Potřebujeme pochopit “černou magii” Formule 1, říká Russell
Před mnoha lety si tým Formule 1 postavil (nebo koupil) monopost, obul mu pneumatiky a vyrazil na závody. Dnes je to trochu naopak. Potřebujete pochopit tajemství a záhady gum a přizpůsobit jim design, aerodynamiku, mechaniku a jezdecký styl. Ano, taková velká alchymie jsou pneumatiky. Dnes o úspěchu a neúspěchu rozhoduje vaše schopnost pracovat s gumami a to se podle slov George Russella nepodařilo Mercedesu na Velké ceně São Paula.
Stáj z Brackley zažila na Interlagosu přímo hororový víkend. Nic nefungovalo. Lewis Hamilton se už nemůže dočkat, až toto auto a tento koncept odejdou do učebnic dějepisu. Šéf stáje Toto Wolff přiznal, že světlá výška monopostu byla pro obavy z diskvalifikace nastavena příliš vysoko. S touto generací monopostů přitom stačí pár milimetrů a jste úplně ztraceni. Nejhorší na tom však je, že takový propad překvapil i samotné inženýry Mercedesu.
“No, bylo to opravdu neočekávané,” přiznal George Russell, který v neděli odstoupil z desátého místa kvůli problémům s přehříváním pohonné jednotky. “Jistě, nemysleli jsme si, že tu budeme nejrychlejší, ale měli bychom být tak pár desetin za Maxem, možná někde na úrovni Landa.”
“Dnes ale něco zjevně nebylo v pořádku. Jako vždy to jde na vrub pneumatikám, které se prostě propadly, což je letos stejná písnička pro všechny. Musíme to napravit, protože je to velké zklamání. Víme, jak jsou pneumatiky citlivé na podmínky, takže stačí čtyři nebo pět stupňů a vše se může změnit. Snad všichni v paddocku by to chtěli pochopit, ale je to tak trochu černá magie,” řekl rodák z King’s Lynn.
Celé to přitom začalo docela nadějně. Mercedesu příliš nevyšla kvalifikace v málo reprezentativních podmínkách Q3, ale po startu sprintu se Russell vrhl do útoku a krátce držel druhé místo. Mercedes tím připomněl světu rok 2022, kdy na Interlagosu dosáhl double. Po pár kolech ale na boxové zdi stáje začal poplach.
Russellův oportunistický manévr na Landa Norrise v desáté zatáčce tak upadl v zapomnění. “Měl jsem dobrý start a do desáté zatáčky jsem si to nachystal na útok. Vycítil jsem svoji šanci a jsem rád, že to nakonec vyšlo. Škoda jen, že jsme se od toho momentu už jen propadali. V současnosti jsme ale nejpomalejší na rovinkách, takže jsme velmi zranitelní, když se někomu podaří dostat do DRS dosahu,” říká George.
“Věděli jsme, že se to stane, ale to není důvod, proč nám chybělo tempo. Když tak to stále znamená, že v zatáčkách máme o něco více přítlaku než ostatní, ale to by mělo vést k menší degradaci pneumatik. Opravdu tedy musíme pochopit, co přesně nebylo v pořádku,” řekl Russell.