Za dominantním Oscarem Piastrim se v Bahrajnu odehrálo formulové drama

Oscar Piastri na Velké ceně Bahrajnu předvedl, jak musíte využít výhodu nejrychlejšího monopostu. Australský závodník v neděli v podstatě ani nebyl v záběru, protože nikomu nedovolil ohrozit jeho vítězství. Jeho týmový kolega Lando Norris se celý závod pokoušel dostat na druhé místo, ale po tvrdých soubojích s Charlesem Leclercem a Georgem Russellem se nakonec musel spokojit se třetím místem za pilotem Mercedesu.
Lando Norris měl snový start do závodu a v prvním kole poskočil ze šestého místa na třetí; polepšil si i George Russell, který se posunul na druhou příčku. Všichni vydělali na úkor Charlese Leclerca, který s týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem jako jediní startovali na středně tvrdých pneumatikách.
Piastrimu se v úvodních kolech podařilo odpoutat, ale rychle se ukázalo, že snový start Landa Norrise nebyl až tak snový a britský závodník nestál na roštu na svém místě. Záležitost se brzy dostala na stůl komisařů. Zatímco oni řešili jeho postavení na startu, Lando se snažil dobíhat druhého Russella. V 8. kole komisaři rozhodli, že Norris dostane pětisekundovou penalizaci.
Pilot McLarenu to však měl rozjeto výborně. Jeho monopost měl zcela zjevně výkonnostní převahu a potřeboval co nejrychleji porazit Russella, aby nahnal potřebný náskok.
V 9. kole se rozpoutala tvrdá bitva o osmé místo. Lewis Hamilton začal využívat své středně tvrdé pneumatiky, zatímco jezdci na měkkých se stále více trápili. Carlos Sainz mu nedal své osmé místo zadarmo, ale nakonec podlehl Lewisovi i Júkimu Cunodovi. Podobně tuhý boj svedli i Gasly a Verstappen před nimi o šesté místo.
První zastávky v boxech
Na konci 10. kola zamířili do boxů Norris, Gasly a Verstappen. Poslední jmenovaný měl nějaký problém. Jeho zastávka trvala o něco déle a ztratil důležitý čas na trati v souboji s Gaslym a Norrisem. Jak se později ukázalo, na vině byl nefunkční semafor.
Ve 14. kole přijel do boxů z druhého místa George Russell, který se vrátil na trať těsně před Norrise a s výhodou o tři kola čerstvějších pneumatik. Mercedes si tuto situaci pohlídal a udržel se před McLarenem na trati. V 15. kole zamířil k mechanikům i Oscar Piastri a pokračoval na virtuálním čele závodu. Skutečným lídrem se stal Charles Leclerc, který pokračoval na středně tvrdých pneumatikách. Druhé místo držel na stejných gumách Lewis Hamilton.
Závod se změnil na strategickou bitvu a Scuderia už začala mluvit o plánu B, ale Leclerc požádal plán D, což je potenciálně jedna zastávka v boxech. Jak vidíte, do akce se dostala tradiční „abeceda Ferrari“. Na konci 18. kola tým nařídil Leclercovi, aby zamířil do boxů. Ten protestoval a žádal „plán Delta“, což musela být jedna zastávka. Nebylo mu to však nic platné, tým je povolal oba a Scuderii se povedl dvojitý pit stop.
Leclerc se vrátil na trať těsně za Gaslym, kterého rychle překonal a posunul se na čtvrté místo. Vrátil se tak na stejnou příčku, která mu patřila před prvními zastávkami v boxech.
Ve 20. kole bylo pořadí v nejlepší desítce následující: PIA, RUS, NOR, LEC, GAS, OCO, ANT, VER, DOO, HAM.
Přesně ve 20. kole se Antonelli dostal před Verstappena, který do vysílačky lakonicky konstatoval: „Nemám žádnou přilnavost.“ Později dodal: „Všechno se přehřívá.“
Leclerc se vrací do závodu
Charlesovi se jeho strategie nelíbila, ale na trať vyjel nedaleko za vedoucím balíkem. Trvalo to jen pár kol a Monačan začal Russella s Norrisem před ním stahovat po desetinách. Důležitý progres se dařil i Hamiltonovi, který se ve 22. kole posunul před Doohana a okamžitě zdolal i utrápeného Verstappena. Ferrari mělo skvělé tempo a středně tvrdé pneumatiky svědčily i Oconovi. Ten zamířil do boxů jako úplně první, získal pozici na trati a následně za sebou táhl vláček sestávající z jezdců top týmů.
Ve 24. kole to Leclerc vyzkoušel na konci boxové uličky na Norrise. Pilot Ferrari to poslal z velké dálky na brzdy na čerstvějších pneumatikách, ale nestihl svůj monopost zpomalit včas a Norris si podržel třetí místo.
Hvězdná chvíle pilotů Ferrari však přišla ve 25. kole. Leclerc si tentokrát Norrise poctivě nachystal, v první zatáčce poslal McLaren do defenzivní stopy, připravil si výjezd a ve čtvrté zatáčce se těšil ze třetího místa. Hamilton za ním si ve 25. kole poradil s Antonellim a v 26. s Oconem, čímž se posunul už na šesté místo. Před sebou měl mnohem pomalejšího a rozhodně zdolatelného Gaslyho.
Do závodu zasáhl nečekaný safety car
Red Bull si celý víkend šetřil tvrdé pneumatiky, aby v neděli zjistil, že nestojí za nic. Max začal jako první druhé kolo zastávek v boxech a raději vsadil na mediumky. Jeho týmu však opět nevyšla zastávka a zdržel se téměř pět sekund. Do boxů jej zakrátko následoval Antonelli, který také zažíval hororový večer v Bahrajnu.
Leclerc se mezitím v čele snažil dotáhnout na Russella, ale jeho Ferrari už nemělo dostatečnou rychlostní převahu, aby si s ním poradil podobně jednoduše jako s Norrisem. V této chvíli se tempo uklidnilo a opět se čekalo, co přinesou strategie.
Ve 32. kole však ředitelství závodu vyslalo na trať safety car. Důvodem byly trosky. Toho využily v podstatě všechny týmy na zastávku v boxech. Strategie se promíchaly a rozestupy vynulovaly. McLareny zvolily středně tvrdé pneumatiky, George Russell zvolil měkké, Leclerc tvrdé; takoví Gasly, Ocon, Verstappen a Doohan byli v boxech krátce předtím a raději zvolili pozici na trati.
Ve 34. kole se nejlepší desítka seřadila za safety carem následovně: PIA, RUS, LEC, NOR, HAM, GAS, OCO, VER, DOO, SAI.
Ve 35. kole následoval restart a my jsme netušili, jaké pneumatiky a strategie jsou nejlepší. Leclercovi restart na studených hardech vůbec nevyšel, ale s vypětím všech sil si téměř zázrakem udržel třetí místo. McLaren dokonce ztratil pozici, jelikož Leclerc svého soupeře zdržel natolik, že do boje se úspěšně zapojil Hamilton. Lando podnikl protiútok do čtvrté zatáčky a Lewise předjel, ale překročil bílou čáru a musel mu vrátit čtvrté místo.
Norris tak měl práci navíc a musel bojovat s Hamiltonem. Ve 38. kole z celkových 57 se mu to podařilo a mohl se vrhnout na Leclerca. Ukázalo se, že tvrdé pneumatiky jsou opravdu k ničemu a Lewis to do vysílačky dal brzy najevo.
Mezitím ze sebe vytloukali duši i piloti ve středu pole. Boje Doohana, Cunody, Bearmana, Antonelliho a pilotů Williamsu o osmé místo patřily k dalším z mnoha ozdob vzrušujícího odpoledne v Bahrajnu. Přišly i tresty. Lawson dostal pět sekund za kolizi s Hulkenbergem, Sainz dokonce deset sekund za incident s Antonellim po restartu.
Norris se pokouší o záchranu víkendu
15 kol před koncem se do další ofenzivy nadechl Lando Norris. Ten měl velkou chuť na Charlese Leclerca a jeho třetí místo s případnou vyhlídkou na útok na druhého Russella, který se postupně začínal trápit na měkkých pneumatikách. Ve 46. kole z 57 to Norris zkusil z vnější strany do první zatáčky, ale přebrzdil a ztratil nemálo času.
Netrvalo to však dlouho a McLaren byl opět nalepen na Leclercovi, který se nedokázal dotáhnout na Russella. Lando měl na dosah ruky i druhé místo, protože Mercedes nebyl daleko před ním. Ve 48. kole se Norris opět vrhl do útoku. Měl jednoznačně lepší tempo než Ferrari na tvrdých pneumatikách. Následovala tvrdá bitva do čtvrté zatáčky, ale Charles soupeři nic nedaroval a bez milosti mu na vnější straně nenechal žádné místo.
V 52. kole už Leclerc neměl ve výzbroji nic, čím by Norrise dokázal odrazit. McLaren byl zkrátka příliš blízko a příliš rychlý. Landovi to tentokrát z vnější strany vyšlo. Mohl se tak vrhnout na Russella, který se podobně jako v kvalifikaci dostal do řečí s pravidly, když použil DRS v části okruhu, kde to není dovoleno.
Tři kola před koncem se Norris dostal do DRS za Russellem a ve zcela posledním kole byl dostatečně blízko. Jeho závodní umění však dnes v Bahrajnu nebylo nejlepší a Lando to z nějakého důvodu vyzkoušel z vnější strany do první zatáčky, což si Russell s přehledem pohlídal, nenechal soupeři místo a nedovolil mu ani nachystat si výjezd. Pilot Mercedesu si tak po skvělém výkonu odnesl druhé místo za fantastickým Oscarem Piastrim, který v neděli nezaváhal a zaslouženě si odnesl bahrajnské vítězství.
Čtvrté a páté místo obsadili Charles Leclerc a Lewis Hamilton, jejichž Ferrari podalo mnohem slibnější výkon. Oběma příliš nepomohl safety car, protože kvůli němu ztratili výhodu pozdější zastávky v boxech a čerstvějších pneumatik.
V poli jsme viděli několik dalších skvělých výkonů. Pierre Gasly bojoval do posledního kola o šesté místo s Verstappenem. I když neuspěl, sedmá příčka je pro Alpine skvělý výsledek. Stejně skvělé výkony podali i piloti Haasu, Ocon skončil osmý a Ollie Bearman po startu z posledního místa desátý. Dva body za deváté místo si odnesl Júki Cunoda, který ukázal tak žádaný příslib pro Red Bull.
Závod poznamenaly problémy s časomírou. Live timing i rozestupy v přímém přenosu nefungovaly, nebo se aktualizovaly pomalu. Problémy měli jezdci i s DRS, což vedlo k šetření George Russella, který ho zřejmě omylem použil tam, kde se to nesmí. Všechno však budeme podrobně dokumentovat po závodě.
Příští víkend jsou Velikonoce a také Velká cena Saúdské Arábie, kterou zakončíme tuto závodní trojici.
- Štítky
- GP Bahrajnu 2025
- video