logo F1zpravy.czF1online.sk

Cowell chápe Alonsovu kritickou vysílačku: Dělají to všichni jezdci

Fernando Alonso
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 06:06

Fernando Alonso se nikdy nezdráhá ironických vysílaček. I když je španělský závodník proslulý svým přehledem v závodě a schopností číst situaci na trati, v neděli příliš nepochopil počínání svého týmu, který si do té doby nepočínal nejhůře po strategické stránce.

Fernando Alonso je proslulý svými ironickými vysílačkami. Na jedné straně to pro tým nemusí být příjemné, ale na druhé mají jeho slova vždy něco do sebe a fanoušci to milují. Například v Kanadě mu inženýr poradil, ve kterých zatáčkách by měl více šetřit pneumatiky, na což „El Nano“ odpověděl: „Toto jsou závody, ne testy.“

Asi těžko si umíme představit, že by si někdo jako Alonso nechal poradit v otázce jízdy. Nepříliš příjemnou konverzaci se svým jezdcem měl inženýr Andrew Vizard i v Silverstonu, když Španěl během safety caru zapnul vysílačku a řekl: „Všichni ti lidé, kteří nás předjeli, mají horší pneumatiky, nebo jsme se propadli jen tak z legrace?“

Když slyšel, že jediný Ocon před ním nebyl přezout, odpověděl: „Šílené, jak se vám to se mnou nikdy nepodaří udělat správně.“ Samozřejmě, mluvil o strategii. V té době se nacházel na desátém místě, ale před svou první zastávkou byl šestý.

Nelze říci, že by to Aston Martin nějak zvlášť pokazil. Alonso šel do boxů spolu s piloty McLarenu, Verstappenem, Hamiltonem, Gaslym a Sainzem. Jak je tedy možné, že ztratil? Inu, před něj se dostal Stroll, který jako jediný správně načasoval přezutí na sliky; Hülkenberg, který přezul na čerstvé intermediálky o dvě kola dříve; Ocon, který nebyl přezout; a Russell, který šel po druhou sadu intermediálek o kolo před ním.

Dá se tedy říci, že to bylo těsné a kdyby Aston Martin naordinoval Strollovu strategii i jeho týmovému kolegovi, možná by se hrdinou odpoledne nestal Hülkenberg, ale Alonso. Nemůžeme však tvrdit, že by Aston Martin výrazně pochybil, v podstatě udělal totéž, co všichni kolem.

Pokud stratégové tohoto týmu mohli udělat něco lépe, tak určitě načasovat druhou zastávku a přezutí na sliky. K tomu se odhodlali už ve 37. kole, což bylo tak čtyři až pět kol dříve než drtivá většina startovního pole.

„Už ráno při strategické poradě jsme se na to dívali tak, že Fernando je na sedmém místě, Lance startuje osmnáctý, takže s nimi musíme hrát dvě velmi odlišné strategické hry, a proto jsme se rozhodli zvolit dva velmi odlišné přístupy,“ vysvětlil novinářům boss Aston Martinu Andy Cowell.

„Teď po válce jsme všichni generály a můžeme druhé poučovat, jak měla vypadat ideální strategie. V případě Fernanda by to znamenalo udělat přesně to, co jsme udělali s Lancem. V takovém případě by na tom možná byl lépe,“ dodal Cowell.

Jistě, v 16. kole bylo jasné, že kdyby Alonso zopakoval Strollovu strategii – mimochodem, byl jediný v celém startovním poli, kdo udělal něco takového –, určitě by nespadl na desáté místo. Větší chybu však tým udělal v závěru druhého stintu, když se pokusil o agresivní undercut na jezdce před sebou. V té době osmý Alonso byl v ostrém souboji s Gaslym a Russellem, takže šance minimálně na šesté místo zde byla, ale v tomto případě stratégové minuli ideální čas na zastavení o dobrá čtyři kola.

„Na sliky jsme přezuli jako první a pravděpodobně jsme se unáhlili,“ přiznal Cowell, který může mluvit o štěstí, že se jeho jezdec vůbec udržel na trati. „Nedokázali jsme zahřát středně tvrdé pneumatiky a Fernando se propadl, ale pak se dokázal vrátit zpět.“

„My, kteří jsme v tomto kolotoči už déle, dobře víme, že z kokpitu prostě nevidíte celý obraz a cítíte frustraci, zvláště když během zastávek ztratíte nějaké pozice a chcete vědět proč. Takové vysílačky jsme slyšeli od každého jezdce. Máte pocit, že to myslí osobně, ale není na tom nic osobního,“ ubezpečil Cowell.

Související zprávy

Diskuze