logo F1zpravy.czF1online.sk

Norris ustál úvodní nápor Piastriho a vyhrál v Rakousku. McLaren deklasoval konkurenci

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 17:28

Velká cena Rakouska se stala kořistí Landa Norrise. Ten po zisku pole position v sobotu vyhrál nedělní závod, ale nebyla to žádná hladká plavba za trofejí. Lando se musel nadřít a v úvodních kolech svedli piloti McLarenu úchvatný souboj o první místo. Piastri se znovu dotáhl v závěru, ale oba útoky Norris odrazil a nakonec zvítězil.

Piastri se na startu dostal přes Charlese Leclerca a popravdě, nebyl vůbec daleko od vítězství. Prakticky celý první stint byl zavěšen za Norrisem, ale nedokázal se dostat dopředu. Stejně neúspěšná byla i jeho snaha v závěru závodu.

Po odloženém startu měl smůlu Verstappen

Start závodu se musel odložit, protože Williams Carlose Sainze vypověděl poslušnost a odmítl se rozjet. Než se ho podařilo roztlačit a rozjet, celé pole absolvovalo zahřívací kolo. Španěl byl odsouzen ke startu z boxů, ale z druhé šance se dlouho neradoval. „Mám pocit, jako kdyby auto dál brzdilo,“ hlásil Carlos do vysílačky a měl pravdu. Když se zařadil na konec boxové uličky, jeho zadní brzdy zachvátily plameny.

Start byl přeložen na 15:15 a jelikož brzdy Williamsu se rozplynuly v oblaku hořícího karbonu, do závodu nastoupilo pouze devatenáct jezdců. Po zhasnutí červených světel měl Charles Leclerc až příliš dobrý start, zkusil to z vnitřní strany, kde si ho Lando Norris s přehledem „pokryl“ a tím možná nechtěně pomohl svému týmovému kolegovi, který předjel Leclerca a pokusil se o útok na Norrise do třetí zatáčky.

Ve třetí zatáčce se však děly věci o něco hlouběji v poli. Kimi Antonelli absolutně minul svůj brzdný bod a sestřelil Maxe Verstappena. Pro oba závody skončily a na trať musel vyjet safety car.

Závod byl restartován ve 4. kole a McLareny si to mohly rozdat v přímém souboji jeden na jednoho. Australan se pokusil o první atak v 6. kole ve čtvrté zatáčce, ale zatím neúspěšně. Oscar rozhodně nešetřil pneumatiky a nemanažoval tempo. V úvodu působil bojovně i George Russell, ale Lewis Hamilton ho dokázal odrazit a Mercedes si následně musel udělat odstup a řídit tempo.

To však neplatilo pro Piastriho, který se soustavně držel v DRS za Norrisem a v 11. kole byl velmi blízko. Oscar se ve třetí zatáčce dostal dopředu, ale Norris si připravil výjezd, vyžádal si DRS a do čtvrté zatáčky úspěšně provedl protiútok. Byla to naprosto fantastická přestřelka.

Zní to neuvěřitelně, ale Piastri se dokázal kolo za kolem držet zavěšený za týmovým kolegou. Druhé kolo souboje McLarenů přišlo v 15. kole. Tentokrát si to Piastri připravil do čtvrté zatáčky, ale opět mu chybělo pár metrů.

První zastávky v boxech

Režie se extenzivně věnovala souboji McLarenů, které na trati často nedělilo ani půl vteřiny. V 19. kole zamířil jako první z čela do boxů George Russell, který mezitím nabral dost velkou ztrátu na piloty Ferrari před sebou, kteří dostávali pokyn „lift and coast v každé zatáčce“.

V dalším kole přišel do boxů Norris, jehož krátce předtím ve čtvrté zatáčce téměř sestřelil Piastri. Ten přebrzdil pravou přední gumu a hlásil, že má přebrzděnou plošku na pneumatice. Oscar však pokračoval a pokusil se natáhnout svůj první stint podobně jako piloti Ferrari.

Piastri nakonec zastavil na konci 24. kola a na trať se vrátil 5,7 vteřiny za Norrisem. Následovali ho piloti Ferrari, kteří to nezkusili na jednu zastávku. V té době se rozjelo několik soubojů ve středu pole mezi piloty na různých strategiích. Jedním takovým byl souboj Cunody s Colapintem, při kterém japonský závodník sestřelil svého soupeře. Júki zamířil do boxů na kontrolu předního zavěšení, výměnu předního křídla a pro čerstvé pneumatiky. Následně spadl na poslední místo a závod pro něj v podstatě skončil.

Stabilizovaly se i rozdíly mezi piloty McLarenu. Piastri se na o pár kol čerstvějších tvrdých pneumatikách nijak nepřibližoval a oba plynule zvyšovali náskok na piloty Ferrari za sebou, pro které zase nepředstavoval absolutně žádnou hrozbu trápící se Russell.

V polovině závodu drželi fantastické šesté a sedmé místo piloti Sauberu. Šestý Bortoleto ztrácel jen tři vteřiny na Russella před sebou. Za nimi se nacházeli piloti Haasu s Oconem vpředu a poslední bodovanou příčku držel Pierre Gasly. Po vypadnutí Verstappena s Antonellim nám v čele chyběly různé zápletky, ale otevřely se příležitosti pro týmy středu pole.

Druhé zastávky v boxech

Přibližně 30 kol před koncem začaly týmy s druhými zastávkami v boxech. V tomto směru sváděly souboje hlavně týmy středu pole, protože v čele se situace zdála být rozhodnuta. Na konci 46. kola zamířil do boxů Russell. Na konci 49. kola ho následoval Leclerc a po něm i Hamilton, který protestoval a tvrdil, že má dobré pneumatiky, ale tým mu nedovolil zůstat na trati. Na konci 52. kola je následoval Norris a hned po něm i Piastri.

Oscar se vrátil na trať za posledním Colapintem, který sváděl souboje s Cunodou. Z nějakého důvodu se Francovi podařilo vytlačit pilota McLarenu mimo trať téměř všemi čtyřmi koly. Argentinec si jakoby neuvědomil, že když je poslední v pořadí, tak pilot za ním prostě musí být o kolo rychlejší. Colapinto později ve vysílačce uvedl, že Piastriho neviděl, i když ten byl téměř na jeho úrovni.

Liam Lawson a Fernando Alonso byli jediní muži na trati, kteří se pokusili zastavit jen jednou. Ti se po druhých zastávkách ostatních dostali na šesté, resp. sedmé místo. Jejich nejbližším pronásledovatelem byl Bortoleto.

Piastri to zkusil ještě jednou

V závěrečných patnácti kolech dělal Piastri vše, co bylo v jeho silách, aby se znovu dotáhl na Norrise a pokusil se o další útok. Norris žádal tým o pomoc a ptal se, kde ztrácí čas. Inženýr mu odpověděl, že nejvíce ztrácí v rychlých zatáčkách a vyjádřil naději, že důvodem byli o kolo pomalejší piloti.

Lando opět neměl odpověď na Oscara, který se dotáhl velmi rychle. Norris později dostal informaci, že má drobné poškození předního křídla a nedá se s tím nic dělat. Když se však Piastri dostal pod dvě vteřiny za týmového kolegu, jeho progres se zastavil. V závěru se Lando musel vyrovnávat s provozem a v posledních kolech se připletl do souboje Alonsa s Bortoletom o sedmé místo.

Landovi to však nezastavilo a vyhrál Velkou cenu Rakouska před Oscarem Piastrim. Norris snížil svou ztrátu na lídra šampionátu a týmového kolegu v boji o titul. Piloti McLarenu zároveň poslali ještě hlouběji Verstappena, který po vypadnutí skončil bez bodu, a Russella na pátém místě v cíli závodu.

Třetí skončil Charles Leclerc a čtvrtý Lewis Hamilton. Monačan ztratil na Piastriho dvacet vteřin a sedminásobný mistr světa dalších deset vteřin. Ferrari zase muselo ubírat plyn a Leclerc dokonce dostal v jednu chvíli pokyn, aby to dělal v každé zatáčce, na což odpověděl, že už to dělá v každé zatáčce. Přestože Scuderia krvácela čas v každé zatáčce, Leclerc měl v cíli ohromující 42sekundový náskok na pátého Russella.

Mercedes zažil v Rakousku další noční můru. Za vše mluví skutečnost, že George měl v cíli náskok pouhých 5 sekund na šestého Lawsona (nejlepší výsledek v kariéře Novozélanďana) a deset sekund na bojující duo Alonso – Bortoleto. Bodovanou desítku uzavřeli Hülkenberg s Oconem.

Po závodě platí, že Norris má na Piastriho ztrátu 15 bodů, Verstappen ztrácí na čelo už 61 bodů a Russell 67 bodů.

V Poháru konstruktérů se Ferrari vrátilo na druhé místo a momentálně má náskok jeden bod na Mercedes. Red Bull ztrácí na Ferrari už 48 bodů. Ve středu pole se Racing Bulls posunul na šesté místo, Haas je sedmý, Aston Martin osmý, Sauber devátý a Alpine beznadějně poslední. Racing Bulls a Sauber momentálně dělí jen deset bodů, tak těsné to je ve středu pole.

Příští víkend se vracíme do akce. Na programu je Velká cena Velké Británie v Silverstonu.

Závod - GP Rakouska 2025

logo McLaren
Oscar Piastri
logo McLaren
Lando Norris
logo Ferrari
Charles Leclerc
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Lando Norris
McLaren701.1:08,27225
2.
Oscar Piastri
McLaren+2,695703.1:07,92418
3.
Charles Leclerc
Ferrari+19,820702.1:08,76515
4.
Lewis Hamilton
Ferrari+29,020704.1:08,62812
5.
George Russell
Mercedes+1:02,396705.1:09,37210
6.
Liam Lawson
Racing Bulls+1:07,754706.1:09,9778
7.
Fernando Alonso
Aston Martin+ 1 kolo6911.1:09,9356
8.
Gabriel Bortoleto
Stake+ 1 kolo698.1:09,2474
9.
Nico Hülkenberg
Stake+ 1 kolo6920.1:09,4592
10.
Esteban Ocon
Haas+ 1 kolo6917.1:09,5501
11.
Oliver Bearman
Haas+ 1 kolo6915.1:09,960
12.
Isack Hadjar
Racing Bulls+ 1 kolo6913.1:10,204
13.
Pierre Gasly
Alpine+ 1 kolo6910.1:10,151
14.
Lance Stroll
Aston Martin+ 1 kolo6916.1:09,214
15.
Franco Colapinto
Alpine+ 1 kolo6914.1:09,621
16.
Júki Cunoda
Red Bull+ 2 kola6818.1:09,802
-
Alex Albon
Williamsnedojel1812.1:10,641
-
Max Verstappen
Red Bullnedojel17.-
-
Kimi Antonelli
Mercedesnedojel19.-
-
Carlos Sainz
Williamsnestartoval019.-

Související zprávy

Diskuze