Nestíhají? Před mým příchodem se při vývoji na rok 2026 udělalo málo, říká Newey

Aston Martin stojí na prahu nejdůležitější sezóny v celé své historii. Totéž se pravděpodobně dá říci i o Fernandovi Alonsovi a jeho kariéře. Bude tento mladý a prudce se rozvíjející tým připraven k útoku na nejvyšší mety hned v prvním roce nových předpisů? Mnozí o tom pochybují a určité obavy vyjádřil i výkonný technický partner stáje Adrian Newey.
Ten už letos řekl, že stáji ze Silverstone chybí dva roky. Aston Martin potřebuje nadále pracovat na svém zázemí a nástrojích, než bude konečně připraven na boj s nejlepšími. Šéf stáje Andy Cowell tato slova následně bagatelizoval, ale když génius jako Newey něco řekne, zřídka to pronikne pod radar.
Adrian má momentálně plné ruce práce s vývojem nového monopostu pro rok 2026. Naznačil ale, že Aston Martin nestíhá. „Nedávno jsem si dopřál volný víkend, ale kromě toho jsem po celou dobu pracoval v podstatě naplno,“ řekl Newey, kterého cituje F1-Insider.
„Když se dostanu do fáze takové intenzivní koncentrace, sotva si všímám cokoliv kolem. Všechen můj výpočetní výkon se soustředí na jeden cíl – návrh rychlého závodního auta,“ pokračoval Newey.
„V podstatě se neustále dotahujete. Do března (když Adrian přišel do týmu, pozn. red.) se toho při vývoji na rok 2026 udělalo málo, ale od té doby jsme udělali obrovské množství práce,“ dodal geniální konstruktér.
Ten zároveň odhalil, že v současnosti se soustředí na nejdůležitější aspekty designu, které nelze změnit v průběhu sezóny, což naznačuje, že v Aston Martinu stále pracují na základech a detaily aerodynamického konceptu přijdou na řadu později. „Uspořádání předního a zadního zavěšení, velikost palivové nádrže a rozvor kol,“ pojmenoval Newey nejdůležitější předměty své aktuální činnosti.
„Na jedné straně nám chybí čas, ale zároveň nejsou naše simulace úplně nejpřesnější, proto musíme vše pečlivě přehodnocovat. Pokud to bude nezbytné, karoserie a křídla lze změnit v průběhu sezóny nasazením vylepšení,“ vysvětlil Adrian.
Simulace byly předmětem Neweyho stížností i v minulosti a před médii je zmínil i Fernando Alonso. Možná tím chtěli naznačit, že právě do této oblasti by Lawrence Stroll měl investovat, když se příště rozhodne investovat. Jinak je to pro Angličana práce jako obvykle, přestože připomněl, že nová technická pravidla nabízejí konstruktérům ještě menší manévrovací prostor než ta současná.
„Když jsem v roce 1997 začínal v McLarenu, i tehdy jsme byli rok před velkou změnou pravidel. Už v té době jsme čelili velkému tlaku. Dnes je ještě větší, protože auta jsou komplexnější a čas na vývoj se prodloužil,“ vysvětlil Newey.
„Když jsem poprvé viděl pravidla, nejprve jsem si pomyslel: Bože, nemáme velký manévrovací prostor! Když se však ponoříte do detailů, najdete určitou míru flexibility. Jako vždy ve Formuli 1 se však designy týmů do tří nebo čtyř let sladí,“ dodal Newey.
- Štítky
- Adrian Newey
- Aston Martin