logo F1zpravy.czF1online.sk

Belgické vítězství patří Oscaru Piastrimu. Norris opět sbíral chyby

Oscar Piastri
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala27. 7. 2025

Velká cena Belgie začala s 80minutovým zpožděním. Ardenské počasí opět potrápilo ředitelství závodu i fanoušky. Závod se nakonec odjel v celé délce, ale fanoušci se za odměnu nedočkali nejvzrušujícího závodu v roce. Manévr Oscara Piastriho na Landa Norrise v prvním kole se ukázal jako klíčový okamžik Velké ceny Belgie 2025.

Dlouhé belgické odpoledne začalo už v zahřívacím kole, do kterého vedl pole safety car a již v jeho průběhu ředitelství závodu vyvěsilo červené vlajky. Bylo to zvláštní, protože právě v tu chvíli nepršelo, tak proč nezkusit alespoň pár kol za safety carem, odhrnout větší část vody a pustit se do akce?

Nuže, pokud nemáme zodpovědnost za život a zdraví jako ředitel závodu Rui Marques, tak se nám to snadno říká. Portugalec si zvolil bezpečnější možnost a rozhodl se počkat na umoudření počasí. Čekalo se více než hodinu, kdy konečně přišla zpráva, že závod odstartuje s 80minutovým prodlením v 16:20.

První čtyři kola jsme absolvovali za safety carem – podle nejednoho zcela zbytečně při pohledu na slunečné počasí a osychající trať – a po nich následovalo rozhodnutí, že proběhne letmý start, což jen zvýšilo frustraci netrpělivých fanoušků. Piastri se okamžitě vrhl do útoku a na rovince Kemmel se přehnal do čela. Norris restart nezvládl.

V 6. kole předvedl druhý úspěšný předjížděcí manévr dne George Russell, který se posunul před Alexe Albona na páté místo. Ofenzivně naladěný byl také čtvrtý Verstappen, který se přiblížil k třetímu Leclercovi i díky jeho chybě v prostředním sektoru.

Charles s užším zadním křídlem začal ztrácet na McLareny. Na vodě se ovšem cítil velmi dobře jeho týmový kolega Lewis Hamilton, který v úvodních kolech rychle postupoval vpřed. Pohled na sedminásobného mistra světa byl v úvodu vskutku úchvatný. Po jednom předjel Sainze, Colapinta, Hülkenberga a Gaslyho během tří kol.

Mezitím se stupňovalo trápení Leclerca, který pořádně zdržoval Verstappena. V 11. kole se Nizozemec dočkal další chyby, kterou pilot Ferrari udělal v zatáčce La Source, ale tenké zadní křídlo a maximálka Ferrari na rovince Kemmel mu ji pomohly napravit. „Nevím, jestli je to úroveň přítlaku, ale moje pneumatiky jsou zničeny,“ poznamenal Monačan do vysílačky.

Přezouvání na sliky

V tomto období se nezadržitelně začalo blížit přezutí na sliky. Jako první „stisklo spoušť“ Ferrari s Hamiltonem, který zastavil na konci 11. kola. Následovali ho Gasly, Hülkenberg a Alonso. Na konci 12. kola zastavili Piastri, Leclerc, Verstappen, Russell a mnozí další. Přesně v té době ředitelství závodu aktivovalo DRS.

Kromě Norrise nasadili všichni piloti středně tvrdé pneumatiky. Lando sáhl po alternativní strategii, obul hardy a pokusil se dojet do cíle bez další zastávky. Ferrari s Hamiltonem neuvěřitelně vydělalo na správném načasování. Hamilton přišel k mechanikům jako první a poskočil na sedmé místo – pouhých pět sekund za týmového kolegu.

Postupem kol se začalo ukazovat, že zastavit nehodlá nikdo. Piloti McLarenu tak v čele rozehráli šachovou partii s šetřením pneumatik. Mnohem více akce nepřineslo ani dění za nimi. Jak jsme zjistili již v minulosti, ve Spa se s těmito monoposty těžko předjíždí. Tempo Ferrari bylo na suchu mnohem lepší než na vodě a když Leclerc ubránil svoji pozici v dešti, zastavil ve správný čas a na suchu mělo jeho Ferrari dostatečné tempo, tak si s přehledem kontroloval třetí místo.

Boje se v tuto chvíli odehrávaly hlavně v okolí bezvýznamného patnáctého místa. V poli se objevilo několik „pojízdných šikan“, například osmý Lawson nebo jedenáctý Gasly, kteří bránili v postupu očividně rychlejším jezdcům za sebou.

Někteří jezdci ze zadních pozic se pokusili o druhou zastávku v boxech, ale byl to spíš takový výkřik do tmy. K mechanikům zamířil také desátý Hülkenberg jako první z nejlepší desítky. Byla to však naprostá hloupost. Nico spadl z bodované desáté příčky na čtrnáctou a jeho postup byl značně kostrbatý. Kromě toho musel překonat DRS vláček za Gaslym, ve kterém se seřadili Cunoda a Bearman.

Norrise opět zradila psychika

Druhý Norris se dotahoval na Piastriho, ale nedotahoval se dostatečně rychle. Jak se ukázalo, dvě chyby, jedna v zatáčce Pouhon a druhá v La Source, byly naprosto klíčové. Lando přidal třetí v předposledním kole a definitivně pohřbil své šance na vítězství. Oscar Piastri byl opět spolehlivý a bezvadný. Nestartoval z pole position, ale nakonec to nepotřeboval. O vítězi Velké ceny Belgie totiž rozhodly především tři zbytečné jezdecké chyby jeho týmového kolegy. Piastri tak navýšil svůj náskok v čele šampionátu na 16 bodů.

Třetí skončil po dalším skvělém výkonu Charles Leclerc, který si zuby-nehty podržel třetí místo na vodě a na suchu mělo jeho Ferrari dostatečné tempo k odražení čtvrtého Maxe Verstappena.

Bodovanou desítku doplnili Russell, Albon, Hamilton, Lawson, Bortoleto a Gasly, kterému daroval desáté místo hloupou chybou Sauber. Na tomto místě je vhodné připomenout, že kromě Mattiu Binotta dnes pracuje pro tým i jeho bývalý stratég z Ferrari. Namísto Hülkenberga si tak odnesl poslední bod Gasly, který za sebou celý závod zdržoval Bearmana s Cunodem.

Příští týden se vracíme do akce. Na programu je Velká cena Maďarska.

Závod - GP Belgie 2025

logo McLaren
Lando Norris
logo McLaren
Oscar Piastri
logo Ferrari
Charles Leclerc
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Oscar Piastri
McLaren442.1:45,70625
2.
Lando Norris
McLaren+3,415441.1:45,25718
3.
Charles Leclerc
Ferrari+20,185443.1:46,17415
4.
Max Verstappen
Red Bull+21,731444.1:46,09612
5.
George Russell
Mercedes+34,863446.1:46,56610
6.
Alex Albon
Williams+39,926445.1:46,8138
7.
Lewis Hamilton
Ferrari+40,6794416.1:46,5346
8.
Liam Lawson
Racing Bulls+52,033449.1:46,6494
9.
Gabriel Bortoleto
Stake+56,4344410.1:46,9662
10.
Pierre Gasly
Alpine+1:12,7144413.1:47,1771
11.
Oliver Bearman
Haas+1:13,1454412.1:46,709
12.
Nico Hülkenberg
Stake+1:13,6284414.1:45,068
13.
Júki Cunoda
Red Bull+1:15,295447.1:47,241
14.
Lance Stroll
Aston Martin+1:19,8314420.1:47,212
15.
Esteban Ocon
Haas+1:26,0634411.1:46,744
16.
Kimi Antonelli
Mercedes+1:26,7214418.1:44,861
17.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:27,9244419.1:45,849
18.
Carlos Sainz
Williams+1:32,0244415.1:46,073
19.
Franco Colapinto
Alpine+1:35,2504417.1:46,104
20.
Isack Hadjar
Racing Bulls+1 kolo448.1:47,667

Související zprávy

Diskuze