logo F1zpravy.czF1online.sk

Mercedes zvažoval start z boxů, ale „nevěděli, co mají vlastně změnit“

F-HH2-kXMAANQ1o
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 11. 2023

Tragédie Mercedesu v brazilském sprintu přiměla některé lidi k myšlence, že by tým měl napodobit Aston Martin, který se v Austinu po sobotě rozhodl změnit nastavení a startovat z boxů. Kdyby věděli, že v závodě na tom budou ještě hůře než ve sprintu, asi by to udělali. Šéf stáje Toto Wolff však přiznal, že i když tuto možnost zvažovali, nevěděli, co si vlastně s nastavením vozu mají počít.

„Zahodit páté a osmé místo na startu by bylo šílené. Potřebujeme jen lépe manažovat pneumatiky s nástroji, které máme k dispozici.“ Takto Mercedes odůvodnil rozhodnutí ponechat si zvolené nastavení a nestartovat do závodu z boxů. V neděli dopoledne to vypadalo jako smysluplné rozhodnutí, ale večer si už asi každý v garáži říkal, že to mohli aspoň vyzkoušet.

Na otázku, zda brazilská tragédie snížila důvěru v porozumění současným předpisům, odpověděl šéf týmu Toto Wolff: „Ne, podle mě tento víkend spíše potvrdil, že jsou potřebné kroky, které jsme udělali. Aspoň víme, že pro zásadní změny jsme si zvolili správnou trajektorii.“

„Loni jsme tu na Interlagosu v sobotu i v neděli absolutně demolovali konkurenci. Tehdy jsme se ptali, zda děláme správně, když pokračujeme se současným šasi. Dnes je to však nad slunce jasné. Je to hrozný pocit pro celý tým a přeji si, aby už konečně začala nová sezóna a my jsme se mohli soustředit na nové auto,“ řekl rodák z Vídně.

Je paradoxní, že Brazílie 2022 možná přiměla Mercedes pokračovat se zvoleným konceptem, zatímco Brazílie 2023 je posledním hřebíkem do rakve pro tento tým. Paradoxní taky je, že právě před víkendem v Sao Paulu se Mercedes rozloučil s Mikem Elliottem, který byl považován za otce této myšlenky. Víkend na Interlagosu však potvrdil, že v porozumění tomuto konceptu není Mercedes ani na konci druhé sezóny velmi daleko.

Rozsah zmatení inženýrů dokumentuje i vysvětlení Wolffa, proč tým raději nezměnil nastavení a nezvolil start z boxů. „Nevěděli jsme, co tak zásadního potřebujeme změnit, protože jde o mnohem větší problém. Uvažovali jsme nad startem z boxů, ale nakonec jsme se rozhodli, že pro zisk co největšího počtu bodů bude nejlepší poslat auta na rošt,“ odpovědal šéf Mercedesu.

Inženýři v Brackley však věří, že teď už opravdu vědí, co se pokazilo. S těmito auty stačí pár milimetrů světlé výšky a zpomalíte o několik desetin. Příští monopost pravděpodobně bude možné nastavit mnohem níže a inženýři mají větší jistotu, že se nepřipomenou problémy z minulé sezóny. Proslulý pesimista Wolff však nic nebere jako samozřejmost.

„Za posledních třináct let jsem se nikdy necítil optimisticky nebo sebejistě. Je to však spíš můj problém a problém mého mozku, já prostě nikdy nevidím sklenici jako napůl plnou. Auto od základu změníme, to je jisté. Ve srovnání s posledními roky jsme úplně mimo, ale stále máme strukturu a lidi, abychom se dostali dopředu,“ sdělil Wolff.

Související zprávy

Diskuze