Steiner nerozumí verdiktu komisařů: Je přepadení s prázdnou zbraní polehčující okolnost?

Ani ryba, ani rak. Tak podle Günthera Steinera rozhodovali komisaři v případě souboje Oscara Piastriho a Maxe Verstappena z prvního kola Velké ceny Saúdské Arábie. Bývalý šéf Haasu zastává názor, že Nizozemec neměl být vůbec potrestán, ale pokud se už FIA rozhodla pro penalizaci, neměla ji udělit v „akciové“ podobě.
Snad každý fanoušek Formule 1 chce vidět tvrdé souboje kolo na kolo, ale bez jasně stanovených pravidel to vždy nejde. Ve Formuli 1 jsou pravidla sepsána v Příručce o jezdeckých standardech. Tato příručka rozhoduje o tom, který pilot má nárok na danou zatáčku, a který souboj prohrává.
V případě souboje Oscara Piastriho a Maxe Verstappena tahal za kratší konec Max Verstappen, protože podle komisařů dorazil do apexu zatáčky jako druhý. Celé vedení Red Bullu nad tímto verdiktem kroutilo hlavou, nu a spokojen nebyl ani Verstappen.
„Ano, byl bych naštvaný,“ prohlásil Günther Steiner po otázce, jak by se on cítil na Verstappenově místě. Šéfa Haasu však zaujal fakt, že komisaři citovali „polehčující okolnosti“, které Nizozemce uchránily před desetisekundovou penalizací.
„Teď tu máme polehčující okolnosti. Buď máte v životě pravdu, nebo se mýlíte. Oni si tedy nebyli jisti, jestli to bylo v pořádku, nebo to v pořádku nebylo, tak si řekli: Dejme mu pět vteřin namísto deseti, takovou malou slevu… Pokud spácháte ozbrojenou loupež s prázdnou zbraní, je to polehčující okolnost?“ kroutí hlavou temperamentní Ital.
Steinerovi vadí, že Verstappen byl penalizován, a také to, že dostal pětisekundový trest. „Já mám problém s oběma věcmi.“ Byl by tedy spokojen s desetisekundovým trestem? „Ne, to by nebylo v pořádku, ale vyslali by tím jasný vzkaz.“
„Podle mě takové je závodění. Samozřejmě, že se hrají i hry, to patří k závodění. Snažíte se udržet si svoji pozici a hrajete o to. Já si myslím, že Max byl vpředu. V jeho případě fungovalo, jak to zahrál,“ pustil se do vysvětlování svého pohledu.
„Byly to polehčující okolnosti, jak oni řekli, že to bylo v prvním kole. Pokud byste to udělali v dalším kole… Ale vždyť závodíte, o tomhle je motorsport. Měl vyjet z trati, zabrzdit a nechat toho druhého jezdce jet? Ne,“ zdůrazňuje Steiner. „Podle mého názoru uvažovali takto: OK, je to trest, myslíme si to, ale byla to první zatáčka, tak ponižme penalizaci o polovinu.“
„Podle mého upřímného názoru by ho Oscar stejně předjel, a to buď strategicky během pitstopu, nebo na trati, protože když se vrátil na trať v čele, měl to jasně pod kontrolou. Nehrál si, závodil, ale neměl žádný strach. Bylo by to však mnohem lepší než čekat, než zajede do boxů a Max se vrátí na trať na druhé pozici,“ podotýká.
FIA se rozhodla pro nejkompromisnější rozuzlení případu, ale to podle Steinera není úkolem komisařů. „Vždy je to o tom nikoho nenaštvat. Pokud soudce někomu udělí doživotí bez možnosti předčasného propuštění, ví, že ten chlápek s ním nebude spokojen. Taková je však jeho práce. Máte-li pocit, že někdo udělal něco nesprávného, dejte mu deset vteřin, vyargumentujte a vysvětlete to. Tečka. Pokud začnete říkat, že v prvním kole máme jiná pravidla, už je to takové čajové.“