Verstappenovi se nelíbí “naprosto příšerná” Wittichova pravidla ani sprintový formát
Formule 1 má za sebou poslední sprint v tomto roce. V podzimní části sezóny jsme měli hned tři v krátkém sledu za sebou, takže jsme si jich užili až až. Toto téma opět rozděluje fanouškovskou obec. Mnohým se tento formát prostě nelíbí, ale faktem je, že sledovanost sprintů, a dokonce i sprintových rozstřelů, je mnohem vyšší než tréninků. Ani to však nezměkčilo srdce jednoho z největších kritiků sprintů Maxe Verstappena.
Uvidíme, jaký osud čekají sprinty, ale určitě nemůžeme očekávat, že v roce 2024 uvidíme 24 Grand Prix s tradičním formátem. Aktuálně není na stole otázka, zda sprinty přežijí, ale v jakém formátu se objeví tentokrát. Expert televize Sky Karun Čandhok to řekl jasně, sledovanost sprintového rozstřelu je o 66 procent vyšší než sledovanost třetího tréninku. Páteční kvalifikace přilákala dokonce o 139 procent více diváků než druhý trénink. Z komerčního hlediska to tedy dává smysl.
Nic z toho však srdce Maxe Verstappena nezměkčilo. „Prosím, chci jen normální závodní víkend. Děkuji. Nemám zájem o žádnou změnu. Nelíbí se mi to.“ To zní jako naprosto jednoznačné stanovisko, ale mezi piloty tak úplně rozšířené není. Některým se líbí myšlenka obrácených roštů, jiní navrhují úpravu současného formátu nebo uvolnění pravidel parc fermé.
Nizozemci se také nelíbí pravidla, s nimiž FIA přišla tento víkend. V snaze zabránit problémům s maximálním časem v přípravném kole a blokováním boxové uličky přišel ředitel závodu Niels Wittich s nápadem, že jezdci si budou vytvářet prostor pomalejší jízdou mezi výjezdem z boxů a druhou safety car čárou.
FIA kromě toho nařídila, že když v tomto místě jedete pomalu, musíte nechat na pravé straně dostatek prostoru, aby vás mohl jezdec za vámi předjet. Ne každému se to v pátek podařilo a George Russell, Pierre Gasly a Esteban Ocon ztratí na startu nedělního závodu dvě pozice právě pro porušení tohoto pravidla, které Verstappen na sobotní tiskové konferenci po skončení sprintu pořádně skritizoval. „Bylo to naprosto příšerné,“ prohlásil nizozemský závodník.
„Na této trati máte poměrně dlouhý výjezd z boxů, navíc oddělený zdmi, ale když toto nové pravidlo zavedeme na některých dalších okruzích, tak budou piloti vycházet velmi pomalu na rovinku, po které se monoposty řítí rychlostí 300 kilometrů za hodinu. Vy naopak jedete jen asi dvacítkou, abyste si vytvořili mezeru, což je extrémně nebezpečné,“ zlobí se trojnásobný mistr světa.
„Podle mého názoru to vůbec nefunguje. Naopak, jen to vytváří ještě větší problémy. Když se podívám, co se dělo v kvalifikaci, tak jezdci vyjížděli na trávu v snaze dostat se dopředu. Nevím, co se tady snažíme dosáhnout. V každé kvalifikaci řeší komisaři šest až osm jezdců za příliš pomalou jízdu a nedodržení maximálního povoleného času,“ řekl Verstappen.
Nevíme, jak to chce FIA řešit a proč má Niels Wittich vlastně potřebu všechno komplikovat. Nač nám je maximální povolený čas v přípravném kole na Interlagosu? Jistě, na takové Monze, kde nikdo nechtěl do svého kola vstoupit jako první, to dávalo smysl, ale na ostatních tratích je to zbytečné. Okruhy jsou dost dlouhé, aby si každý našel ideální mezeru v přípravném kole a nemusel se tlačit na výjezdu z boxů.
Podle portálu Motorsport.com chce FIA vytvářet pravidla šitá na míru každému okruhu. Předpisy se tak budou měnit každý víkend a když nesledujete Formuli 1 podrobně, někdy vám určitě něco unikne.
Takový Lando Norris naopak řekl, že nová Wittichova pravidla mu až tak nevadí, ale maximální čas v přípravném kole je podle něho nesmysl. Ve sprintovém rozstřelu se držel za Júkim Cunodou, když vyjel z boxové uličky Charles Leclerc a zařadil se před oba. Pilot AlphaTauri tak zpomalil, aby zvětšil mezeru na svého kolegu ve Ferrari, takže Norris musel buď také zpomalit, nebo předjet Cunodu. Zvolil první možnost a nevešel se do maximálního požadovaného času, což mu způsobilo potíže s FIA, která mu nakonec udělila varování.
„Nemohu předjíždět, protože to by bylo jako závodit v kvalifikačním kole, což je hloupé. Musel jsem zpomalit a proto jsem se nevešel do maximálního stanoveného času a dostal varování. Je to prostě hloupost – ne že by komisaři rozhodli špatně, jen to pravidlo tu nemá co dělat, protože podle mého názoru jsem neudělal nic špatného,“ brání se Norris.
„Nikoho jsem neblokoval, nikomu jsem se nepostavil do cesty, jen jsem se rozhodl, že nikoho nebudu předjíždět a nebudu závodit v kvalifikaci – a za to jsem dostal varování. Je to prostě hloupost. Jezdci jedou pomalu a dělají další věci, ale když se nechcete zařadit do dlouhé řady, tak prostě vyjeďte z garáže dřív,“ řekl Norris.