekundy a možná i pozici.

Jeho druhým nepřítelem v Sao Paulu se tak staly obrazovky. “Když jsem na velkoplošných obrazovkách vedle okruhu sledoval Pérezův a Alonsoův souboj o třetí místo, ve čtvrté zatáčce jsem málem vyletěl z trati!”

Verstappen sleduje obrazovky vedle trati pravidelně. Helmut Marko například po závodě v Belgii přiznal, že měli i trochu strach z toho, že Holanďan se v závěru závodu pokusí zajet nejrychlejší kolo, ačkoliv mu tým zakázal zastavit po nové čerstvé pneumatiky. Sportovnímu poradci červených býků totiž bylo jasné, že Verstappen z velkoplošných obrazovek vyčte, že extra bod mu mezitím vyfoukl Lewis Hamilton.

Nejrychlejší kolo sice v Sao Paulu nezískal, ale rekordů a neuvěřitelných statistik má už požehnaně. Už dnes má jistotu toho, že překoná rekord Alberta Ascariho z roku 1952, který dosud vyhrál největší podíl závodů v sezóně. Ascari je ovládl 75 procent. Max Verstappen má už teď garantováno, že se dostane nad hranici 77,27 procenta, i kdyby v Las Vegas a Abú Zabí nezvítězil.

Související zprávy

Diskuze