Belgické vítězství patří Oscaru Piastrimu. Norris opět sbíral chyby


Velká cena Belgie začala s 80minutovým zpožděním. Ardenské počasí opět potrápilo ředitelství závodu i fanoušky. Závod se nakonec odjel v celé délce, ale fanoušci se za odměnu nedočkali nejvzrušujícího závodu v roce. Manévr Oscara Piastriho na Landa Norrise v prvním kole se ukázal jako klíčový okamžik Velké ceny Belgie 2025.
Dlouhé belgické odpoledne začalo už v zahřívacím kole, do kterého vedl pole safety car a již v jeho průběhu ředitelství závodu vyvěsilo červené vlajky. Bylo to zvláštní, protože právě v tu chvíli nepršelo, tak proč nezkusit alespoň pár kol za safety carem, odhrnout větší část vody a pustit se do akce?
Nuže, pokud nemáme zodpovědnost za život a zdraví jako ředitel závodu Rui Marques, tak se nám to snadno říká. Portugalec si zvolil bezpečnější možnost a rozhodl se počkat na umoudření počasí. Čekalo se více než hodinu, kdy konečně přišla zpráva, že závod odstartuje s 80minutovým prodlením v 16:20.
První čtyři kola jsme absolvovali za safety carem – podle nejednoho zcela zbytečně při pohledu na slunečné počasí a osychající trať – a po nich následovalo rozhodnutí, že proběhne letmý start, což jen zvýšilo frustraci netrpělivých fanoušků. Piastri se okamžitě vrhl do útoku a na rovince Kemmel se přehnal do čela. Norris restart nezvládl.
V 6. kole předvedl druhý úspěšný předjížděcí manévr dne George Russell, který se posunul před Alexe Albona na páté místo. Ofenzivně naladěný byl také čtvrtý Verstappen, který se přiblížil k třetímu Leclercovi i díky jeho chybě v prostředním sektoru.
Charles s užším zadním křídlem začal ztrácet na McLareny. Na vodě se ovšem cítil velmi dobře jeho týmový kolega Lewis Hamilton, který v úvodních kolech rychle postupoval vpřed. Pohled na sedminásobného mistra světa byl v úvodu vskutku úchvatný. Po jednom předjel Sainze, Colapinta, Hülkenberga a Gaslyho během tří kol.
Mezitím se stupňovalo trápení Leclerca, který pořádně zdržoval Verstappena. V 11. kole se Nizozemec dočkal další chyby, kterou pilot Ferrari udělal v zatáčce La Source, ale tenké zadní křídlo a maximálka Ferrari na rovince Kemmel mu ji pomohly napravit. „Nevím, jestli je to úroveň přítlaku, ale moje pneumatiky jsou zničeny,“ poznamenal Monačan do vysílačky.
Přezouvání na sliky
V tomto období se nezadržitelně začalo blížit přezutí na sliky. Jako první „stisklo spoušť“ Ferrari s Hamiltonem, který zastavil na konci 11. kola. Následovali ho Gasly, Hülkenberg a Alonso. Na konci 12. kola zastavili Piastri, Leclerc, Verstappen, Russell a mnozí další. Přesně v té době ředitelství závodu aktivovalo DRS.
Kromě Norrise nasadili všichni piloti středně tvrdé pneumatiky. Lando sáhl po alternativní strategii, obul hardy a pokusil se dojet do cíle bez další zastávky. Ferrari s Hamiltonem neuvěřitelně vydělalo na správném načasování. Hamilton přišel k mechanikům jako první a poskočil na sedmé místo – pouhých pět sekund za týmového kolegu.
Postupem kol se začalo ukazovat, že zastavit nehodlá nikdo. Piloti McLarenu tak v čele rozehráli šachovou partii s šetřením pneumatik. Mnohem více akce nepřineslo ani dění za nimi. Jak jsme zjistili již v minulosti, ve Spa se s těmito monoposty těžko předjíždí. Tempo Ferrari bylo na suchu mnohem lepší než na vodě a když Leclerc ubránil svoji pozici v dešti, zastavil ve správný čas a na suchu mělo jeho Ferrari dostatečné tempo, tak si s přehledem kontroloval třetí místo.
Boje se v tuto chvíli odehrávaly hlavně v okolí bezvýznamného patnáctého místa. V poli se objevilo několik „pojízdných šikan“, například osmý Lawson nebo jedenáctý Gasly, kteří bránili v postupu očividně rychlejším jezdcům za sebou.
Někteří jezdci ze zadních pozic se pokusili o druhou zastávku v boxech, ale byl to spíš takový výkřik do tmy. K mechanikům zamířil také desátý Hülkenberg jako první z nejlepší desítky. Byla to však naprostá hloupost. Nico spadl z bodované desáté příčky na čtrnáctou a jeho postup byl značně kostrbatý. Kromě toho musel překonat DRS vláček za Gaslym, ve kterém se seřadili Cunoda a Bearman.
Norrise opět zradila psychika
Druhý Norris se dotahoval na Piastriho, ale nedotahoval se dostatečně rychle. Jak se ukázalo, dvě chyby, jedna v zatáčce Pouhon a druhá v La Source, byly naprosto klíčové. Lando přidal třetí v předposledním kole a definitivně pohřbil své šance na vítězství. Oscar Piastri byl opět spolehlivý a bezvadný. Nestartoval z pole position, ale nakonec to nepotřeboval. O vítězi Velké ceny Belgie totiž rozhodly především tři zbytečné jezdecké chyby jeho týmového kolegy. Piastri tak navýšil svůj náskok v čele šampionátu na 16 bodů.
Třetí skončil po dalším skvělém výkonu Charles Leclerc, který si zuby-nehty podržel třetí místo na vodě a na suchu mělo jeho Ferrari dostatečné tempo k odražení čtvrtého Maxe Verstappena.
Bodovanou desítku doplnili Russell, Albon, Hamilton, Lawson, Bortoleto a Gasly, kterému daroval desáté místo hloupou chybou Sauber. Na tomto místě je vhodné připomenout, že kromě Mattiu Binotta dnes pracuje pro tým i jeho bývalý stratég z Ferrari. Namísto Hülkenberga si tak odnesl poslední bod Gasly, který za sebou celý závod zdržoval Bearmana s Cunodem.
Příští týden se vracíme do akce. Na programu je Velká cena Maďarska.

Závod - GP Belgie 2025






Jezdec | Tým | Čas | Kola | Grid | Nej. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | McLaren | 44 | 2. | 1:45,706 | 25 | ||
2. | McLaren | +3,415 | 44 | 1. | 1:45,257 | 18 | |
3. | Ferrari | +20,185 | 44 | 3. | 1:46,174 | 15 | |
4. | Red Bull | +21,731 | 44 | 4. | 1:46,096 | 12 | |
5. | Mercedes | +34,863 | 44 | 6. | 1:46,566 | 10 | |
6. | Williams | +39,926 | 44 | 5. | 1:46,813 | 8 | |
7. | Ferrari | +40,679 | 44 | 16. | 1:46,534 | 6 | |
8. | Racing Bulls | +52,033 | 44 | 9. | 1:46,649 | 4 | |
9. | Stake | +56,434 | 44 | 10. | 1:46,966 | 2 | |
10. | Alpine | +1:12,714 | 44 | 13. | 1:47,177 | 1 | |
11. | Haas | +1:13,145 | 44 | 12. | 1:46,709 | ||
12. | Stake | +1:13,628 | 44 | 14. | 1:45,068 | ||
13. | Red Bull | +1:15,295 | 44 | 7. | 1:47,241 | ||
14. | Aston Martin | +1:19,831 | 44 | 20. | 1:47,212 | ||
15. | Haas | +1:26,063 | 44 | 11. | 1:46,744 | ||
16. | Mercedes | +1:26,721 | 44 | 18. | 1:44,861 | ||
17. | Aston Martin | +1:27,924 | 44 | 19. | 1:45,849 | ||
18. | Williams | +1:32,024 | 44 | 15. | 1:46,073 | ||
19. | Alpine | +1:35,250 | 44 | 17. | 1:46,104 | ||
20. | Racing Bulls | +1 kolo | 44 | 8. | 1:47,667 |
- Štítky
- GP Belgie 2025