logo F1zpravy.czF1online.sk

Wolff o Russellových problémech: Nevíme, jestli byla chyba u nás nebo na straně FOM

George Russell
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala14. 4. 2025

Ani po skončení závodu v Mercedesu netušili, co způsobilo zvláštní výpadek měření času na monopostu George Russella a s tím související komplikace se systémem DRS. Podle šéfa Mercedesu Tota Wolffa mohlo dojít k selhání na straně týmu, ale také na straně FOM.

Aby fungoval automatizovaný systém vyhodnocování rozestupů mezi jezdci a jejich oprávnění aktivovat DRS, základním předpokladem je správně fungující transpondér. Monopost George Russella však z neznámých důvodů přestal komunikovat se senzory, které jsou umístěny na okruhu na konci každého minisektoru a v detekčním bodě DRS.

Mercedes nechtěl přijít o možnost aktivovat systém DRS v případě, že by Russell předjížděl jezdce o kolo pozadu, nebo by ho předjel některý z jeho soupeřů a on by se chtěl pokusit o protiútok, proto se souhlasem FIA sáhl po manuální aktivaci. Situaci však zkomplikovaly problémy s volantem a Russell musel přenastavit některá tlačítka; místo vysílačky se tak aktivovalo DRS, když nemělo. Penalizaci se nakonec vyhnul; podle FIA zapnutím DRS získal 0,02 sekundy, ale zvolněním ztratil 0,28 sekundy.

Toto Wolff se po závodě vyjádřil i k tomuto problému. „V podstatě máte tento senzor a když auto projede danou čarou, signál FOM rozpozná daný monopost. Z nějakého důvodu ho však přestal rozpoznávat. Nejsme si stoprocentně jisti tím, zda to bylo způsobeno problémy s rozvody na našem autě, nebo zda byla chyba na straně Formule 1.“

Transpondéry do monopostů dodává externí firma, se kterou se FIA bude muset zkoordinovat a postarat se o to, aby se podobný výpadek v budoucnosti nezopakoval. Mercedes si zase musí posvítit na vlastní techniku; selhávající systém brake-by-wire či kolabující displej na volantu stál Russella cenné desetiny vteřiny na kolo.

„Dělo se toho hodně,“ připustil Wolff. „Myslím si, že tento pilot vyhrál závod,“ nadhodil v souvislosti s tím, s jakými problémy musel Russell jezdit, a že brzdy podchvílí nefungovaly, jak by měly.

Najít správný brzdný bod bylo jako hodit mincí. „Vracelo se to, takže je třeba počítat s tím, že zabrzdíte buď elektronicky [systémem brake-by-wire], nebo zabrzdíte hydraulicky. To jsou dva zcela rozdílné brzdné body, ale on to zvládl.“

Co by se ale stalo, kdyby Russellovi zcela odešel volant? Prý by se v monopostu cítil jako piloti za starých časů — volantem by mohl akorát tak otáčet doprava a doleva. „Na displeji jsme neměli všechny věci, které jsme očekávali. Měli jsme také obavy, že přijdeme o celý displej, což by znamenalo, že i o tlačítka. Neměli bychom jak měnit nastavení. Samozřejmě, na volantu má i světla na přeřazování. Podvědomě na to musel myslet, ale neztratil pro to koncentraci.“

Russell se dočkal velké pochvaly od svého šéfa. „Manažoval tyto výpadky systému, zatímco měl za zády Norrise. Pokud mám říct pravdu, byla to neuvěřitelná jízda, navíc nám vybojoval pódium. Na měkkých pneumatikách zajel opravdu daleko i díky tomu, že manažoval, a v případě potřeby útočil.“

Související zprávy

Diskuze