logo F1zpravy.czF1online.sk

V Brazílii jsme viděli dominanci Verstappena, mistrovství Alonsa a výbuch Mercedesu

Max Verstappen a Lando Norris
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala5. 11. 2023

Max Verstappen a Lando Norris zopakovali svou show ze sprintu a jejich tempo bylo na míle lepší než u všech ostatních. Nizozemský závodník přežil úvodní chaos a po červených vlajkách i druhý start závodů, neudělal chybu a došel si pro další vítězství. Lando ho pronásledoval celých 71 kol, ale tempo jeho McLarenu přece jen nestačilo na Red Bull. Tento tandem na pódiu doplnil po fantastickém výkonu Fernando Alonso, který dokonal zmrtvýchvstání Aston Martinu a excelentní defenzivní jízdou nedovolil Sergiu Pérezovi ochutnat pódiové šampaňské.

Pro Charlese Leclerca skončil závod ještě dříve, než začal. V zahřívacím kole mu odešla hydraulika a jeho Ferrari se stalo neovladatelným. To však byla jen “jednohubka” ve srovnání s tím, co se stalo po startu. Alex Albon trochu škrtnul o Nica Hülkenberga, kterého zavíral jeho týmový kolega Kevin Magnussen. Následující “bowling” přinesl velkou nehodu a konec pro Magnussena s Albonem.

Závodilo se tak jen pár metrů a ztratili jsme pět pilotů, protože kromě Leclerca, Albona a Magnussena skončili i Ricciardo a Piastri, prvního zasáhly úlomky a běhoun pneumatiky, druhého zezadu Magnussenův Haas.

Pořadí při restartu se už neřídilo výsledky kvalifikace, protože lídr se zvládl před přerušením závodů dostat do druhého sektoru. Ulevilo se jistě Landovi Norrisovi, který měl fantastický start a dostal se na druhé místo. Na třetí místo se posunul Lewis Hamilton, který také vytěžil z příšerného startu obou Aston Martinů. Do závodu nakonec nastoupili i Daniel Ricciardo a Oscar Piastri, kterým mechanici dokázali během červených vlajek opravit jejich monoposty. Do restartu tak nastoupilo sedmnáct pilotů.

Po druhém zhasnutí červených světel se vrhl do útoku Fernando Alonso, který ve čtvrté zatáčce předjel Lewise Hamiltona. Norris ukazoval brilantní tempo a dokonce útočil na Red Bull. V 8. kole dokonce přinutil Verstappena k defenzivě. Následně se však stáhl a mezera mezi ním a Maxem se zvětšila.

V tom samém čase se za piloty Mercedesu na čtvrtém a pátém místě sformoval dlouhý vláček. Jezdci se s týmem zjevně domluvili na společné strategii pro tento případ. V 14. kole však Russell už neměl DRS od svého týmového kolegy a Sergio Pérez se posunul na páté místo. „Spolupracujeme tady nebo jedeme každý za sebe?“ rozčiloval se Russell, na co mu tým odpověděl, že o situaci „diskutují“.

V 18. kole se Pérez přiblížil k Hamiltonovi a následoval trochu nerovný boj, protože problémy Mercedesu s pneumatikami vrcholily. Po prohraném souboji si to Lewis namířil do boxů a obul středně tvrdé pneumatiky. Vyšel mu však undercut a když o dvě kola později zastavil Pérez, na trať se vrátil za Hamiltonem. Mexičan tak musel svůj předjížděcí manévr zopakovat. A v 23. kole se mu to také podařilo.

Když chcete příklad toho, jak velká byla bída Mercedesu, tak ve 25. kole si Lance Stroll vychutnal George Russella a pár kol později i Lewise Hamiltona. Jak však ukázal další průběh závodu, toto bylo ještě stále nic. Mercedes tak dostal na frak od dvou svých zákazníků a když v polovině závodu Hamilton hlásil, že „začíná mít problémy s pneumatikami“, George Russell za ním ztratil sedmé místo, když ho předjel Carlos Sainz. Španělský závodník si brzy poradil i s druhým Mercedesem a začal pronásledovat Lance Strolla.

Kromě propadu Mercedesu toho nebylo mnoho zajímavého, co jsme v prostřední fázi závodu mohli sledovat. Sergio Pérez se sice snažil překonat Fernanda Alonsa, ale jeho středně tvrdé pneumatiky byly o něco starší, takže se nedostal ani do DRS dosahu. Pojďme však zpět k Mercedesu. V 43. kole se na Russella vrhl Pierre Gasly a pohodlně se dostal dopředu. Netrvalo dlouho a za černý monopost se zavěsil Júki Cunoda. Na konci 46. kola si v Mercedesu raději vybrali pit stop před ostudou a nedopřáli AlphaTauri úspěšný předjížděcí manévr na Russella. V dalším kole ho k mechanikům následoval Hamilton.

Asi 25 kol před koncem začalo poslední kolo zastávek v boxech. Kromě Mercedesů zamířil k mechanikům i Pérez, který se pokusil o undercut na Alonsa, ale neúspěšně. Do boxů postupně zamířili i další. Jediné souboje na trati v tomto okamžiku probíhaly mezi Pérezem a Alonsem a také mezi piloty Mercedesu a jejich stroji.

Patnáct kol před koncem zamířil naposledy do boxů Max Verstappen. Norris se tak dostal do vedení, ale nakonec i on přišel k mechanikům a přezul na měkké pneumatiky. Třináct kol před koncem povolal Mercedes George Russella do boxů a ten odstoupil ze závodu. Jako oficiální důvod bylo uvedeno: „Vysoké a zhoršující se teploty oleje v pohonné jednotce s rizikem okamžitého selhání motoru.“

Závěr závodu jsme strávili sledováním marné snahy Péreze zdolat velmi takticky jezdícího Fernanda Alonsa. Mexičan byl blízko, kolo za kolem otevíral své DRS, ale Alonsovy výjezdy ze třetí a dvanácté zatáčky byly prostě nepřekonatelné. V předposledním kole to Pérezovi konečně vyšlo, ale Alonso se nenechal odradit, pronásledoval ho a v posledním kole mu to v nájezdu do čtvrté zatáčky vrátil! Pérezův závěrečný útok na cílové rovince vypadal nadějně, ale cílová čára byla příliš blízko. Alonso nakonec udržel třetí místo s náskokem 58 setin sekundy.

Závod tak vyhrál Verstappen před Norrisem a Alonsem. Čtvrtý skončil Pérez, pátý po krásném výkonu Lance Stroll, dále máme v bodované desítce Sainze, Gaslyho, Hamiltona, Cunodu a Ocona.

Příští víkend si od Formule 1 trochu odpočineme a za dva týdny nás čeká premiérová Velká cena Las Vegas.

tables.undefined - GP 2023

logo McLaren
Lando Norris
logo Red Bull
Max Verstappen
logo Aston Martin
Fernando Alonso
Jezdec
1.
Max Verstappen
2.
Lando Norris
3.
Fernando Alonso
4.
Sergio Pérez
5.
Lance Stroll
6.
Carlos Sainz
7.
Pierre Gasly
8.
Lewis Hamilton
9.
Júki Cunoda
10.
Esteban Ocon
11.
Logan Sargeant
12.
Nico Hülkenberg
13.
Daniel Ricciardo
14.
Oscar Piastri
-
George Russell
-
Valtteri Bottas
-
Kuan-jü Čou
-
Kevin Magnussen
-
Alex Albon
-
Charles Leclerc

Live

Související zprávy

Diskuze