logo F1zpravy.czF1online.sk

Jako by jeli na třech kolech. Tohle mizerné auto si nezaslouží vyhrát, hřímá Wolff

Formula 1 2023: Brazilian GP
© AUTóDROMO JOSé CARLOS PACE, BRAZIL – NOVEMBER 05: George Russell, Mercedes F1 W14, in the pits during the Brazilian GP at Autódromo José Carlos Pace on Sunday November 05, 2023 in Sao Paulo, Brazil. (Photo by Andy Hone / LAT Images)
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 11. 2023

Možná tomu nebudete věřit, ale nemuseli jsme dlouho pátrat v historických statistikách, abychom našli ještě horší víkend, než zažil Mercedes na letošní GP Sao Paula. Minuloroční GP Singapuru totiž tým zakončil na devátém a čtrnáctém místě, což zas není tak daleká historie. Už po sobotním sprintu jsme ale tušili, že tohle nebude pro Mercedes vydařená neděle. Nakonec to ale bylo možná ještě horší, než předpokládali největší pesimisté.

Bylo jedno, jaké pneumatiky měli jezdci obuty, kolik kol byly staré, kolik paliva měli v nádrži, prostě byli prakticky celých 71 kol pomalejší než týmy středu pole. V Brazílii si Lewise Hamiltona vychutnal i Alpine Pierra Gaslyho s poddimenzovanou pohonnou jednotkou. Tempo sedminásobného šampiona bylo srovnatelné s Júkim Cunodou na AlphaTauri.

Kvůli problémům s přehříváním monopostu tým nakonec stáhl ze závodu George Russella. Lewise Hamiltona nechali dokroužit do konce a nakonec si odnesli čtyři body za osmé místo.

„To byl jeden neomluvitelný výkon, který se ani nedá popsat slovy,“ řekl po skončení závodu pro televizi Sky velmi tichým hlasem šéf Mercedesu Toto Wolff. „Ten monopost skončil minulý týden i týden předtím na druhém místě. Ať jsme s ním dělali cokoliv, bylo to příšerné.“

„Můžu jen litovat oba jezdce, z nichž to Lewis alespoň nějak přežil, že museli jezdit s tak bídnou věcí. Ukazuje to, jaké je to s tímto autem těžké. Je to jako jízda na ostří nože a pro příští rok musíme vyvinout něco lepšího, protože se nemůže stát, že se solidním a rychlým autem jsme jeden víkend na stupních vítězů a po sedmi dnech skončíme úplně ztraceni na osmém místě,“ řekl viditelně otřesený Wolff.

Víme, že sprintový formát má svá úskalí. Když v pátek nenastavíte své auto správně, pak následuje dva a půl dne velkého trápení. Podle šéfa stáje to může být částečné vysvětlení celé situace. „Očividně nejsme mistři sprintových víkendů. To ale stále nevysvětluje, proč to skončilo takto hrozně. Bylo to skoro jako jet na třech kolech a ne na čtyřech,“ řekl rodák z Vídně.

Mercedes může mluvit o štěstí, že Ferrari vyřadila porucha. Kdyby bylo Charlesovi Leclercovi umožněno absolvovat závod, určitě by došlo k významnému snížení ztráty Ferrari v Poháru konstruktérů, která se po Brazílii zaokrouhlila na dvacet bodů.

Mercedes přitom loni dokázal vyhrát alespoň jednou. Jistě, před rokem skončil tým celkově třetí a teď má solidně našlápnuto na druhé místo, ale kdybyste se zeptali kluků z Brackley, zda by raději brali jedno vítězství nebo celkové druhé místo, pravděpodobně by si vybrali to první. Slova Tota Wolffa mluví sama za sebe: „Tohle auto si nezaslouží vítězství. V posledních dvou závodech musíme zatlačit na pilu a dostat se z toho. To je podle mě teď nejdůležitější. Uvidíme, co z toho ještě můžeme vymačkat, ale na dnešní výkon neexistují vhodná slova.“

„Rychlost na rovinkách byl jeden problém, ale nebyl to ten hlavní faktor. Hlavním faktorem byla naše neschopnost dosáhnout v zatáčkách s větším zadním křídlem potřebné rychlosti. Zabíjeli jsme pneumatiky. Sežrali jsme je prakticky za pár kol,“ prohlásil Wolff.

Na okraj odstoupení George Russella ještě na závěr rozhovoru konstatoval: „Na konci závodu jsme překročili všechny parametry chlazení pohonné jednotky. Nevím, proč se to stalo, ale byl to poslední závod životního cyklu tohoto motoru. Každopádně, je to tak, jak to je; nejsem si jistý, jestli by mu to vůbec stačilo na zisk jednoho bodu.“

Související zprávy

Diskuze