Mistrovská jízda Alonsa odhalena. Jak se Španělovi podařilo zdolat Péreze?
Fernando Alonso se v Brazílii po dechberoucím souboji se Sergiem Pérezem nakonec radoval ze zisku třetího místa. Ubránit se před dobíjejícím Mexičanem, který měl značnou výkonnostní výhodu, však dalo hodně práce. Koneckonců, španělsky mluvící jezdce dělilo v cíli jen několik metrů a přesně 53 tisícin sekundy. Jak se vlastně mistrovi světa z let 2005 a 2006 podařilo udržet za sebou jeden z Red Bullů? V čem spočívala jeho mistrovská jízda?
Sergio Pérez se na Fernanda Alonsa začal dotahovat těsně po polovině závodu. V 46. kole zamířil Mexičan naposledy ke svým mechanikům, o kolo později ho následoval i jeho španělský protějšek. Následně se začala pořádná honička. Rodák z Guadalajary na to začal okamžitě po výjezdu z boxů tlačit a náskok 42letého matadora desetinku po desetince stahovat.
Pérezovi bylo totiž prostřednictvím rádiové komunikace oznámeno, že jsou jeho a Alonsovy pneumatiky stejně staré, což však úplně tak nebyla pravda. Zatímco Checovy měly v čase obutí odžito už pár kol, Fernandovy se ještě leskly novotou.
Španěl z této skutečnosti začal těžit v 55. kole závodu, kdy se Pérez vůbec poprvé dostal do jeho detekční zóny. Alonso totiž kromě toho, že přímo dokonale rekuperoval energii, manažoval pneumatiky a chladil brzdy, způsobem jemu vlastním neustále měnil jízdní stopy – a to specificky v zatáčce č.10 a 12. Nuž a právě v této části trati využíval skutečnost, že byly jeho pneumatiky o něco novější a dosud lépe udržované.
V závěrečném sektoru okruhu si držel v sekci zatáček odlišnou stopu než jeho soupeř, přičemž v zatáčce č.12 úmyslně netrefil apex a jakýmsi agresivním „polodriftem“ vcházel do závěrečné rovinné pasáže, kde ho už jeho soupeř předjet nedokázal.
Pérez proto začal Alonsovu jízdní stopu kopírovat, ale paradoxně ho nakonec předjel v 70. kole po „správném“ projetí zatáčky. Naštvaný jezdec Aston Martinu však nemínil prodat kůži za lacno a po tom, co Checo udělal chybu při nájezdu do první šikany, mu manévr v závěrečném kole závodu vrátil a po několikaměsíční odmlce se ocitl opět na pódiu.
Po projetí šachovnicovou vlajkou byla Španělova radost veliká. „Toto pódium je pro vás, kluci. Zasloužíte si pochvalu, všichni z vás, celá továrna, každý jeden. Toto pódium je pro každého z vás,“ zopakoval. „Děkuji vám velmi pěkně.“
Po závodě potvrdil, že nápad projíždět závěrečným sektorem okruhu odlišnou jízdní stopou vznikl v jeho hlavě. „Když se nacházíte těsně před jiným autem, máte lepší přítlak, čistý vzduch, a to bylo možná dobré z hlediska managementu pneumatik. Sergio se při pronásledování mě desítou, jedenáctou a dvanáctou zatáčkou trochu trápil. Byla to hra, kterou jsme (na něj) hráli. Tyto zatáčky byly klíčové, pokud jste chtěli získat příležitost na předjetí. Když jste s autem vpředu, máte lepší přilnavost.“
„Někdy jsme stopu měnili,“ dodal Alonso. „Pokud to bylo možné, nechtěl jsem se stále držet ve stejné stopě. Když byl na vnitřní straně, tak jsem byl z času na čas na vnitřní i já a z času na čas na vnější. Nebylo to pro něj čitelné, nemohl tak změnit jízdní stopu a využít příležitost na trochu čistého vzduchu. Ve své podstatě jsem se jen snažil dostat nějaké turbulence do přední části jeho nosu.“
Alonso nebyl jediný, kdo pochválil jeho mistrovskou jízdu. Šikovnost, respektive v tomto případě spíše vynalézavost či um jezdce Aston Martinu neunikla ani pozornosti odborníka Sky Sports a bývalého jezdce F1 Karuna Čandhoka.
„V každém kole vjížděl do dvanácté zatáčky nesmírně široce. Kompletně ignoroval vrchol zatáčky. Soustředil se výhradně na výjezd z této zatáčky. Jediné, na co myslel, bylo, aby co nejdříve mohl jet na plný plyn. I když měl následně Pérez k dispozici DRS, nikdy nebyl schopen ho předjet,“ doplnil bývalý pilot HRT a Lotusu.