logo F1zpravy.czF1online.sk

Dělí Verstappena od odchodu šest bodů? Podle Schumachera ho za rok v Red Bullu neuvidíme

Max Verstappen
© X/Red Bull
Milan Kubala
Milan Kubala14. 4. 2025

V Red Bullu po posledním závodě bijí na poplach. Teď už nejde jen o zisk konstruktérského — ve kterém to Red Bull beztak vzdává — nebo pro něj hodnotnějšího jezdeckého titulu. Ve hře je budoucnost snad nejlepšího pilota F1 současnosti Maxe Verstappena. Ralf Schumacher však červeným býkům nedává velké šance, že si ho dokážou udržet.

V nejbližších týdnech se v souvislosti s Maxem Verstappenem bude opakovat jedno slovní spojení: výstupní klauzule. Přestože Holanďan má platný kontrakt až do roku 2028, rozhodně není vytesán do kamene a za jistých okolností by mohl odejít už dříve.

Podle informací deníku The Times z října loňského roku se výstupní klauzule týká jeho umístění v průběžném pořadí šampionátu. Podle britského zdroje se ve smlouvě píše, že pokud bude Verstappen „po uplynutí významné části ročníku“ na horším než třetím místě Poháru jezdců, tak se mu otevřou dveře do konkurenčních týmů.

Zjednodušeně proto můžeme říci, že Nizozemce v tuto chvíli dělí od aktivace klauzule šest mistrovských bodů, které tvoří jeho náskok před čtvrtým Georgem Russellem. Red Bullu přitom zachraňuje kůži i Ferrari. Jezdci Scuderie mohli být k tomuto rozhodujícímu třetímu místu mnohem blíže. Stačilo by se vyhnout dvojí diskvalifikaci v Číně.

Přece jen však zůstává splnit ještě jednu podmínku; „významná část ročníku“ zřejmě uplyne s příchodem letní přestávky. Sám Helmut Marko před pár týdny označil tento termín jako hraniční pro aktivaci Verstappenovy výstupní klauzule. Aby k tomu nedošlo, už nyní je nutné svolávat krizová setkání. V Red Bullu se dosud uskutečnily minimálně dvě.

„Podle mě je už v podstatě vybaveno,“ prohlásil v Bahrajnu komentátor německé Sky Sports Ralf Schumacher. „Jsem o tom přesvědčen se značnou dávkou jistoty — pokud do Imoly nepřijedou s autem, které bude bojovat o vítězství.“

Verstappen přináší tři desetiny na kolo

V továrně Red Bullu se usilovně pracuje a pro budoucnost stáje by mohla být VC Emilia Romagna klíčová. Co si přece červení býci počnou, když z týmu odejde Verstappen, na kterého už léta staví své monoposty? Co si s novým strojem, který inženýři stále staví na Verstappena, počnou Júki Cunoda, Liam Lawson nebo Isack Hadjar? A to jsme ještě nezmínili spekulace o tom, že pohonná jednotka Red Bullu pro rok 2026 nemá patřit mezi ty nejvýkonnější.

Podle Ralfa Schumachera je „jen logické“, že Verstappen se už poohlíží po alternativách. „V jeho pozici to musí dělat. Chce závodit o vítězství a má možnost vybrat si nejlepší monopost v padoku. Tímto monopostem rozhodně nedisponuje Red Bull.“

„Vidíte, jak je rozdílový. Tohoto jezdce zkrátka musíte mít a každý ho chce,“ pokračoval bývalý závodník, jehož slova kvituje bývalý šéf Toro Rosso Franz Tost: „Verstappen má v sobě výhodu tří desetin vteřiny. Abyste auto zrychlili o tři desetiny vteřiny, museli byste investovat desítky milionů dolarů do vývoje. Vědí o tom i kompetentní, kteří o věcech rozhodují.“

Otázka zní, kam by Verstappen mohl přestoupit? Velké šance se připisují Aston Martinu, který dnes sice nepředvádí nic světoborného, ale to se může změnit. „Verstappena čeká větší dobrodružství v Aston Martinu — spolu s Adrianem Neweym, kterého velmi dobře zná. Pozná se i s Hondou, zná se s ní velmi dobře, a tato nová továrna má budoucnost,“ zdůraznil Schumacher.

Není to ovšem jediná možnost. Při pohledu na současné výkony Russella a Antonelliho se ani nezdá, že by chtěl Mercedes oslovit Verstappena, ale Schumacher má poněkud jiný názor. „Mým favoritem je Mercedes, i když šéf Mercedesu Toto Wolff momentálně popírá jakýkoliv zájem o Verstappena. Musí to však dělat, aby nerozhodil své současné jezdce George Russella a Kimiho Antonelliho. Nicméně, pokud můžete získat takového jezdce, jakým je Max, musíte udělat všechno, abyste ho získali. Jsem si jistý, že brzy se rozběhnou jednání mezi Mercedesem a Verstappenovým táborem.“

Související zprávy

Diskuze