logo F1zpravy.czF1online.sk

Newey: Aston Martin musí posílit své aerodynamické oddělení

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 13:34

Aston Martin se již zabydlel v zbrusu nové továrně plné špičkových technologií, ale zatím ji nevyužívá naplno. Adrian Newey ve svém prvním rozhovoru od nástupu do funkce technického ředitele prozradil, že aerodynamické oddělení stáje bude potřebovat ještě posílit.

Lawrence Stroll se rád chlubí tím, jakou špičkovou továrnu se mu podařilo postavit v Silverstone. Faktem však je, že jen budovy a vybavení s moderními technologiemi nestačí na vývoj konkurenceschopného monopostu s mistrovskými ambicemi. Na to je nutné mít nejlepší inženýry z nejlepších.

Adrian Newey k takovým lidem rozhodně patří, ale ani on na to nebude stačit sám. Kolem sebe má proto celý tým inženýrů. Jaké jsou jeho dojmy po dvou měsících práce? Technický ředitel prozradil, že na aerodynamickém oddělení bude třeba ještě pracovat.

„Lawrencova vize stvořila tuto skvělou továrnu. Je to nejlepší továrna v F1, ale teď je důležité, abychom optimalizovali, jak s ní nakládáme,“ upozornil Adrian Newey v rozhovoru pro oficiální web Aston Martinu. „F1 je o lidech. Ano, je tu i hodně technologií, ale jsou to lidé, kteří věci posouvají vpřed.“

Někdy se i podřadné vybavení se správnými lidmi může vyrovnat špičkové továrně, pokud její „obyvatelé“ nedokážou využít všechny technologie naplno. „Můj předchozí tým měl nejhorší tunel ve Formuli 1. Pracuje ve všedních budovách v průmyslovém parku, ale podařilo se mu přimět lidi k tomu, aby spolupracovali. Vznikla z toho skvělá parta.“

„My máme hodně talentovaných lidí, ale i pár oblastí, které potřebujeme posílit větším počtem lidí. A potřebujeme, aby všichni lépe spolupracovali, lépe využívali tyto nástroje a rozvíjeli své dovednosti,“ prozradil o tom, kde vidí prostor ke zlepšení po dvou měsících ve své prosklené kanceláři.

Před sezónou 2026 se však nejvíce třeba věnovat aerodynamickému oddělení, které na začátku roku 2023 mělo vynikající výsledky, ale od té doby jen upadá. Výsledkem toho je absolutně nekonkurenceschopný monopost, se kterým se Fernando Alonso a Lance Stroll většinou marně snaží dosáhnout na body.

„Vždy je to náročné, když čelíte takové velké změně pravidel a všechny týmy mají omezené zdroje v důsledku rozpočtového stropu a počtu zaměstnanců,“ pokračoval Newey. „Aerodynamické oddělení je v našem týmu jedním úsekem, který potřebuje vyrůst.“

Nábor nových zaměstnanců a jejich zapracování si však vyžádá čas. Jaké změny se dají udělat hned? „V krátkodobém horizontu to znamená rozhodnout, které směry přinesou nejvíce ovoce a koncentrovat své zdroje na ně. Samozřejmě, když děláme něco takového, existuje hrozba, že nám něco unikne. Dost často platí, že musíte pokračovat po jedné cestě dost dlouho, než zjistíte, zda vám přinese to ovoce, nebo ne.“

„Já nerad říkám svým kolegům z řad inženýrů, aby se do něčeho nepouštěli. Vzhledem ke krátkosti času to však v tomto případě dělat musím,“ prozradil ohledně svého upraveného manažerského stylu.

Šéf týmu Andy Cowell před pár dny prozradil, že Adrian Newey se stoprocentně koncentruje na příští vůz. Fernando Alonso s tím souhlasí. Podle Španěla není Neweyho úkolem opravovat děravou střechu, když může pracovat na zcela nové.

„Pochopitelně, Lawrence chce, abychom v roce 2025 podali co nejlepší výkon, takže jeden malý tým stále pracuje na letošním voze a jeho aerodynamice,“ dodává Newey, který prý věnoval pár minut svého času i na to, aby alespoň trochu pomohl vývoji letošního monopostu. „Já jsem měl s touto partou pár rozhovorů během oběda. Bavili jsme se o autě a co s ním můžeme udělat.“

Související zprávy

Diskuze