logo F1zpravy.czF1online.sk

Piastri využil chybu Verstappena na startu a po vítězství v Džiddě je novým lídrem šampionátu

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala20. 4. 2025

Australský závodník Oscar Piastri se stal prvním lídrem celkového hodnocení mistrovství světa F1 ze své země od roku 2010, kdy to dokázal jeho manažer Mark Webber. Rozhodl o tom jeho bezchybný výkon a vítězství na Velké ceně Saúdské Arábie.

O výsledku závodu v podstatě rozhodl start. Oscar Piastri měl výborný start a během krátkého nájezdu do první zatáčky se dokázal dostat na úroveň Maxe Verstappena, který si zkrátil druhou zatáčku a udržel si vedení. Jakékoliv rozhodování o tom, zda porušil pravidla, přerušila nehoda hlouběji v poli. Ve třetí zatáčce se střetli Júki Tsunoda a Pierre Gasly, došlo ke kontaktu a oba se zastavili v protější stěně, kde v sobotu skončila kvalifikace pro Landa Norrise.

Na trať vyjel safety car a začala přestřelka mezi Red Bullem a McLarenem o to, kdo byl v první a druhé zatáčce v právu. Verstappen s Red Bullem odmítli ustoupit a přenechali záležitost komisařům. Nizozemský závodník se rozhodl, že bude lepší si ponechat pozici na trati a raději si později odpykat trest během zastávek v boxech. Při restartu tak vedl pilot Red Bullu před Piastrim, Russellem, Leclercem, Antonellim a Hamiltonem.

Hned po odchodu safety caru komisaři udělili Verstappenovi pětisekundovou penalizaci. Max však skvěle restartoval a pokoušel se o únik. V úvodních kolech se o akci staral hlavně Lando Norris, který po nehodě Cunody a Gaslyho poskočil na osmé místo a v 7. kole předjel i Carlose Sainze a dostal se na sedmou příčku. Pilot McLarenu přitom zvolil alternativní strategii a start na tvrdých pneumatikách, zatímco všichni v čele měli středně tvrdé.

Na konci 9. kola se Piastri dostal do DRS za Verstappenem, ale na útok to ještě hodnou chvíli nevypadalo. Max se v této chvíli soustředil hlavně na zvýšení náskoku na třetího Russella. Ztráta pěti sekund v boxech znamenala, že může spadnout za pilota Mercedesu, proto na to musel tlačit a zvýšit náskok.

V 13. kole se dal do pohybu Lando Norris. Pilot McLarenu v poslední zatáčce překonal Lewise Hamiltona, ale ten si připravil výjezd a s pomocí DRS se v první zatáčce vrátil na šesté místo. Zdálo se však, že je jen otázkou času, než Lando získá ono šesté místo. V následujícím kole se situace zopakovala jako přes kopírák. Norris se v poslední zatáčce dostal dopředu, ale Hamilton mu to v první zatáčce vrátil.

Do třetice to už Lando konečně pochopil, v poslední zatáčce se nenechal nachytat a počkal s útokem do první zatáčky. Ztratil sice nemálo času a dvě kola, ale manévr v 15. kole konečně doručil.

Začínají zastávky v boxech

V 19. kole se Norris zařadil za pátého Antonelliho a v tomto případě doručil předjížděcí manévr na první pokus do první zatáčky a bez ztráty dalšího času. V té době se už kuly plány na zastávky v boxech. Jako první „stiskli spoušť“ McLaren s Oscarem Piastrim a Mercedes s Kimim Antonellim na konci 19. kola.

V dalším kole je následoval do boxů Russell, zatímco Ferrari a Red Bull vyčkávali. Piastri se mezitím trochu zdržel za Lewisem Hamiltonem, ale nemusel se obávat. Verstappen zamířil k mechanikům na konci 21. kola, o dvě kola později než Oscar, a na trať se po odpykání trestu vrátil za Piastrim, ale před Russellem.

Na konci 23. kola přijel do boxů Hamilton, který měl poněkud osamocený závod, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc pokračoval v čele, snažil se natáhnout první stint a tak trochu vzýval zázrak. Ferrari se pohybovalo v území nikoho a nemělo co ztratit.

Virtuálním lídrem však byl Piastri, který po přezutí pneumatik nasadil bleskové tempo, na které Verstappen neměl odpověď. Leclerc pokračoval na středně tvrdých pneumatikách až na konec 29. kola, mechanici Ferrari ho následně „obsloužili“ za neuvěřitelné rovné dvě sekundy a poslali ho zpět na trať. Charles se vrátil na okruh se ztrátou 3,6 sekundy na Russella a měl o devět kol čerstvější pneumatiky, aby se pokusil alespoň o něco.

Leclerc se vrhá do útoku

Zrodila se zajímavá strategická bitva. Verstappen, Russell a Hamilton si po přezutí stěžovali na tvrdé pneumatiky, ale Leclerc okamžitě po návratu z boxů zajel nejrychlejší kolo závodu. Charles stahoval Georgea po desetinách, ale problémem byl špinavý vzduch. Když stáhl ztrátu pod dvě sekundy, jeho progres se zpomalil.

V 37. kole se Monačan nakonec dostal do DRS dosahu za Russellem a nachystal si to k útoku do první zatáčky. Charles musel být se svou prací, strategií a fantastickou prací mechaniků nadmíru spokojený a na první pokus se úspěšně dostal přes pilota Mercedesu.

Leclerc se tím dostal na třetí místo a měl to ve svých rukou. Verstappen měl před ním více než sedmisekundový náskok a na útok na něj asi nemohl pomýšlet. Byl však v dobré pozici v souboji na dálku s Landem Norrisem, který se v době jeho manévru na Russella nacházel na pátém místě a měl obuté čerstvé středně tvrdé pneumatiky.

Norris předjel Russella ve 41. kole, tedy deset kol před koncem, ale v tu chvíli se ozval i ředitel závodu Rui Marques, jehož lidé si všimli, že pilot Mercedesu byl na výjezdu z boxů velmi blízko bílé čáry a potenciálně možná i za ní. Na Landovu velkou úlevu však přišel omilostňující rozsudek.

Norris se tak v posledních kolech mohl soustředit na útok na Leclerca. V samém závěru se nám ozval i Lewis Hamilton, který konečně dostal své hardy do pořádného okna a začal se dotahovat na Kimiho Antonelliho.

V závěrečných kolech jsme tak sledovali jen přestřelku o třetí místo mezi Leclercem a Norrisem a o šesté mezi Antonellim a Hamiltonem. V čele se nám žádné velké změny neudály. Oscar Piastri manažoval tempo a udržoval zdravý náskok před druhým Verstappenem, který dnes možná mohl vyhrát, nebýt zpackaného startu.

Třetí místo si odnesl jeden z hrdinů dne Charles Leclerc, jehož Ferrari jsme neočekávali v cíli na pódiu ani pět sekund za druhým Verstappenem. Scuderia zvolila netradiční strategii, měla skvělý pit stop a tentokrát se jim jejich neortodoxní přístup vyplatil.

Čtvrté místo obsadil Lando Norris, který bude opět zklamaný. Po chybě v kvalifikaci si odnáší jen 12 bodů a ztrácí první pozici v šampionátu. Na pátém a šestém místě se umístili piloti Mercedesu, kteří si počínali mnohem hůře, než jsme očekávali. Pátý Russell se v závěru trápil a obával se o pneumatiky a jeho Mercedes jsme v cíli rozhodně neočekávali 27 sekund za vítězem a 19 sekund za Ferrari.

Sedmé místo obsadil Lewis Hamilton, který při pohledu na výsledek týmového kolegy také nemůže být spokojený. Nejlepší desítku doplnili osmý Carlos Sainz, devátý Alex Albon a desátý Isack Hadjar – všichni tři mohou být spokojeni se svými výkony i bodovými zisky pro své týmy.

Příští víkend si od Formule 1 odpočineme a za dva týdny nás čeká Velká cena Miami.

Související zprávy

Diskuze